Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Hur långt sträcker sig inköpsfunktionens ansvar?

ExpertsvarJag är relativt ny som inköpschef och har funderat en del på vad som ingår i en inköpsfunktions ansvar och inte. Hur långt sträcker det sig? Speciellt intressant tycker jag det är då vi ibland får kommentaren ”det där ingår inte i ert ansvar”. Vad är din åsikt i denna fråga? Helena Brynolfsson svarar på läsarfrågan.

| 2017-05-08

Det finns inget generellt svar på din ansvarsfråga som kan appliceras på alla inköpsfunktioner oavsett sektor och bransch, då inköps ansvar påverkas av varje organisations marknadssituation, ledningsstruktur samt också av oss själva som inköpare/inköpschefer.

Med andra ord så är det ett flertal faktorer som påverkar hur stort ansvar och inflytande inköp har inom sin organisation. Vissa av dem är av extern karaktär och beror på konkurrenssituation, bransch och sektor. Vissa är av intern karaktär och har med organisationens syn på inköp att göra, det vill säga ledningens, verksamhetens och vår egen. Jag tänkte ta upp och beröra tre faktorer som spelar in och påverkar hur långt inköps ansvar sträcker sig. De är:

  • Konkurrens på marknaden
  • Ledningens syn på inköp
  • Vår egen syn på inköp

Tuff konkurrens på marknaden pressar organisationer att arbeta med att uppnå världsklass inom alla funktioner, även inköp.

Säkras inte de rätta leverantörerna med de rätta lösningarna till de rätta priserna och kvaliteten så vinns inte heller slaget på marknaden. Därmed sagt så är det inte konstigt att inköpschefer inom branscher med högt konkurrenstryck (som detaljhandeln och elektronikbranschen) sitter i ledningsgrupper och rapporterar direkt till vd. Dessa inköpschefer har högre status, större inflytande och ansvar än kollegor i andra branscher och sektorer. Ansvaret kan sträcka sig över hela varuförsörjningen och inkludera allt från sortiment och produktion till logistik och inköp. Konkurrensen på marknaden bidrar och påverkar på ett högst påtagligt sätt till att inköps ansvar och inflytande blir stort.

Ledningens syn på inköp och därmed intresse för dessa frågor har stor betydelse och påverkan på hur stort ansvar och inflytande inköp ges och tillåts att ta.

Synen på inköp hänger nära ihop med ledningens kunskap och tidigare erfarenhet av området, kombinerat med hur pass stort behovet är att uppnå resultat/förbättringar via inköpsarbete (vilket kan vara allt från traditionella lönsamhetsförbättringar till nya innovativa produkter/tjänster).

Är ledningen ointresserad av inköpsfrågor och inte heller pressad lönsamhetsmässigt, så är inte inköpsområdet en prioriterad fråga. Inköpsfunktionen lever en relativt anonym tillvaro i dessa organisationer med brist på både stöd och mandat. Ansvarsområdet blir med andra ord ganska snävt.

Hur vi själva ser på vårt egna område och vår profession sätter självklart ambitionen för vad vi vill, kan och lyckas åstadkomma när det gäller ansvar och inflytande över vårt område. Ser vi oss enbart som en utförare/servicefunktion som bistår vid framtagande av förfrågningsunderlag och upphandling och förhandling så blir sannolikt inte heller vårt ansvarsområde större än så.

Har vi däremot en önskan om och syn på oss själva som proaktiva, innovativa och mervärdeskapande hanterare av vår organisations externa behov av lösningar, så är det självklart att vi kan driva igenom delar av eller hela den agendan.

Genom direkta och indirekta kostnadsreduceringar, ökade intäkter (snabbare ledtider, förbättrad service och innovationer från leverantörer) och frigörande av kapital (lager, leverantörsvillkor, investeringar) kan vi på ett högst påtagligt sätt bidra till bättre resultat, ökad lönsamhet och konkurrensfördel för vår organisation

I den globala värld vi lever i med hög specialisering som innebär att inköpsvolymen ofta representerar 50–75 procent av en organisations omsättning, så är det synnerligen korkat att inte ge inköpsfunktionen ett stort ansvar och inflytande. Vi måste dock leverera och leva upp till det förtroendet vi får genom att vara gediget kunniga, professionella och drivande.

Helena Brynolfsson, inköpskonsult, Prosourcia

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Hur långt sträcker sig inköpsfunktionens ansvar?”

  1. Upphandlare skriver:
    9 maj, 2017 kl. 09:38

    Detta är min personliga syn på det efter ha jobbat både i Sverige och utomlands med inköp. Och nu generaliserar jag bara.

    En inköpsorganisation ska i första hand göra upphandlingar och den strategiska avtalsförvaltningen. Operativa avtalsförvaltningen ska antingen verksamheten eller ett programkontor sköta.

    Med strategiska avtalsförvaltningen menar jag exempelvis hantera avtalsdiskussioner, eventuella tvister i team med jurister, förhandlingar och förlängningar samt uppföljning av hur avtalet efterlevs från både parter. Statistik på mer översiktig nivå. Hantera viten kan vara bra då man får en känsla av hur avtalet löpande efterlevs och kan dra i handbromsen om det spårare ur. Löpande ha koll på Leverantörernas finansiella status (någon form av kreditbevakning är att rekommendera)

    Med operativt avtalsförvaltning menar jag exempelvis löpande beställningar, löpande prisjusteringar, löpande sortimentuppdateringar, löpande reklamationer, löpande statistik som behövs i det dagliga arbetet.

    Ska inköpsorganisationen sköta operativt avtalsförvaltning bör man ha en grupp inköpsassistenter som kan hantera det. Det är i mina ögon resursslöseri att sätta strategiska inköpare på göra operativt avtalsarbete.

    RIsken med att försöka skapa en inköpare som ska vara en “Swiss army knife” och göra allt blir att det strategiska kan bli lidande i både upphandlingar och avtalsförvaltning. Det operativa äter upp det strategiska, och fungerar det strategiska sämre kommer det gå ut över det operativa längre fram.

    Framförallt. Tydliga roller och en ansvarsmatris för organisationen är att rekommendera. Vem ansvarar för vad. Och kräv alltid en beställare eller sponsor för uppdragen. Det är inte inköpsorganisationen som är beställare.

    Lycka till.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Nya perspektiv från syd

Karriär

Inköp och IT som tidigare – men också en helt ny form av offentligt styrd organisation. Anna Lipkins nya chefstjänst på Skånes kommuner har både inslag av ”gammalt och nytt”.

Växer med kommunsamverkan

Stenungsunds kommuns inköpsorganisation växer med ett nytt uppdrag för kommungrannen Tjörn.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Fel förkasta lågt anbud
Granskar mutor i upphandling
I snitt 111 anbud – per konstupphandling
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Utlovar enklare annonsering
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
  • Nya perspektiv från syd

Läsarnas åsikter

Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…
Peter Karlsson : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Vad är det här för rapport? "Offentlig upphandling har länge varit ett område präglat av bristande transparens" följt av "Tendiums…
Tony King : Frågorna som stoppar städfusk
Branschorganisationer brukar normalt sparka bakut när det offentliga inköpare vill styra upp saker och ting så man får se detta…
SvenAntenn : Därför uteblir efterannonserna
Så är det förvisso, men om nu efterannonseringen fyller en så vital funktion för att garantera konkurrens och den fria…
Senior upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Att vi har ett regelverk som försvårar för oss upphandlare är naturligtvis irriterande och ett potentiellt arbetsmiljöproblem men ändock något…
Jan Löfgren : Frågorna som stoppar städfusk
Kravet på att personalkostnaderna ska vara minst 70% av omsättningen är inte förenligt med LOU:s proportionalitetsprincip, då kravet varken är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »