Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

“IOP måste upphandlas enligt LOU”

DebattDet finns en utbredd föreställning om att idéburna offentliga partnerskap, IOP, som avser icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse, inte omfattas av LOU eller det bakomliggande LOU-direktivet. Det är felaktigt, skriver Philip Thorell, moderator på Upphandlingskonferensens seminarium om IOP.

| 2017-11-24

Idéburna offentliga partnerskap, IOP, det vill säga samarbete mellan idéburna organisationer och det offentliga, har fått stort genomslag bland landets upphandlande myndigheter. En bidragande orsak är den utbredda föreställningen om att IOP som avser icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse inte omfattas av LOU eller det bakomliggande LOU-direktivet.

Den slutsatsen drar bland andra Välfärdsutredningen och Utredningen för ett stärkt civilsamhälle samt Mathias Sylvan i debattartikeln Konkurrensverket har fel publicerad av Upphandling24 den 8 augusti 2017. Även Alingsås kommun har direktupphandlat ett IOP om äldrevård med hänvisning till att det avser en icke-ekonomisk tjänst av allmänt intresse.
Konkurrensverket menar dock att IOP-avtalet borde ha konkurrensutsatts och har därför ansökt om att kommunen ska betala fem miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.

Att icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse inte omfattas av LOU eller LOU-direktivet påstås huvudsakligen följa av artikel 2 i EUF-fördragets protokoll nr 26 om tjänster av allmänt intresse och beaktandesats 6 i LOU-direktivet.

Av artikel 2 framgår att bestämmelserna i EUF-fördraget inte på något sätt påverkar medlemsstaternas behörighet att bland annat beställa icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse. Det har tolkats som att det går att överlåta leveransen av sådana tjänster till andra organisationer utan beaktande av unionsrätten och dess upphandlingsdirektiv.

Det är en feltolkning eftersom behörigheten endast avser valet att beställa eller inte beställa tjänster. Unionsrätten kan fortfarande medföra förpliktelser om hur beställningen ska gå till, till exempel att tjänsterna ska konkurrensutsättas.

Resonemanget känns igen från EU-domstolens domar i Watts (mål C-72/04) och Stamatelaki (mål C-444/05) där det konstateras att unionsrätten visserligen inte kan inkräkta på medlemsstaters behörighet att utforma sina system för social trygghet, men att vid utövandet av behörigheten är medlemsstaterna skyldiga att iaktta unionsrättens inremarknadsregler.

Av beaktandesatsen framgår att icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse inte bör omfattas av direktivets tillämpningsområde. Det har tolkats som att bestämmelserna i upphandlingsdirektiven inte gäller när myndigheter överlåter leveransen av tjänster av allmänt intresse till en annan organisation.

Även detta är en feltolkning eftersom det är tjänsten som myndigheten anskaffar som träffas av direktivet, inte tjänsten myndigheter tillhandahåller medborgarna. En tjänst som tillhandahålls åt en myndighet kan aldrig vara av allmänt intresse i unionsrättlig mening.

Att tolkningen är felaktig illustreras även av dess orimliga konsekvenser som inte begränsas till IOP. Den innebär nämligen att myndigheter som tillhandahåller en icke-ekonomisk tjänst av allmänt intresse, till exempel hela polisväsendet, aldrig skulle behöva upphandla några tjänster enligt LOU.

Den svenska lagstiftaren kan införa särskilda regler i LOU för att underlätta upphandling av IOP vars värde understiger tröskelvärdet, eller genomföra artikel 77 i LOU-direktivet för IOP vars värde överstiger tröskelvärdet. Fram till dess måste IOP upphandlas på samma sätt som andra tjänster. Det kommer avgörandet i Alingsåsmålet troligtvis att klargöra.

Philip Thorell
Biträdande jurist på Baker McKenzie advokatbyrå

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattIOP

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Ewa Ahlin.

Uppsala får rätt mot ”fyra stora”

Uppsala kommun hade lagstöd för att reservera en uppmärksammad upphandling av vård- och omsorgsboende för idéburna organisationer.

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Lediga jobb

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Utlovar enklare annonsering
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Nya perspektiv från syd
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”

Läsarnas åsikter

Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »