Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Hur långt sträcker sig inköpsfunktionens ansvar?

ExpertsvarJag är relativt ny som inköpschef och har funderat en del på vad som ingår i en inköpsfunktions ansvar och inte. Hur långt sträcker det sig? Speciellt intressant tycker jag det är då vi ibland får kommentaren ”det där ingår inte i ert ansvar”. Vad är din åsikt i denna fråga? Helena Brynolfsson svarar på läsarfrågan.

| 2017-05-08

Det finns inget generellt svar på din ansvarsfråga som kan appliceras på alla inköpsfunktioner oavsett sektor och bransch, då inköps ansvar påverkas av varje organisations marknadssituation, ledningsstruktur samt också av oss själva som inköpare/inköpschefer.

Med andra ord så är det ett flertal faktorer som påverkar hur stort ansvar och inflytande inköp har inom sin organisation. Vissa av dem är av extern karaktär och beror på konkurrenssituation, bransch och sektor. Vissa är av intern karaktär och har med organisationens syn på inköp att göra, det vill säga ledningens, verksamhetens och vår egen. Jag tänkte ta upp och beröra tre faktorer som spelar in och påverkar hur långt inköps ansvar sträcker sig. De är:

  • Konkurrens på marknaden
  • Ledningens syn på inköp
  • Vår egen syn på inköp

Tuff konkurrens på marknaden pressar organisationer att arbeta med att uppnå världsklass inom alla funktioner, även inköp.

Säkras inte de rätta leverantörerna med de rätta lösningarna till de rätta priserna och kvaliteten så vinns inte heller slaget på marknaden. Därmed sagt så är det inte konstigt att inköpschefer inom branscher med högt konkurrenstryck (som detaljhandeln och elektronikbranschen) sitter i ledningsgrupper och rapporterar direkt till vd. Dessa inköpschefer har högre status, större inflytande och ansvar än kollegor i andra branscher och sektorer. Ansvaret kan sträcka sig över hela varuförsörjningen och inkludera allt från sortiment och produktion till logistik och inköp. Konkurrensen på marknaden bidrar och påverkar på ett högst påtagligt sätt till att inköps ansvar och inflytande blir stort.

Ledningens syn på inköp och därmed intresse för dessa frågor har stor betydelse och påverkan på hur stort ansvar och inflytande inköp ges och tillåts att ta.

Synen på inköp hänger nära ihop med ledningens kunskap och tidigare erfarenhet av området, kombinerat med hur pass stort behovet är att uppnå resultat/förbättringar via inköpsarbete (vilket kan vara allt från traditionella lönsamhetsförbättringar till nya innovativa produkter/tjänster).

Är ledningen ointresserad av inköpsfrågor och inte heller pressad lönsamhetsmässigt, så är inte inköpsområdet en prioriterad fråga. Inköpsfunktionen lever en relativt anonym tillvaro i dessa organisationer med brist på både stöd och mandat. Ansvarsområdet blir med andra ord ganska snävt.

Hur vi själva ser på vårt egna område och vår profession sätter självklart ambitionen för vad vi vill, kan och lyckas åstadkomma när det gäller ansvar och inflytande över vårt område. Ser vi oss enbart som en utförare/servicefunktion som bistår vid framtagande av förfrågningsunderlag och upphandling och förhandling så blir sannolikt inte heller vårt ansvarsområde större än så.

Har vi däremot en önskan om och syn på oss själva som proaktiva, innovativa och mervärdeskapande hanterare av vår organisations externa behov av lösningar, så är det självklart att vi kan driva igenom delar av eller hela den agendan.

Genom direkta och indirekta kostnadsreduceringar, ökade intäkter (snabbare ledtider, förbättrad service och innovationer från leverantörer) och frigörande av kapital (lager, leverantörsvillkor, investeringar) kan vi på ett högst påtagligt sätt bidra till bättre resultat, ökad lönsamhet och konkurrensfördel för vår organisation

I den globala värld vi lever i med hög specialisering som innebär att inköpsvolymen ofta representerar 50–75 procent av en organisations omsättning, så är det synnerligen korkat att inte ge inköpsfunktionen ett stort ansvar och inflytande. Vi måste dock leverera och leva upp till det förtroendet vi får genom att vara gediget kunniga, professionella och drivande.

Helena Brynolfsson, inköpskonsult, Prosourcia

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Hur långt sträcker sig inköpsfunktionens ansvar?”

  1. Upphandlare skriver:
    9 maj, 2017 kl. 09:38

    Detta är min personliga syn på det efter ha jobbat både i Sverige och utomlands med inköp. Och nu generaliserar jag bara.

    En inköpsorganisation ska i första hand göra upphandlingar och den strategiska avtalsförvaltningen. Operativa avtalsförvaltningen ska antingen verksamheten eller ett programkontor sköta.

    Med strategiska avtalsförvaltningen menar jag exempelvis hantera avtalsdiskussioner, eventuella tvister i team med jurister, förhandlingar och förlängningar samt uppföljning av hur avtalet efterlevs från både parter. Statistik på mer översiktig nivå. Hantera viten kan vara bra då man får en känsla av hur avtalet löpande efterlevs och kan dra i handbromsen om det spårare ur. Löpande ha koll på Leverantörernas finansiella status (någon form av kreditbevakning är att rekommendera)

    Med operativt avtalsförvaltning menar jag exempelvis löpande beställningar, löpande prisjusteringar, löpande sortimentuppdateringar, löpande reklamationer, löpande statistik som behövs i det dagliga arbetet.

    Ska inköpsorganisationen sköta operativt avtalsförvaltning bör man ha en grupp inköpsassistenter som kan hantera det. Det är i mina ögon resursslöseri att sätta strategiska inköpare på göra operativt avtalsarbete.

    RIsken med att försöka skapa en inköpare som ska vara en “Swiss army knife” och göra allt blir att det strategiska kan bli lidande i både upphandlingar och avtalsförvaltning. Det operativa äter upp det strategiska, och fungerar det strategiska sämre kommer det gå ut över det operativa längre fram.

    Framförallt. Tydliga roller och en ansvarsmatris för organisationen är att rekommendera. Vem ansvarar för vad. Och kräv alltid en beställare eller sponsor för uppdragen. Det är inte inköpsorganisationen som är beställare.

    Lycka till.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026