Det framgår av en rapport från Deloitte – som genomförts på uppdrag från Livsmedelsgrossisterna – där modellen med kommunalt samordnad varudistribution döms ut som en förhållandevis dyr lösning jämfört med samhällsnyttan.
– Slutna, kommunala system för varudistribution som optimeras utan att ta hänsyn till övriga flöden, har små möjligheter att bidra positivt till de samhällsnyttor som eftersträvas, säger Jonas Köhler, som är ordförande för branschföreningen Livsmedelsgrossisterna.
-Genom det Deloitte analyserat kan vi se att de allra flesta effekter kan nås via samarbete med grossister. Genom rapporten ser vi också att vissa effekter helt uteblir vid införande av kommunalt samordnad varudistribution, som exempelvis lägre kostnader.
Modellen med kommunalt samordnad varudistribution bygger på att leverantörerna lämnar sina varor vid en central för gemensam transport på slutsträckan till kommunens mottagare.
Men Livsmedelsgrossisterna pekar på att mycket av den tänkta samhällsnyttan försvinner genom att det skapas parallella distributionssystem med en kommunal modell och en affärsmodell inom grossistens verksamhet som även måste ta hänsyn till den privata marknaden.
Livsmedelsgrossisterna konstaterar att det är oklart om antalet fordon därmed minskar totalt sett och pekar även på att de kommuner som infört samordnad varudistribution haft svårt att mäta effekten på transportsystemet.
-De önskade effekter som man vill nå kan, till stor del, uppnås i dialog med befintliga leverantörer, säger Erik Selldin på Deloitte.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer