Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Ingen vinner på otydlighet”

DebattRapporter visar att slavlika förhållanden och barnarbete förekommer i produktionen av varor som upphandlas i Sverige. Precis som att offentlig upphandling inte ska bidra till lönedumpning, bör det vara lika självklart att skattemedel inte bidrar till tvångs- och barnarbete. Men den frågan tappades bort i debatten kring nya LOU. Det menar Parul Sharma och Théo Jaekel, advokatbyrån Vinge.

| 2016-12-02

Den 30 november röstade en riksdagsmajoritet för att plocka bort de paragrafer i regeringens förslag till ny lag om offentlig upphandling som skulle göra det obligatoriskt för upphandlande myndigheter att ställa sociala krav i upphandlingar. Enligt regeringens förslag skulle kraven dels ställas på lön, arbetstid och semester, i linje med rådande kollektivavtal inom branschen, dels på respekt för ILO:s kärnkonventioner i fall produkten eller tjänsten som levereras produceras utanför Sveriges gränser.

Kraven på leverantörer att respektera ILO:s kärnkonventioner har hamnat i skuggan av den polariserade debatten om krav på kollektivavtalsliknande villkor. Olyckligtvis glöms det bort att majoriteten av de varor som upphandlas i Sverige tillverkas i länder där arbetstagare är hårt utsatta och mänskliga rättigheter kränks. Nyligen publicerade rapporter från civilsamhället visar på nutida slaveri i kycklingindustrin i Thailand, barnarbete på kaffeplantagen i Brasilien och palmoljeodlingarna i Indonesien, samt bristande hälsa och säkerhet i pakistanska verkstäderna där kirurgiska instrument tillverkas. Samtliga dessa varor exporteras till Sverige och upphandlas av myndigheter, kommuner och landsting.

Precis som att offentlig upphandling inte ska bidra till lönedumpning, bör det vara lika självklart att skattemedel inte bidrar till tvångs- och barnarbete. Men den frågan tappades bort i debatten, och med det förlorades en chans att få igenom en tydlig lagstiftning där förväntningar och krav på upphandlande myndigheter klargörs.

Argumentet mot obligatoriska krav brukar vara att det skulle snedvrida konkurrensen och slå ut små och medelstora företag från upphandlingar. När det gäller krav på respekt för ILO:s kärnkonventioner är detta ett argument som saknar bäring. Så som kraven ställs idag är i form av krav på leverantören att redovisa rutiner och processer för identifiering och motverkan av risker i leverantörskedjan, så kallad due diligence. Denna due diligence process är en flexibel metod som anpassas efter bland annat storleken på företaget, dess position i leverantörskedjan, bransch mm. Det är fullt möjligt för såväl små och medelstora, som stora företag att ha dessa processer på plats.

För att sociala krav dock ska ha önskad effekt, och inte enbart bli en papperstiger, krävs det kompetens i att formulera kraven på rätt sätt, samt kunskap i och möjlighet att genomföra uppföljningar och revisioner. Här behöver upphandlande myndigheter stärkas inom samtliga fyra hållbarhetsområden: mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter, miljö och anti-korrutpion.

Att det är möjligt för upphandlande myndigheter att idag ställa sociala krav i linje med ILO:s kärnkonventioner har varit klarlagt tidigare genom domar från EU-domstolen, och nu även fastslaget i de nya EU-direktiven från 2014 som ligger till grund för den nya svenska lagstiftningen om offentlig upphandling. Utmaningen ligger snarare i hur dessa krav ska ställas, samt i vilket skede av upphandlingsprocessen.

Sveriges landsting och regioner ställer sedan ett antal år tillbaka social krav i upphandlingar av särskilda riskkategorier av produkter. Vilket även görs av ett antal kommuner och myndigheter runt om i landet. Problemet har varit att den tidigare lagstiftningen inte varit tydlig i hur dessa krav bör ställas, vilket har lett till att kraven kan se väldigt olika ut. Detta i sin tur skapar förvirring och osäkerhet bland leverantörerna då det brister i konsekvens mellan varje upphandling. Något som varken gynnar de upphandlande myndigheterna eller företagen.

En än viktigare utmaning ligger i att majoriteten av sociala krav som ställs i upphandlingar idag aldrig följs upp, på grund av bristande resurser och kompetens hos upphandlande myndigheter. En ny lagstiftning med tydliga krav skulle dels kunna klargöra var ribban ligger för leverantörer genom att skapa samma förutsättningar oavsett vem beställaren är, dels fungera som incitament till de politiska ledningarna i landsting, regioner och kommuner att tillsätta nödvändiga resurser för effektiv uppföljning.

I och med att den nya lagen, nu efter omröstningen i riksdagen, har kvar ribban där den låg, nämligen att sociala krav får ställas men att detta inte är obligatoriskt, kommer utmaningarna framöver att vara de samma.

Utan en tydlig lagstiftning blir det än viktigare att myndigheter, kommuner och landsting runt om i landet tar sitt ansvar och avsätter resurser för att stärka arbetet med sociala krav i upphandlingar. Här behövs såväl den interna kompetensen stärkas, samt resurser allkoeras till uppföljning i form av revisioner. Prioriteras inte detta kommer vi även fortsättningsvis läsa skandalrapporter från civilsamhället som avslöjar oegentligheter i produktionen av varor och tjänster som upphandlas med våra skattemedel.

Parul Sharma
Head of CSR Compliance
Advokatfirman Vinge

Théo Jaekel
Senior Specialist: Human Rights and Supply Chain
Advokatfirman Vinge

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattHållbarhetNya LOUSociala krav

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på ““Ingen vinner på otydlighet””

  1. Beatrice Kindembe skriver:
    7 december, 2016 kl. 01:04

    Det tar tid att bygga upp rutiner som täcker en varuskedja. Ställ krav och framförallt följ upp! Sen undrar jag om vi verkligen måste köpa kyckling från Thailand om man ska väga in hållbarhetsaspekter?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026