I den vita jobb-modell som börjat tillämpas i Malmö ställs krav på schysta villkor. Kommunen anlitar fackliga representanter för att kontrollera att de företag som tävlar i upphandlingarna lever upp till kraven på löner och andra arbetsvillkor. Alla parter verkar eniga om vikten av att de krav som ställs vid upphandlingar ska följas upp. Däremot är oenigheten stor kring vem som ska genomföra kontrollerna.
Trots att fackförbundens kontrollörer har tystnadsplikt och enbart ska förmedla inhämtade uppgifter till kommunen närs från företagshåll en oro för vad denna insyn kan innebära. Svenskt Näringslivs Carina Lindfelt och Lars Gellner skriver på organisationens blogg:
– Det är uppenbart att facket använder sig av vita jobb-modellen för att tillskansa sig fördelar i det vanliga, fackliga arbetet.
Konkurrensverket har utrett om Malmö följt upphandlingsreglerna när kommunen använt den så kallade Vita jobb-modellens system för uppföljning av avtal.
Uppföljning och kontroll av att avtalsvillkor har uppfyllts är en viktig uppgift i samband med offentlig upphandling.
Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom menar att utan uppföljning vet inte kommuner eller andra upphandlande myndigheter om de verkligen fått det som avtalats med leverantören. Rutiner för avtalsuppföljning bör vara en självklarhet, enligt honom.
Konkurrensverket har fått in klagomål på att Malmö stad anlitat en fackförening för att följa upp avtal mellan kommunen och leverantörer. Den vita jobb-modell som Malmö använder bygger dels på vissa särskilda kontraktsvillkor som leverantören åtar sig att följa, dels på uppföljning och kontroll av att dessa villkor uppfylls.
– Det juridiska ansvaret för uppföljning av avtal kan inte delegeras, det ligger alltid hos myndigheten. Men inget i upphandlingsreglerna hindrar att själva uppföljningen sker genom att någon annan anlitas, säger Dan Sjöblom.
Upphandlingsreglerna säger ingenting om vad en leverantör kan göra om denne anser att ett visst ombud går utöver sina befogenheter eller annars är olämpligt. Tvister avseende sådana frågor får lösas genom kontraktsrättsliga bestämmelser eftersom upphandlingen är avslutad. Konkurrensverket har inget tillsynsansvar avseende de kontraktsrättsliga frågorna och har avskrivit ärendet.
Så bra. Nästa fråga är om tjänsten att kontrollera om avtalsvillkor följs upp är upphandlingspliktigt eller inte. Ytterligare en fråga, om fackföreningar gör denna kontroll utan kostnad, är om det i många fall lågbetalda LO-medlemmar ska finanisera denna service åt stat och kommun. Läste att Konsumentverket tagit mot ett antal klagomålsärenden från medlemmar i Kommunal…
Självklart är avtalsuppföljning, om den köps som tjänst av tredje man, upphandlingspliktig i fall kontraktsvärdet överstiger direktupphandlingsgränsen. Sedan kan man ha synpunkter på att en part med så tydligt sakintresse som facket, ska utföra sådana tjänster. Men, med en kompetent beställarorganisation som köpare/kravställare av tjänsten kanske det inte är en viktig fråga?!