Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Förlängd avtalsspärr för delar av upphandlingen

RättsfallsanalysSka den förlängda avtalsspärren under överprövning gälla hela upphandlingen när den är uppdelad på flera avtal eller bara de avtal som påverkas direkt av överprövningen? Fredrik Linder och Nike Berlin, Hamilton, analyserar ett rättsfall där Kammarrätten i Stockholm ger vägledning i frågan.

| 2013-05-06

1. Sammanfattning 

  • Prövningen av eventuellt upphävande av förlängd avtalsspärr i vissa delar kan göras i tre steg:
    1. Kan upphandlingen delas in i avgränsade delar?
    2. Vilka delar av upphandlingen berörs av ansökan om överprövning?
    3. Bör delar av den förlängda avtalsspärren upphävas?
  • Om en upphandling kan delas in i avgränsade delar kan den förlängda avtalsspärren enligt 16 kap. 8 § LOU inte anses gälla för de delar som inte berörs av en ansökan om överprövning.
  • Upphävande av förlängd avtalsspärr i vissa delar bör endast komma ifråga i rena undantagsfall där det står klart att den som ansökt om överprövning inte kan lida skada av upphävandet.

2. Fakta i målet
Stockholms läns landsting (SLL) upphandlade kemisk-tekniska produkter och städutrustning. Upphandlingen bestod av 293 positioner, de flesta fristående men vissa i grupper. Anbud kunde lämnas på valfritt antal fristående positioner respektive positionsgrupper. Målsättningen var att SLL skulle teckna avtal med en leverantör per position samt med en leverantör per positionsgrupp.

SLL beslutade att anta anbud från 20 leverantörer, däribland Lahega Kemi AB (Lahega) och Chemi-Pharm AS (Chemi-Pharm). Lahega och Chemi-Pharm konkurrerade om vissa positioner/grupper i upphandlingen. Av dessa tilldelades Chemi-Pharm avtal för fyra positioner.

Lahega ansökte om överprövning och yrkade att utvärderingen skulle rättas, varvid Lahega skulle tilldelas kontrakt för ytterligare två positioner. Som grund för sin ansökan anförde Lahega att anbudet från Chemi-Pharm borde ha förkastats i dess helhet eftersom det inte uppfyllde ställda krav i upphandlingen.

SLL bestred yrkandet om rättelse avseende en position, men medgav yrkandet om rättelse avseende den andra överprövade positionen. SLL yrkade att förvaltningsrätten omedelbart skulle upphäva den förlängda avtalsspärren för de övriga icke överprövade positionerna i upphandlingen.

3. Domstolarnas bedömningar
Förvaltningsrätten prövade SLL:s yrkande om upphävande av den förlängda avtalsspärren i separat beslut. Rätten konstaterade, med stöd av Kammarrättens i Stockholm beslut i mål nr 7251-12, att en domstol kan besluta att avtalsspärr inte ska gälla för en eller flera delar av en upphandling om delarna är klart avgränsade, till exempel genom att separata avtal ska tecknas.

Eftersom 20 leverantörer hade antagits, men SLL avsåg att teckna ett avtal för varje leverantör för de positioner de tilldelats i upphandlingen, ansåg förvaltningsrätten att det inte var visat att upphandlingen kunde delas upp i så klart avgränsade delar att ett delvis upphävande av den förlängda avtalsspärren var möjligt. Förvaltningsrätten avslog därför SLL:s yrkande om delvis upphävande av den förlängda avtalsspärren.

SLL överklagade beslutet till Kammarrätten i Stockholm. Kammarrätten konstaterade att avtalsspärren avser att tillgodose rätten till överprövning, vilket talar för att omfattningen av en ansökan om överprövning av en upphandling har betydelse för omfattningen av avtalsspärren.

Med hänsyn till den upphandlande myndighetens intresse av att kunna ingå avtal i delar som inte omfattas av en överprövning framstår det enligt kammarrätten inte som vare sig rimligt eller proportionerligt att en förlängd avtalsspärr med automatik ska gälla hela upphandlingen om ansökan om överprövning endast rör en del av upphandlingen. Kammarrätten ansåg därför att den förlängda avtalsspärren enligt 16 kap. 8 § LOU inte kan anses gälla för de delar av en upphandling som inte berörs av en ansökan om överprövning, givet att upphandlingen kan delas in i avgränsade delar.

I sak fann kammarrätten, till skillnad från förvaltningsrätten, att upphandlingen kunde delas upp i avgränsade delar – nämligen de positioner/grupper som leverantörer kunnat lämna anbud på i upphandlingen. Att SLL uppgett att man avsåg att teckna ett avtal per leverantör och inte separata kontrakt för varje position/grupp ansågs inte ha någon avgörande betydelse när det gäller avgränsningen av upphandlingen i olika delar.

Kammarrätten prövade därefter omfattningen av den förlängda avtalsspärren. Enligt rätten begränsade sig Lahegas ansökan om överprövning till påtalade brister i Chemi-Pharms anbud, varför någon förlängd avtalsspärr inte ansågs gälla i de delar av upphandlingen där Chemi-Pharm inte lämnat anbud. Vad Lahega anfört i kammarrätten om möjligheter att påtala brister i övriga anbud än Chemi-Pharms föranledde ingen annan bedömning, då så inte hade skett i förvaltningsrätten och tidsfristen för att ansöka om överprövning av dessa delar av upphandlingen löpt ut. Kammarrätten avvisade SLL:s yrkande om upphävande av förlängd avtalsspärr såvitt avsåg de positioner där Chemi-Pharm inte lämnat anbud.

Kammarrätten prövade slutligen frågan om upphävande av den förlängda avtalsspärren. Rätten konstaterade att ett upphävande av den förlängda avtalsspärren riskerar att leda till att en ansökan om överprövning inte tas upp till prövning i sak och därför endast bör komma i fråga i rena undantagsfall, till exempel om en ansökan om överprövning saknar innehåll eller om den annars kan vara inlämnad av rent okynne.

Det var ostridigt i målet att Lahega inte riskerade att lida skada annat än avseende de fyra positioner för vilka både Lahega och Chemi-Pharm lämnat anbud men Chemi-Pharm tilldelats avtal. Mot denna bakgrund och vad som framkommit i övrigt bedömde kammarrätten att den förlängda avtalsspärren kunde upphävas för övriga positioner i upphandlingen utom dessa fyra.

4. Analys och konsekvenser
Det är vanligt att offentliga upphandlingar delas upp i olika delområden. Om en ansökan om överprövning inte rör hela upphandlingen är frågan om den förlängda avtalsspärrens omfattning av väsentlig betydelse, inte minst för den upphandlande myndigheten och de leverantörer som tilldelats kontrakt i icke överprövade delar av upphandlingen. Varken LOU eller dess förarbeten ger någon ledning i frågan om avtalsspärrens omfattning när delar av en upphandling överprövas. Kammarrättens avgörande är därför välkommet.

Den slutsats kammarrätten kommer till innebär, enligt vår uppfattning, en rimlig avvägning mellan sökandens intresse av en effektiv prövning och den upphandlande myndighetens och andra anbudsgivares intressen av att kunna teckna kontrakt.

Prövningen av frågan om en avtalsspärr delvis kan upphävas av domstolen kan göras i tre steg.

I det första steget ska prövas om upphandlingen kan avgränsas i separata delar. Tidigare vägledning på området finns i Kammarrättens i Stockholm beslut i mål 7251-12. SLL anförde i sitt överklagande till kammarrätten i det refererade målet att förvaltningsrättens tolkning av mål 7251-12 var alltför snäv. Det väsentliga var inte hur många separata kontrakt som tecknades för varje vinnande leverantör, utan att anbud kunde avges på hela eller delar av upphandlingen och att avtal skulle tecknas med en leverantör per fristående position respektive per positionsgrupp.

Kammarrättens domskäl kan tolkas som att frågan om hur många separata avtal som ingås med en leverantörsaknar betydelse för frågan om upphandlingen kan avgränsas i olika delar.Det är en rmlig slutsats eftersom det inte kan vara avgörande hur många separata avtal som undertecknas.

Om upphandlingen kan avgränsas i separata delar ska man i steg två pröva frågan om omfattningen av den förlängda avtalsspärren, varvid det ska prövas vilka delar av upphandlingen som omfattas av ansökan om överprövning. En fråga är hur domstolen bör förfara när omfattningen är oklar. Frågan ställdes inte på sin spets i det refererade målet.

Ett alternativ är att domstolen, när tidsfristen för att ansöka om överprövning har löpt ut, förelägger sökanden att precisera talan för att klarlägga den förlängda avtalsspärrens omfattning. Det minskar risken för att den upphandlande myndigheten tecknar avtal i delar av upphandlingen som den anser inte omfattas av ansökan om överprövning, men som senare visar sig göra det, till exempelgenom att sökanden anför nya grunder för sin talan under processens gång. Sökanden har å andra sidan i mål om offentlig upphandling ett särskilt ansvar att på ett klart sätt ange vilka omständigheter talan grundas på (jfr t.ex. RÅ 2009 ref.69), vilket minskar domstolarnas utredningsbörda.

Ett annat alternativ är att domstolen anlägger ett försiktighetsperspektiv när omfattningen av ansökan är oklar och låter den förlängda avtalsspärren  omfatta alla delar av upphandlingen. Detta alternativ kan många gånger vara att föredra särskilt mot bakgrund av att nya omständigheter kan framkomma under en överprövningsprocess som inte är kända initialt.

När domstolen har fastslagit vilka delar som omfattas av den förlängda avtalsspärren kan den i steg tre pröva om det finns fog för att upphäva den förlängda avtalsspärren i vissa delar. I det refererade målet hade klaganden Lahega instämt i SLL:s ställningstagande att bolaget inte riskerade att lida skada när det gällde annat än de positioner för vilka både Lahega och Chemi-Pharm lämnat anbud men Chemi-Pharm tilldelats avtal.

Avtalsspärren kunde därför upphävas i övriga delar utan risk för skada för klaganden. Eftersom upphävande av den förlängda avtalsspärren endast bör komma i fråga i rena undantagsfall bör enligt vår mening avtalsspärren inte upphävas i de delar där frågan om sökanden lidit eller riskerat att lida skada är tvistig eller oklar.

5. Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholm, dom 2013-03-06, mål nr 8953-12.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Vidareutbildning inom offentlig upphandling

Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Utbildning

Vill du utbilda dig inom offentlig upphandling? Vi erbjuder flera matnyttiga kurser både på distans och på plats i Stockholm.

Växjöparkering prövas igen

Växjös upphandling av parkeringsappar fick bakläxa av kammarrätten. Men en rättning av upphandlingen tycks inte räcka. Leverantören Parkster har valt att inleda ytterligare en juridisk process.

Foto: Susanne Hultman.

Eslöv blickar framåt

Tydliga krav på avtalsuppföljning, upphandlingsplaner för hela kommunkoncernen och obligatoriska jävsdeklarationer. Det är några delar i Eslövs kommuns stora förändringar av styrdokumenten för upphandling.

Nobina

Tar strid om Stockholmstrafiken

Trafikjätten Nobina vill stoppa Region Stockholm från att besluta om prestigeaffären för busstrafik i Stockholms innerstad. Yrkandet ingår i ett ”paket” av överprövningar där företaget även kräver nya upphandlingar för två andra trafikavtal.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Firar seger i pilotfall
  • Utlovar enklare annonsering
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Malin efter Olof
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Därför uteblir efterannonserna
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »