Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Spretig praxis kring diskad leverantörs skada

Juridisk krönikaFrågan om en rätteligen diskvalificerad anbudsgivare kan lida skada av brister i vinnande anbudsgivares anbud har splittrat de svenska förvaltningsdomstolarna under flera år. Advokaterna Carl Bokwall och Lina Håkansson resonerar kring Högsta förvaltningsdomstolens obenägenhet att reda ut frågan.

| 2015-08-14

Splittringen bland domstolarna är tydligast mellan Kammarrätten i Göteborg och Kammarrätten i Stockholm. Kammarrätten i Göteborg intar en tillåtande hållning och anser att skaderekvisitet är uppfyllt om även övriga anbud, oavsett antal, rätteligen skulle ha uteslutits (se t.ex. mål nr 6928-13) medan Kammarrätten i Stockholm är mycket mer restriktiv i sin bedömning.

Enligt den senare kan en anbudsgivare som rätteligen uteslutits inte längre betraktas som presumtiv leverantör varför det saknas anledning att pröva om det vinnande anbudet uppfyllde samtliga obligatoriska krav (se t.ex. mål nr 7070—7077-13).

Att kammarrätterna gör olika bedömningar är inte ovanligt. Vad som är speciellt i denna situation är att EU-domstolen meddelat ett avgörande i denna fråga, det så kallade Fastweb-målet (mål C-100/12).

EU-domstolen har konstaterat att trots brister i det egna anbudet har en anbudsgivare ett berättigat intresse av att få sin talan prövad om övriga anbud i upphandlingen borde ha uteslutits eftersom den upphandlande myndigheten då inte kan tilldela kontraktet utan tvingas göra om upphandlingen.

En domstol kan alltså inte avstå från att pröva brister i ett vinnande anbud enbart på grund av att det även finns brister i klagandens anbud. Rättsläget borde därmed inte vara oklart i frågan.

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har fram tills nyligen varit ovillig att ta upp frågan och har nekat prövningstillstånd i liknande mål ett flertal gånger (se t.ex. HFD:s mål nr 1906-12, 1012-14 och 3183-15).

Detta ändrades dock i juli i år (HFD mål nr 3322-15). Målet kom från Förvaltningsrätten i Stockholm som med tillämpning av Kammarrätten i Stockholms resonemang avslog en ansökan om överprövning från en diskvalificerad anbudsgivare. Trots att den klagande leverantören hade åberopat Fastweb-målet som grund för sin skada berörs det avgörandet överhuvudtaget inte i förvaltningsrättens domskäl.

Kammarrätten i Stockholm meddelade inte prövningstillstånd, vilket inte kan förstås på annat sätt än att kammarrätten instämde i förvaltningsrättens bedömning.

HFD valde dock att inte ta upp målet själv utan beslutade att kammarrätten ska meddela prövningstillstånd och avgöra målet. Detta är visserligen i linje med instansordningens princip, men givet den rättspraxis som redan finns från EU-domstolen och att kammarrätterna ser olika på frågan, är frågan om ännu en kammarrättsdom klargör rättsläget.

En anledning till HFD:s beslut skulle kunna vara att omständigheterna i målet skiljer sig något från de i Fastweb-målet. I Fastweb-målet var det bara två anbudsgivare inblandade, den klagande och den vinnande, medan det fanns flera kvalificerade anbudsgivare i HFD-målet. Enligt vår mening är skillnaden dock oväsentlig.

Om det förelegat brister i samtliga övriga anbud blir resultatet detsamma oavsett antal anbudsgivare, dvs. att det inte finns några giltiga anbud och att upphandlingen måste göras om.

Den klagande leverantören har alltså ett berättigat intresse av att få sin talan prövad i båda situationerna. De exakta omständigheterna kan dessutom varieras på ett flertal olika sätt, exempelvis avseende antal anbudsgivare och typ av brister. Det synes därför mer processekonomiskt att HFD klargör rättsläget.

HFD:s beslut är möjligen en fingervisning om att förvaltningsrättens dom bör ändras men det är nu upp till kammarrätten att pröva den saken självständigt.

Förhoppningsvis tillämpar kammarrätten denna gång EU-domstolens avgörande i Fastweb, men givet kammarrättens tidigare avgöranden är detta osäkert. Hursomhelst blir avgörandet ännu ett av flera kammarrättsavgöranden med olika syn på denna viktiga fråga.

Oavsett utgången i kammarrätten hoppas vi att domen överklagas till HFD, men det är upp till parterna varför målet kan få sin slutpunkt i kammarrätten.

Vi tycker att HFD försuttit möjligheten att klargöra för svenska domstolar, myndigheter och leverantörer att även en leverantör vars anbud rätteligen diskvalificerats kan ha lidit skada av att andra bristfälliga anbud godtagits och därmed ha rätt att ansöka om överprövning.

Enligt vår mening förutsätter detta att samtliga övriga anbud rätteligen skulle ha förkastats och upphandlingen göras om, men att det inte spelar någon roll hur många de övriga anbuden är eller vilken typ av brister det rör sig om.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026