Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Innovation sker mest kontrollerat under avtalstiden”

Bonus när man överpresterar, innovation inom avtalstiden och minskad ambition att ställa skallkrav. Det skickar en företagarpanel med till offentliga upphandlare under Almegas upphandlingsdag.

| 2017-03-30

En panel bestående av Åke Strandberg, Capio, Mikael Wallin, CGI, Anestis Chartalidis, Miljöpalatset, och Gunnar Schön, Transdev, diskuterar offentlig upphandling under Almegas upphandlingsdag.

En fråga som diskuteras är ökad dialog. Mikael Wallin, affärsutvecklingschef på it-företaget CGI, menar att det är viktigt att leverantören tillåts komma in tidigt i processen.

– Det finns en rädsla att göra fel hos många upphandlare och det gör att de är väldigt försiktiga i många steg. Det gör också att verksamheten ofta kommer långt från upphandlingen. En viktig erfarenhet är att upphandlaren har mycket att vinna på att se till att verksamheten är med i alla steg av upphandlingen och avtalsskrivandet så att den förstår vad vi kommer att leverera.

Gunnar Schön är vd på persontrafikföretaget Transdev. Han pekar på att de påbörjar anbudsarbetet två år innan trafiken ska inledas.

– Eftersom vi ofta har kontrakt på åtta till tio år ser förutsättningarna inte likadana ut när vi ska börja köra som när upphandlingen inleddes. Det gör att partnerskapet med den upphandlande myndigheten är jätteväsentligt. Vi kör cirka tjugo procent kommersiell trafik. Där berättar kunden direkt om vår leverans är tillräckligt bra eller inte genom att välja oss eller andra sätt att resa. Jag tror att de som upphandlar kan hämta mycket inspiration från den kommersiella trafiken och ändå åstadkomma sina övergripande mål. Ofta har vi en samsyn i målet att ha nöjda kunder och mer resande, säger han.

Gunnar Schön anser att man ska vara försiktig med att efterfråga innovation i upphandling.

– Den kan vara svår att utvärdera. Med våra långa avtal krävs innovation under avtalstiden. Innovation sker mest kontrollerat under avtalstiden och är enklare att kontrollera än innovationsupphandlingar. Samtidigt är det viktigt att inse att innovation inte behöver handla om teknik utan om till exempel nya transportmönster. Jag ser att det finns ett stort utrymme för detta och att det är vi som är utförare som har den stora innovationskraften.

Mikael Wallin anser att incitament för överprestation är ett medel för ökad innovation, men också för en bättre affär totalt.

– Jag ser tyvärr inte mycket av incitament i de avtals skrivs. Det verkar som att man tycker att leverantörerna ska leverera enligt lägsta nivån. Det är mycket piska och lite morot, vilket är tråkigt eftersom det finns många bra förslag som vi skulle kunna bidra med. Vi behöver öka dialogen kring upphandlingarna. I dag hämmar de den innovation som ändå finns. Vi vill ju att kunderna ska kunna ta del av den enorma utveckling som sker inom vårt område, säger han.

Åke Strandberg, senior rådgivare på hälso- och sjukvårdsföretaget Capio, tycker att det borde vara enkelt med incitament.

– Det är lätt att hitta incitamentsmål i vår bransch. Vi har haft exempel på långa avtal där man tagit en dialog om vilka nyckeltal som ska premieras. Många tror att det behövs starka incitament, men det gör det inte. Vi har, tvärt emot vad som brukar anges i debatten, rörelsemarginaler på endast tre-fyra procent. En halv procent i bonus är jättemycket i det sammanhanget. Incitament går att hantera om man vill och vågar.

Han anser att det finns dåliga exempel på motsatsen.

– För oss är det till exempel viktigt att inte bara ta fram nya metoder utan också att rensa ut gamla. Därför ska man som beställare inte betala för gamla metoder. Men om de som förvaltar avtalet är andra än de som gjorde upphandlingen kan det bli riktigt soppigt, säger han.

Anestis Chartalidis, vd på städföretaget Miljöpalatset, tycker att det sker för lite innovation, särskilt i hans bransch.

– Men det är inte bara upphandlarnas fel. Eftersom marginalerna är så små läggs ofta mer fokus på att hitta fel och leta kryphål. Många gånger vill jag att fler upphandlare sätter stopp, men många är rädda att förkasta onormalt låga anbud. Prispress ger inga förutsättningar för innovation.

Mikael Wallin anser att det finns mycket att lära mellan branscher.

– Titta på upplägget i olika avtal. I och med rädslan för att göra fel finns en överambition att lägga till skallkrav. Att lägga stort fokus på skallkrav dämpar rejält den innovationskraft som finns. Skriv avtal som släpper fram den innovationskraft som finns särskilt inom digitalisering där det är en utvecklingsloop och där allt sker i snabb fart, säger Mikael Wallin.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: DialogInnovationsupphandling

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026