Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Jobbar vidare med “Ändamålsenligt”

En nationell undersökning som även tar sikte på högre chefer efter riktade insatser mot några ”pilotkommuner”, som fått pröva ett nytt självskattningsverktyg. Så arbetar Upphandlingsmyndigheten (UHM) för att behålla tempot med förslagen för ändamålsenliga inköpsorganisationer.

| 2022-09-30
Tobias Jobring och Fredrik Flodin, Upphandlingsmyndigheten.

Myndighetens sjupunktsprogram för ändamålsenliga inköpsorganisationer – som resultatet av ett regeringsuppdrag – presenterades i våras och väntar fortfarande på återkoppling från regeringskansliet, vilket lär dröja med pågående övergång till en ny regering.

Men som en del av regeringsuppdraget har även det UHM kallar riktade insatser genomförts. Tre kommuner har fungerat som pilotkommuner för att använda ett självskattningsverktyg som myndigheten utvecklat.

Det är en ambitionsgraf som ska ge den upphandlande myndigheten en bild av styrkor och svagheter utifrån hur man själv bedömer arbetet på viktiga områden för inköpsorganisationen.

— Kommunerna som deltagit är Huddinge, Skövde och Kungsbacka. Med hjälp av verktyget har de fått ge en bild av hur utvecklad deras inköpsstyrning är och hur integrerad styrningen är i mål- och budgetprocessen, säger Tobias Jobring, affärsutvecklare på UHM.

Han tillägger:

–När kommunerna genomfört självskattningen har vi besökt dem och lett en workshop med kommunens ledningsgrupp och inköpschef. Workshopen inleddes med att vi presenterade våra hypoteser om vad som utgör ändamålsenlig inköpsstyrning och hur de ligger till.

–Därefter ledde vi en diskussion där ledningen fick identifiera vilka åtgärder de behöver vidta för att skapa goda förutsättningar för att inköpsverksamheten ska bidra maximalt till kommunens måluppfyllelse. 

Huddinge kommuns inköpschef Roger Himmelsköld har i en intervju med Inköpsrådet berättat om kommunens samverkan med UHM som en del av uppbyggnaden av kategoristyrning.

Metodologin bakom de riktande insatserna har utgjort grund för den nationella enkät som går ut i dagarna med svar som samlas in 28 oktober.

Totalt 2000 upphandlande organisationer får frågor om sitt inköpsarbete med nyheten att UHM även söker svar från högre beslutsfattare som kommun- och ekonomichefer.

– Tidigare har enkäten vänt sig enbart till inköpsfunktionen. I år vill vi även undersöka hur högre chefer i organisationerna ser på styrningen av inköpen. Cheferna är viktiga eftersom det är styrningen som skapar förutsättningarna för inköpsverksamheten, förklarar Tobias Jobring.

Strategin är i linje med förslagen från vårens regeringsrapport där UHM bland annat lanserar en modell med ett coach- och mentorprogram för inköpschefer där även högsta ledningen i organisationen involveras.

Upphandlingsmyndigheten hoppas att ”oktoberenkäten” används av deltagande organisationer för att utveckla sina inköp,  samtidigt som resultaten i sin helhet blir till nytta för UHM:s utformning av myndighetsstöd.

Fredrik Flodin är affärsutvecklare på UHM:

–Vi kommer att skapa en samtalsguide som ledningen i upphandlande organisationer kan använda för att föra dialog om sitt enkätresultat.  Syfte är att ledningen ska identifiera prioriterade åtgärder för att utveckla inköpsstyrningen.

–Slutligen kommer vi att publicera ett webbstöd om hur det går att integrera inköpsstyrning i ledningssystem, hur ansvarsfördelning bör ser ut i inköpsprocesserna och vilka framgångsfaktorerna är för träffsäkra upphandlingar

Om begreppen:

Upphandlingsmyndigheten definierar den ändamålsenliga inköpsorganisationen med att skapa goda förutsättningar för genomförande av träffsäkra upphandlingar.

Träffsäker upphandling är en sådan som verkar för att nå verksamhetens strategiska mål och tillgodoser behoven på ett effektivt och uthålligt sätt, samtidigt som det bidrar till en hållbar utveckling.

Läs mer: Ändamålsenlig inköpsorganisationFredrik FlodinTobias JobringUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

specialfastigheterInköpare Entreprenad
Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026