Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“IOP måste upphandlas enligt LOU”

DebattDet finns en utbredd föreställning om att idéburna offentliga partnerskap, IOP, som avser icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse, inte omfattas av LOU eller det bakomliggande LOU-direktivet. Det är felaktigt, skriver Philip Thorell, moderator på Upphandlingskonferensens seminarium om IOP.

| 2017-11-24

Idéburna offentliga partnerskap, IOP, det vill säga samarbete mellan idéburna organisationer och det offentliga, har fått stort genomslag bland landets upphandlande myndigheter. En bidragande orsak är den utbredda föreställningen om att IOP som avser icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse inte omfattas av LOU eller det bakomliggande LOU-direktivet.

Den slutsatsen drar bland andra Välfärdsutredningen och Utredningen för ett stärkt civilsamhälle samt Mathias Sylvan i debattartikeln Konkurrensverket har fel publicerad av Upphandling24 den 8 augusti 2017. Även Alingsås kommun har direktupphandlat ett IOP om äldrevård med hänvisning till att det avser en icke-ekonomisk tjänst av allmänt intresse.
Konkurrensverket menar dock att IOP-avtalet borde ha konkurrensutsatts och har därför ansökt om att kommunen ska betala fem miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.

Att icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse inte omfattas av LOU eller LOU-direktivet påstås huvudsakligen följa av artikel 2 i EUF-fördragets protokoll nr 26 om tjänster av allmänt intresse och beaktandesats 6 i LOU-direktivet.

Av artikel 2 framgår att bestämmelserna i EUF-fördraget inte på något sätt påverkar medlemsstaternas behörighet att bland annat beställa icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse. Det har tolkats som att det går att överlåta leveransen av sådana tjänster till andra organisationer utan beaktande av unionsrätten och dess upphandlingsdirektiv.

Det är en feltolkning eftersom behörigheten endast avser valet att beställa eller inte beställa tjänster. Unionsrätten kan fortfarande medföra förpliktelser om hur beställningen ska gå till, till exempel att tjänsterna ska konkurrensutsättas.

Resonemanget känns igen från EU-domstolens domar i Watts (mål C-72/04) och Stamatelaki (mål C-444/05) där det konstateras att unionsrätten visserligen inte kan inkräkta på medlemsstaters behörighet att utforma sina system för social trygghet, men att vid utövandet av behörigheten är medlemsstaterna skyldiga att iaktta unionsrättens inremarknadsregler.

Av beaktandesatsen framgår att icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse inte bör omfattas av direktivets tillämpningsområde. Det har tolkats som att bestämmelserna i upphandlingsdirektiven inte gäller när myndigheter överlåter leveransen av tjänster av allmänt intresse till en annan organisation.

Även detta är en feltolkning eftersom det är tjänsten som myndigheten anskaffar som träffas av direktivet, inte tjänsten myndigheter tillhandahåller medborgarna. En tjänst som tillhandahålls åt en myndighet kan aldrig vara av allmänt intresse i unionsrättlig mening.

Att tolkningen är felaktig illustreras även av dess orimliga konsekvenser som inte begränsas till IOP. Den innebär nämligen att myndigheter som tillhandahåller en icke-ekonomisk tjänst av allmänt intresse, till exempel hela polisväsendet, aldrig skulle behöva upphandla några tjänster enligt LOU.

Den svenska lagstiftaren kan införa särskilda regler i LOU för att underlätta upphandling av IOP vars värde understiger tröskelvärdet, eller genomföra artikel 77 i LOU-direktivet för IOP vars värde överstiger tröskelvärdet. Fram till dess måste IOP upphandlas på samma sätt som andra tjänster. Det kommer avgörandet i Alingsåsmålet troligtvis att klargöra.

Philip Thorell
Biträdande jurist på Baker McKenzie advokatbyrå

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattIOP

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026