Sedan år 2011 är marknaden för flygtrafikledning avreglerad. Inför kommande avtalsperiod har fem flygplatser gjort en gemensam upphandling enligt LOU.
Efter avslutad anbudsutvärdering ges uppdraget till ACR, Aviation Capacity Resources.
– Efter utvärdering av de anbud som uppfyllde kraven har konstaterats att ACR erbjuder tjänsten till en betydligt lägre kostnad än flygplatsen hittills haft, men ändå med bibehållen kvalitet, säger Sten Norinder, flygplatschef vid Jönköping Airport som ägs av Jönköpings kommun.
Sten Norinder berättar att Jönköping Airport år 2009 upphandlande Luftfartsverket som leverantör. Kontraktet gäller året ut.
– Besparingen kommer att uppgå till runt en miljon kronor per år bara för oss vid Jönköping Airport.
Avtalsperioden löper under fyra år från den 1 januari 2014 och öppnar för förlängning i ett plus ett år. Peter Larsson, vd för Svenska Regionala Flygplatser, beräknar den sammanlagda besparingen under sexårsperioden till 36 miljoner kronor:
– Flygtrafiktjänst är oftast den enskilt största utgiften för en flygplats. Detta avtal är ytterst betydelsefullt och kan leda till liknande upphandlingar för flera av våra flygplatser.
De pengarna kan behövas. Inom EU-kommissionen pågår diskussioner om att förbjuda offentligt stöd till flygplatser. Om det genomförs får dessa flygplatser det svårt.
Utöver ett attraktivt pris har det samlade greppet inneburit förenklad upphandlingsprocess.
– Vi är glada för förtroendet och vi kommer nu att fortsätta vårt arbete med att skapa bättre ekonomiska förutsättningar för flygplatserna, säger Wilhelm Wohlfart, vd för ACR.
ACR sköter idag flygtrafikledningen vid fyra regionala flygplatser. Till de torn företaget bemannar hör det i Västerås. Fast där var problemen stora till en början eftersom Luftfartsverkets personal ville vara kvar på verket. Utmanaren fick därför utbilda egna flygledare med kapacitetsinskränkningar vid flygplatsen som följd.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer