Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Jobbar vidare med “Ändamålsenligt”

En nationell undersökning som även tar sikte på högre chefer efter riktade insatser mot några ”pilotkommuner”, som fått pröva ett nytt självskattningsverktyg. Så arbetar Upphandlingsmyndigheten (UHM) för att behålla tempot med förslagen för ändamålsenliga inköpsorganisationer.

| 2022-09-30
Tobias Jobring och Fredrik Flodin, Upphandlingsmyndigheten.

Myndighetens sjupunktsprogram för ändamålsenliga inköpsorganisationer – som resultatet av ett regeringsuppdrag – presenterades i våras och väntar fortfarande på återkoppling från regeringskansliet, vilket lär dröja med pågående övergång till en ny regering.

Men som en del av regeringsuppdraget har även det UHM kallar riktade insatser genomförts. Tre kommuner har fungerat som pilotkommuner för att använda ett självskattningsverktyg som myndigheten utvecklat.

Det är en ambitionsgraf som ska ge den upphandlande myndigheten en bild av styrkor och svagheter utifrån hur man själv bedömer arbetet på viktiga områden för inköpsorganisationen.

— Kommunerna som deltagit är Huddinge, Skövde och Kungsbacka. Med hjälp av verktyget har de fått ge en bild av hur utvecklad deras inköpsstyrning är och hur integrerad styrningen är i mål- och budgetprocessen, säger Tobias Jobring, affärsutvecklare på UHM.

Han tillägger:

–När kommunerna genomfört självskattningen har vi besökt dem och lett en workshop med kommunens ledningsgrupp och inköpschef. Workshopen inleddes med att vi presenterade våra hypoteser om vad som utgör ändamålsenlig inköpsstyrning och hur de ligger till.

–Därefter ledde vi en diskussion där ledningen fick identifiera vilka åtgärder de behöver vidta för att skapa goda förutsättningar för att inköpsverksamheten ska bidra maximalt till kommunens måluppfyllelse. 

Huddinge kommuns inköpschef Roger Himmelsköld har i en intervju med Inköpsrådet berättat om kommunens samverkan med UHM som en del av uppbyggnaden av kategoristyrning.

Metodologin bakom de riktande insatserna har utgjort grund för den nationella enkät som går ut i dagarna med svar som samlas in 28 oktober.

Totalt 2000 upphandlande organisationer får frågor om sitt inköpsarbete med nyheten att UHM även söker svar från högre beslutsfattare som kommun- och ekonomichefer.

– Tidigare har enkäten vänt sig enbart till inköpsfunktionen. I år vill vi även undersöka hur högre chefer i organisationerna ser på styrningen av inköpen. Cheferna är viktiga eftersom det är styrningen som skapar förutsättningarna för inköpsverksamheten, förklarar Tobias Jobring.

Strategin är i linje med förslagen från vårens regeringsrapport där UHM bland annat lanserar en modell med ett coach- och mentorprogram för inköpschefer där även högsta ledningen i organisationen involveras.

Upphandlingsmyndigheten hoppas att ”oktoberenkäten” används av deltagande organisationer för att utveckla sina inköp,  samtidigt som resultaten i sin helhet blir till nytta för UHM:s utformning av myndighetsstöd.

Fredrik Flodin är affärsutvecklare på UHM:

–Vi kommer att skapa en samtalsguide som ledningen i upphandlande organisationer kan använda för att föra dialog om sitt enkätresultat.  Syfte är att ledningen ska identifiera prioriterade åtgärder för att utveckla inköpsstyrningen.

–Slutligen kommer vi att publicera ett webbstöd om hur det går att integrera inköpsstyrning i ledningssystem, hur ansvarsfördelning bör ser ut i inköpsprocesserna och vilka framgångsfaktorerna är för träffsäkra upphandlingar

Om begreppen:

Upphandlingsmyndigheten definierar den ändamålsenliga inköpsorganisationen med att skapa goda förutsättningar för genomförande av träffsäkra upphandlingar.

Träffsäker upphandling är en sådan som verkar för att nå verksamhetens strategiska mål och tillgodoser behoven på ett effektivt och uthålligt sätt, samtidigt som det bidrar till en hållbar utveckling.

Läs mer: Ändamålsenlig inköpsorganisationFredrik FlodinTobias JobringUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026