Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Har den försenade propositionen presenterats för tidigt?

Juridisk krönikaFredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, ifrågasätter om regeringen verkligen har beaktat den kritik som Lagrådet framfört i tillräcklig utsträckning.

| 2016-06-30

Propositionen Nytt regelverk om upphandling (prop. 2015/16:195) presenterades den 22 juni. De sakliga förändringar av upphandlingsregelverket som föreslås har diskuterats flitigt sedan utredningsarbetet startades och de nya upphandlingsdirektiven antogs. En stor fråga under 2016 har emellertid handlat om beredningen i sig, och framför allt om Lagrådets kritik mot lagförslagen.

Lagrådet kom med sitt första yttrande beträffande den nya upphandlingslagstiftningen i februari i år. Lagrådet framförde skarp kritik avseende många aspekter på lagförslagen, och en av grunderna för kritiken var att otydligheter, motstridigheter och andra brister i upphandlingsdirektiven hade förts vidare till lagförslagen. Lagrådet ansåg nämligen att brister i direktiven inte ska överföras till den svenska lagstiftningen.

I denna del har regeringen bemött Lagrådets invändningar, och det framgår tydligt i propositionen att regeringen åtminstone delvis är av en annan uppfattning. Regeringen anför bl.a. att risken med att avvika från direktivens ordalydelse kan skapa tillämpnings- och tolkningssvårigheter och att brister i direktiven i vissa fall måste avspegla sig i den svenska lagstiftningen. Här har vi förståelse för regeringens inställning. Ett felaktigt införlivande av direktiv kan leda till sanktioner av olika slag, och det är viktigt att de begrepp som definieras i upphandlingsdirektiven får en översättning som ligger så nära direktivens ordalydelse och innebörd som möjligt.

När det gäller Lagrådets senaste yttrande, avseende lagförslagen som gäller miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn, finns det emellertid exempel som tyder på att regeringen inte har beaktat vad Lagrådet anfört i tillräcklig utsträckning. Ett exempel är att regeringen frångått direktivets formuleringar beträffande beviskravet för att en myndighet ska kunna utesluta en leverantör p.g.a. att leverantören inte uppfyllt bl.a. arbetsrättsliga skyldigheter. Lagrådet efterlyste en precisering i detta avseende, men lagförslagets formulering har kvarstått intakt utan någon närmare motivering.

Ett annat exempel är Lagrådets kritik mot att leverantörer som erbjuder bättre villkor än kollektivavtalens lägsta nivåer kan komma att missgynnas, vilket inte skulle vara förenligt med vare sig direktivets eller regeringens uttalade målsättning. Här anför regeringen kortfattat i propositionen att sådana effekter givetvis skulle vara olyckliga, men att regelsystemet får utvärderas och vid behov ändras om sådana effekter skulle uppkomma.

Frånvaron av ett utvecklat resonemang i propositionen i vissa delar, bl.a. de som nämnts ovan, tyder enligt vår uppfattning på att Lagrådets synpunkter inte har beaktats i tillräcklig utsträckning. Detta är inte särskilt förvånande, då Lagrådets yttrande beträffande miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn kom så sent som den 9 juni. Det har alltså gått endast 13 dagar från Lagrådets senaste yttrande till dess att propositionen presenterades, och regeringen har svårligen under denna tid kunnat beakta Lagrådets synpunkter i tillräcklig utsträckning.

Upphandlingsdirektiven skulle ha varit införlivade i svensk lag senast den 18 april 2016. Den försening som uppkommit är givetvis olycklig av många skäl, och det är förståeligt att regeringen vill lägga sin proposition så snabbt som möjligt.

I ljuset av bl.a. Lagrådets omfattande kritik är det emellertid osäkert om riksdagen kommer att anta propositionen i sin nuvarande form. Denna osäkerhet blir inte mindre av att det finns omständigheter som tyder på att Lagrådets synpunkter – särskilt avseende miljö-, social- och arbetsrättsliga hänsyn – inte har beaktats i tillräcklig utsträckning. Om riksdagen skulle besluta att inte anta propositionen, leder detta naturligtvis till ytterligare förseningar av den kommande lagstiftningen. Vi ifrågasätter därför om det varit lämpligt att lägga propositionen redan nu. Vi får emellertid ge oss till tåls till hösten innan vi får reda på riksdagens beslut.

Av: Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå.

Läs mer: Juridisk krönika

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Har den försenade propositionen presenterats för tidigt?”

  1. Franz Kafka skriver:
    5 juli, 2016 kl. 10:15

    Äsch. Det är inget nytt under solen. Eventuella oklarheter i de nya lagarna får hanteras av rättstillämpningen! När regeringen sedan säger “beaktat”, så är det kanslisvenska för “struntat i”, vilket faktiskt inryms i ordets betydelse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026