Helsingborgs hamnbolag har i mer än tio år köpt it-tjänster från det Karlstadsbaserade företaget Inport. Sedan några år tillbaka är kommunen, via stadshus- och hamnbolagen, majoritetsägare i Inport. Idag äger Helsingborgs hamn 94,5 procent av aktierna i Inport, resten står registrerat på privata händer.
Inport levererar bland annat lösningar för logistikhantering till Helsingborgs hamn. En genomlysning av verksamheten ger vid handen att merparten av omsättningen utgörs av försäljning av varor och tjänster till andra aktörer än Helsingborgs hamn.
– Kommunen förtjänar därför kritik för sitt ägande av Inport och vi får hoppas att ett slutligt beslut snart tas om att sälja av bolaget, säger Viktor Robertson, jurist vid tankesmedjan Den Nya Välfärden.
Under 2012 hämtade Inport 75 procent av sin omsättning från kunder i resten av Sverige och utlandet. Det förhållandet verkar stå sig med nya upphandlingar vunna i bland annat Mariehamn, Karlskrona och Vallhamn.
Viktor Robertson menar att detta bryter mot kommunallagens krav på lokal anknytning. Ett kommunalt bolag ska normalt agera inom kommunens geografiska område och inte gå med vinst:
– Enligt kommunallagens lokaliseringsprincip får kommunen eller dess bolag generellt sett inte ägna sig åt verksamhet som saknar koppling till kommunens område eller kommunmedlemmarnas intressen.
I fjol kritiserades Helsingborgs kommun för att även bryta mot upphandlingslagen då hamnen köpt tjänster för miljonbelopp av Inport utan upphandling i konkurrens.
Helsingborgs hamn får dubbelkritik
Den Nya Välfärden har invändningar mot Helsingborgs stad och dess hamnbolag. Utöver otillåtna direktupphandlingar menar tankesmedjan att hamnens majoritetsägande av företaget Inport strider mot kommunallagen.
| 2014-01-30
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer