Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Hård ordväxling mellan Danderyd och Konkurrenskommissionen

Konkurrenskommissionen kritiserade Danderyds kommun som tillbakavisade kritiken och pekade på fel. Nu fullföljer Konkurrenskommissionen sin kritik och får återigen mothugg av kommunen.

| 2017-11-05

I en artikel i Upphandling24 menade Inger Ridderstrand-Linderoth, ordförande i Konkur­renskom­missionen, en grupp kopplad till tankesmedjan Den nya välfärden, att Danderyds kommun missuppfattat bestäm­melserna om offentlig upphandling när de upphandlade tjänsten drift och underhåll av befintliga fettavskiljare, inte fettavskiljare som det står i den tidigare artikeln.

Danderyds kommun tillbakavisade kritiken och menade att artikeln gett en helt fel uppfattning om hur detta upphandlingsförfarande har gått till (se deras sammanfattning av ärendet i slutet av artikeln).

Nu har Konkurrenskommissionen reagerat och fullföljer sin kritik. De pekar på att de i en utredning som nyligen refererats i Upphandling24 riktat kritik mot Danderyds kommun för att ha försökt genomföra direktupphandling efter en egen ”marknadsundersökning” som sedan ”kvalitetssäkrades” genom annons om frivillig förhandsinsyn.

Konkurrenskommissionen har också bifogat korrespondens (pdf) med Danderyds kommun där Björn Brandell, som utfört upphandlingen åt Danderyds kommun som konsult, redogör för hur marknadsundersökningen gått till.

Där anges bland annat att det gjorts en genomgång och sökning via internet på företag som skulle kunna vara möjliga leverantörer, att kontakt tog med de aktuella leverantörerna för att se om de kunde leverera enligt kommunens önskemål, att kontroll av tidigare upphandlingar gjordes i annonsverktyget “Upphandlingsbiblioteket” samt att en förhandsinsyn annonserades.

Konkurrenskommissionen skriver till Upphandling24: “Den 18 augusti 2017 införde Danderyds kommun i databasen TED, ett meddelade om s.k. frivillig förhandsinsyn, av vilket framgick att kommunen två dagar tidigare hade direkttilldelat ett kontrakt till en viss leverantör avseende löpande drift och underhåll av fettavskiljare, med hänvisning till att det av tekniska skäl saknades konkurrens på den aktuella marknaden.”

Danderyd, genom Anna Tengelin Skoog, teknisk direktör på kommunen, svarar genom inledningsvis erkänna att kommunen har hittat en felskrivning i annonsen avseende förhandsinsyn (pdf) som kan ligga till grund för Konkurrenskommissionens missuppfattning.

“Under annonsens rubrik: V.2.1 Datum för ingåendet av kontraktet/beslutet om tilldelning av koncession står felaktigt datumet 2017-08-15. Här skulle ha angetts publiceringsdatumet plus 10 dagar, dvs 2017-08-29”.

Vidare skriver Danderyds kommun att: “Annonsen avsändes den 15 augusti och publicerades den 18 augusti. Något kontrakt var inte tecknat med leverantören i enlighet med reglerna om förhandsinsyn, se 20 kap 3 §.
Det framgår av annonsens beskrivning att kommunen avser att tilldela kontrakt. Kontrakt skulle ha tecknats efter att 10 dagar löpt under förutsättning att ingen leverantör hade reagerat.”

Konkurrenskommissionen anser i sin utred­ning att det inte går att ersätta lagens krav på annonserad anbudsinfordran med, vad Konkurrenskommisionen kallar en egenpåhittad ”marknadsundersökning”, och att det inte heller förelåg några lagliga skäl för direkttilldelning eftersom det finns flera andra möjliga anbuds­givare på den aktuella marknaden.

Vidare skriver de att: “I sitt genmäle till Upphandling 24 försvarar sig kommunen bland annat med att ”… en så kallad förhandsinsyn […] innebär att man, innan avtal ingås, annonserar sin avsikt i syfte att låta leverantörer informera om de kan leverera motsvarande tjänst”.

Konkurrenskommissionen är kritisk och anser att: “Uttalandet visar på en häpnadsväckande okunnighet hos kommunen. Möjligheten till frivillig förhandsinsyn är nämligen inte till för att ”låta leve­rantörer informera om de kan leverera motsvarande tjänst”, utan avser tvärt om situationer där den upp­hand­lande myndigheten redan har tilldelat kontraktet till viss en leverantör, varefter kon­kurrerande leve­rantörer ges tio dagar på sig att i domstol ansöka om överprövning mot den således beslutade tilldel­ningen.”

Danderyd svarar att: enligt LOU 19 kap 13 § gäller följande: ”En upphandlande myndighet som avser att tilldela ett kontrakt genom direktupphandling får informera om sin avsikt genom en annons i en elektronisk databas som är allmänt tillgänglig.”

Konkurrenskommissionen anser att kommunens påstående är svårförståeligt eftersom de ju redan före förhandsinsynen beslutat direkttilldela avtalet till det utvalda företaget.

Detta anser kommunen vara en missuppfattning. “Detta är tyvärr en missuppfattning av Konkurrenskommissionen. Enligt annonsen framgår följande: ”Danderyds kommun avser att direktupphandla drift och underhåll av fettskiljare.” Avsikten var att teckna avtal efter 10 dagar i enlighet med 20 kap 3 § där det framgår att ”Vid annonsering enligt 10 kap 5 § eller 19 kap 13 § får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal förrän 10 dagar har gått från det att annonsen publicerats.” Danderyds kommun hade varken då eller i skrivande stund tecknat något avtal avseende den nu aktuella tjänsten.”

Men Konkurrenskommissionen vidhåller att: “Till skillnad från vad kommunen söker göra gällande går det inte att ersätta en annonserad anbudsinfordran med en ”marknads­under­sökning” som sedan ”kvalitetssäkras” genom meddelande om frivillig förhandsinsyn. Det faktum att kommunen, efter att ha uppmärksammats på olagligheten i förfarandet, valt att istället genomföra en annonserad anbudsinfordran rättfärdigar inte kommunens tidigare agerande”.

Danderyds kommun replikerar: “Konkurrenskommissionens har tyvärr inte uppfattat situationen rätt. Kommunen avbröt sin tänkta direktupphandling när de kontaktades av en leverantör, Rensa Entreprenad AB, som hävdade att det fanns andra leverantörer, bl a de själva, på marknaden som kan leverera efterfrågad tjänst. Kontakten gjordes innan de 10 dagarna löpt ut”.

Vidare menar Konkurrenskommissionen att upphandlingar under tröskelvärdet styrs av de grundläggande principerna om likabehandling och icke-diskriminering på grund av nationalitet i 4 kap. 1 § LOU. “För att direkttilldelning ska vara möjlig måste det saknas en fungerande konkurrens i hela EU och inte bara på den lokala eller nationella mark­naden, som kommunen tycks tro. Invändningen om att upphandlingen bara behövde annonseras i nationell databas saknar sålunda överhuvudtaget relevans för det aktu­ella undantagets tillämplighet”.

Även detta anser kommunen att Konkurrenskommissionen har fel om: “Kommunen har en annan uppfattning än Konkurrenskommissionen även i denna fråga. Upphandlingar under det s k tröskelvärdet behöver endast annonseras i en allmänt tillgänglig elektronisk databas enligt 19 kap 9 §. Detta innebär att upphandling endast behöver annonseras i Sverige.”

Kon­kur­rens­kommissionen anser att Danderyds kommuns tidigare genmäle i Upphandling24 bara ytterligare bekräftar Kon­kur­rens­kommissionens tidigare redovisade slutsatser beträffande kommunens bristande rutiner och kompetens vid den aktuella upphandlingen.

Danderyds kommuns uppfattning är att man har agerat helt korrekt och följt samtliga gällande regelverk i hela processen. Vidare skickar de med en sammanfattning av ärendet.

Danderyds kommuns sammanfattning av upphandlingsärende ”Drift och Underhåll av fettavskiljare”

Danderyds kommun har behov att få drift och underhåll av c:a 30 fettavskiljare. Inför den tänkta direktupphandlingen hade kommunen gjort en undersökning av marknaden och då kommit fram till att det saknades konkurrens p g a tekniska skäl. Om det p g a tekniska skäl bara finns en leverantör som kan tillhandahålla en tjänst så kan direktupphandling ske enligt 6 kap 14 § p 2.

Kommunen har dessutom, helt i enlighet med regelverket, annonserat sin avsikt att teckna avtal genom direktupphandling genom s k förhandsinsyn. Något avtal var inte tecknat vid tidpunkten för annonseringen av förhandsinsynen

Efter att annonsen infördes, men innan 10 dagar löpt från annonsens införande, kontaktades kommunen av en leverantör, Rensa Entreprenad AB. Rensa informerade kommunen om att de troligen kunde leverera det kommunen efterfrågade. Kommunikationen med Rensa föranledde att direktupphandlingsförfarandet avbröts och underlag för en upphandling påbörjades.

Upphandlingsdokumentet publicerades i Tendsign den 25 sep 2017 och sista anbudsdag var den 25 okt 2017. Utfallet av denna upphandling kan inte kommenteras då tilldelning ännu ej skett.

 

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Hård ordväxling mellan Danderyd och Konkurrenskommissionen”

  1. Johan Dahlberg skriver:
    17 november, 2017 kl. 13:30

    Detta är ju skrattretande. Uppenbarligen har konkurrenskommissionen inte gjort sin hemläxa. Danderyds kommun har inte brutit mot LOU på någon punkt. Det är inte Danderyds kommun som saknat information och kompetens i detta ärende.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

AI minskar jobbstressen

Tema: AI

AI minskar stressen om man har många eller nya arbetsuppgifter. Det visar en ny studie från Örebro universitet. ”Det finns en uppfattning om att AI kan öka stressen. Här finner vi det omvända” säger forskaren Magnus Lodefalk.

“En upphandlare måste vara djärv”

Det gäller att lyfta blicken och våga testa nytt. Så resonerade Kathe Mandorff och Catarina Sjöling när de tog sig an den nationella upphandlingen av vårdbemanning. En insats som gav dem priset Årets inköpare 2025. ”Vi ska unna oss en upplevelse för vinstpengarna – gärna med inslag av hästar och vin”, säger den samstämmiga duon.

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Vidareutbildning inom offentlig upphandling

Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Utbildning

Vill du utbilda dig inom offentlig upphandling? Vi erbjuder flera matnyttiga kurser både på distans och på plats i Stockholm.

Växjöparkering prövas igen

Växjös upphandling av parkeringsappar fick bakläxa av kammarrätten. Men en rättning av upphandlingen tycks inte räcka. Leverantören Parkster har valt att inleda ytterligare en juridisk process.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Firar seger i pilotfall
  • Malin efter Olof
  • Utlovar enklare annonsering
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Därför uteblir efterannonserna
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Kontrolltjänst med förhinder

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »