Några gemenskapsrättsliga hinder inom ramverket för offentlig upphandling för gränsöverskridande gemensamma upphandlingar finns inte. Det slår Konkurrensverket fast i ett yttrande (pdf) till Nordiska rådet som funderar i termer av att samnordiska offentliga upphandlingar inom vissa sektorer.
I maj i år avslutade Konkurrensverket en fem månader lång granskning av ett stort svensk-norskt upphandlingssamarbete. Övervakande myndighet gav grönt ljus till Försvarets materielverk, FMV, som tillsammans med norska Forsvarets logistikkorganisasjon, FLO, upphandlade fordon enligt norskt regelverk.
Konkurrensverket påpekar att gränsöverskridande upphandlingssamarbeten, även om de innebär besparingar för det offentliga, kan ge negativa effekter.
Därför är rådet att särskilt beakta frågor som rör konkurrensen på marknaden. Framför allt gäller det att sörja för små och medelstora företags möjligheter att delta i upphandlingarna.
Konkurrensverket bjuder också på några tips kring vad som noga måste utredas inför ett samarbete. Hit hör bland annat att reda ut vilket lands lagstiftning som ska gälla vid upphandlingen.
Det konstateras också att det är en utmaning att möta alltför olika behov i en upphandling. Om behoven inte är tillräckligt lika kommer upphandling, ramavtal och kontrakt bli för komplexa för att samordna och använda.
Klartecken till nordiskt upphandlingssamarbete
Det finns inga gemenskapsrättsliga hinder för myndigheter i olika nordiska länder som vill genomföra samordnade upphandlingar. Konkurrensverket poängterar dock vikten av att värna konkurrensen och småföretagens intressen.
| 2014-10-28
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer