På ett extrainsatt möte har trafiknämnden i Göteborg fattat beslut om att påkalla skiljeförfarande gentemot på den italienska spårvagnsleverantören Ansaldobreda. Dessutom varslas om hävning av det tilläggsavtal som ingåtts om rostsanering av levererade vagnar.
Johan Nyhus, trafiknämndens ordförande, säger att tålamodet är slut efter flera års förhandlingar med Ansaldobreda som inte har levererat enligt avtal:
– Vi vill ge göteborgarna en pålitlig och komfortabel kollektivtrafik med hög kvalitet. Men med den undermåliga kvaliteten från Ansaldobreda är detta inte möjligt.
Göteborgs stad har köpt 65 spårvagnar från Ansaldobreda. Vagnarna, som levererades mellan 2006 och 2013, har haft olika former av brister som bland annat grava rostskador. Det har medfört att endast 35-40 av M32-vagnarna är i trafik.
Enligt det tilläggsavtal som trafiknämnden nu alltså vill häva ska Ansaldobreda åtgärda de rostiga spårvagnarna. Av de 16 sanerade vagnar som ska levereras innan utgången av 2015 har tre hittills levererats. Ingen av dem håller tillräckligt hög kvalitet och kan därför inte sättas i trafik.
– Vi bedömer dels att vi inte kan komma fram förhandlingsvägen och dels att Ansaldobreda inte kan leverera vagnarna så att de kan sättas i trafik, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör vid Göteborgs stads trafikkontor.
Om hävning av tilläggsavtalet sker kan Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen ta hem uppdraget med rostsanering och tilläggsarbeten. Det innebär en säkrare leverans till en kontrollerad kostnad.
Samtidigt som detta sker pågår upphandling av hundratalet nya spårvagnar av typ M33. Göteborgs spårvägars Mårten Ignell, som leder upphandlingen, säger att man dragit lärdom av affären med Ansaldobreda. Det är inte lägsta pris som gäller:
– Nej, vi gör en viktning mellan pris och kvalité, driftskostnader och annat, säger han till Sveriges Radio P4 Göteborg.
Skiljeförfarandet kan ta omkring ett och ett halvt år. Skiljenämndens domslut kan inte överklagas.
Intressant case och säkerligen många potentiella lärdomar. Men varför i artikeln avsluta med att spä på den framförallt i pressen alltför vanligt förekommande fördomen om att det finns ett motsatsförhållande mellan utvärderingsmetoden “lägsta pris” och kvalitet? Tur att vi snart får ny lagstiftning med bl.a. nya begrepp på samma saker så att vissa slipper hänga upp sig på detta…