Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Gör att arbetsrättsliga krav inte behövs”

DebattOm vi tar bort den osunda konkurrensen och ser till att utföraren får vettigt betalt kommer den inte att behöva sänka lönerna. Då försvinner behovet av att ställa arbetsrättsliga villkor, skriver Gustav Knopp.

| 2018-02-21
Gustav Knopp.

En av de första upphandlingarna jag gjorde var av låssmeder åt ett fastighetsbolag. Tidigare hade avtalet upphandlats utan annonsering men i takt med att upphandlingsavdelningen hann med mer så kunde fler avtal upphandlas ”på riktigt”.

Med en liten referensgrupp på endast två personer och med tillgång till prislistor på lås och annan utrustning gick kravställningen smidigt och det blev enkelt att ställa anbudsgivarna mot varandra i pris.

Det var med huvudet högt jag presenterade vinnande anbud för politikerna, jag lyckades sänka priset med 15 procent!

Offentlig upphandling är ett otroligt effektivt verktyg för att ställa företag mot varandra. Företagen tvingas pressa priserna och skruva på befintliga lösningar för att vinna de åtråvärda kontrakten. Tanken är att vi därigenom ska få största möjliga utväxling av våra skattepengar och även uppmuntra innovation och schyst konkurrens.

Prispressen kan, och har i många fall, gått för långt. När leverantörerna har en fortsatt press på sig att sänka priserna men inte längre har några marginaler att skära i och där upphandlingarna inte ger utrymme för nytänkande får andra utgifter hittas och då ofta de anställdas löner. I somras hade sopbolagen i Stockholm sänkt priserna så pass att de behövde sänka lönerna för de anställda, vilket i sin tur ledde till strejk.

Det har kallats lägsta prisets tyranni. Denna osunda konkurrens som tvingar fram en lika osund marknad.

Det har lite med utvärderingskriteriet med samma namn att göra utan handlar mer om att inga ordentliga krav ställs på leverantören.
När inga krav på kvalitet ställs finns bara priset kvar att konkurrera med. Många bolag är väldigt beroende av det offentliga och för dem kan ett förlorat kontrakt innebära slutet. Bolagen har då inget alternativ annat än att pressa priserna, förr eller senare under vad de egentligen har råd med.

För att komma tillrätta med problemet med för låga löner vid utförandet av offentliga kontrakt ska vi ställa krav på arbetsrättsliga villkor. Man försöker alltså bekämpa symtomen av den osunda konkurrensen i stället för att gå till roten med sjukdomen. Den osunda konkurrensen kommer att bestå – men ska inte gå ut över de anställda.

Arbetsrättsliga krav ska bara ställas när de behövs. Behövlighetsbedömningen grundas i en helhetsbedömning för risken att upphandlingen leder till oskäliga arbetsvillkor. Helhetsbedömning ska bland annat ta hänsyn till villkoren för den personal som ska utföra arbetet, hur stor risken för snedvridning av konkurrensen är och om det är vanligt med oskäliga arbetsvillkor i den bransch upphandlingen avser.

Om vi tar bort den osunda konkurrensen och ser till att utföraren får vettigt betalt kommer den inte behöva sänka lönerna och behovet av att ställa arbetsrättsliga villkor försvinner.

Varför inte bota sjukdomen så att symtomen inte visar sig? Vi som upphandlar kan skapa schyst konkurrens på många olika sätt. Om vi ställer strängare och bättre krav och även satsar på uppföljning av dessa krav minskar konkurrensen då färre företag kan lämna anbud och priset blir då inte lika utslagsgivande.

Om upphandlingen delas upp i flera delar får fler vara med och dela på kakan. Att utvärdera på kvalitet ger också mindre utslag av priset.

Varför inte gå hela vägen och göra upphandlingen till fast pris och se till att konkurrensutsättningen bara sker mot kvalitet?

Det finns många knep att använda sig av för att bryta lägsta prisets tyranni.

Om vi botar sjukdomen försvinner symtomen. Då blir de arbetsrättsliga kraven obehövliga.
Gustav Knopp
jurist och upphandlingskonsult på Affärsconcept.
Tidigare jobbade han på Konkurrensverket.

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "”Gör att arbetsrättsliga krav inte behövs”"

  1. Lägstapris skriver:
    21 februari, 2018 kl. 11:01

    Det är inte upphandlande myndigheters eller upphandlingslagstiftningens fel att vissa leverantörer tycker att det är rimligt att rent ut sagt fuska eller annars skarva med erbjuden kvalitét för att vinna offentliga kontrakt. Det handlar om moral och värderingar. Lägsta pris betyder ju fortfarande, lägsta pris utifrån att samtliga av de i upphandlingen ställda kraven uppfylls och att annan erforderlig lagstiftning efterföljs.
    Jag håller med dig om att det enklaste sättet att råda bot på problemet är att kontrollera vad som levereras dvs. via uppföljning. Detta för att hitta fusket och utesluta leverantörerna från att fortsatt delta vid framtida upphandlingar. Det är viktigare än att ställa upp fluffiga utvärderingskriterier i t.ex. en låsupphandling för att vissa leverantörer ska kunna ta ut svängarna prismässigt.
    Argumentet att konkurrensen medför att leverantörer _måste_ fuska för att vinna, faller på sin egen orimlighet. Dags att börja följa upp avtalen, säger jag.

  2. Jakob Waldersten skriver:
    21 februari, 2018 kl. 16:18

    “Att utvärdera på kvalitet ger också mindre utslag av priset.

    Varför inte gå hela vägen och göra upphandlingen till fast pris och se till att konkurrensutsättningen bara sker mot kvalitet?”

    Som framgår motsatsvis av 15 kap. 11 § p. 7 är det endast “utbildnings- och yrkeskvalifikationer eller motsvarande uppgifter om ledande personer i företaget” hos tjänste- och byggentreprenörers som kan användas som utvärderingskriterier (jmf. “[…]förutsatt att kvalifikationerna inte ska utvärderas som tilldelningskriterium” sist i punkten).

    Det följer även av praxis att utvärderingskriterier avseende anbudsgivare endast får anges för personal som ska utföra kvalificerade tjänster.

    ALLA andra typer av “kvalitets”-krav på själva anbudsgivaren utgör kvalificeringskrav och hör inte hemma i utvärderingen. De är alltså otillåtna och grund för att upphandlingen behöver göras om. Detta kan förklaras med att utvärderingsvillkor endast får avse sådant som ha koppling till själva kontraktsföremålet och inte till anbudsgivaren.

    Det går inte att tolka debattinlägget på annat sätt än att det förespråkar utvärderingskriterier som generellt anknyter till själva anbudsgivaren. Därför är det ganska uppseendeväckande att någon med sådant CV som debattören kommer med sådant regelöverträdande förslag.

    Eller ha jag missat något?

  3. Gustav K skriver:
    21 februari, 2018 kl. 19:50

    Hej Jacob,

    Det är sant att det inte är tillåtet att utvärdera utifrån kriterier som avser företaget generellt. Det finns dock möjlighet att utvärdera hur tjänsten ska utföras, t.ex. genom att utvärdera utsläppen från fordonen de ska använda för att hämta soporna eller hur de ska behandla soporna när de väl tas emot (för att fortsätta på sophämtningsexemplet).

    Gustav Knopp

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026