Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Konkurrensverket har bevisbördan

RättsfallsanalysI en rättsfallsanalys konstaterar Carl Bokwall och Maria Olgård, Cederquist, att det är Konkurrensverket som måste bevisa att det rör sig om otillåtna direktupphandlingar.

| 2013-06-10

1. Sammanfattning

  • KKV har bevisbördan för att förutsättningarna för att utdöma upphandlingsskadeavgift är för handen.
  • Vid beräkningen av det kontraktsvärde som ska ligga till grund för upphandlingsskadeavgiftens storlek ska optioner och förlängningsklausuler inkluderas.
  • Upphandlingsskadeavgiftens storlek ska bestämmas utifrån en helhetsbedömning av samtliga kända omständigheter i varje enskilt fall.

2. Fakta i målen
Konkurrensverket (KKV) väckte talan mot Försvarets Materielverk (FMV) i tre mål och yrkade utdömande av upphandlingsskadeavgift för att FMV, i strid med LOU, träffat avtal utan föregående annonsering. Det rörde sig om tre separata direktupphandlingar men KKV:s utformning av sin talan var snarlik i alla tre målen. KKV gjorde gällande att FMV hade bevisbördan för att avtalen fick ingås utan föregående annonsering.

KKV bestämde vidare sanktionsvärdet för överträdelsen till 7,5 procent av det totala kontraktsvärdet. Denna bedömning baserades på en modell som KKV tagit fram enligt vilken sanktionsvärdet för otillåtna direktupphandlingar i normalfallet beräknas till ca 7-8 procent av kontraktsvärdet och därefter justeras upp eller ned beroende på vilka förmildrande eller försvårande omständigheter som föreligger.

FMV bestred KKV:s talan i samtliga mål och anförde att det förelegat sådana undantagsfall enligt LOU att FMV haft rätt att direktupphandla avtalen. Undantagsfallen rörde tekniska skäl (4 kap. 5 § 2), synnerlig brådska (4 kap. 5 § 3), och kompletteringsköp (4 kap. 8 §). FMV gjorde vidare gällande att det var KKV som hade bevisbördan för de sakomständigheter som gjorde att upphandlingsskadeavgift skulle utgå. Vad avsåg storleken på avgiften menade FMV (i två av målen) att den skulle beräknas utifrån grundbeställningen, d.v.s. utan hänsyn till outnyttjade optionsklausuler. FMV ifrågasatte vidare KKV:s metod för beräkning av sanktionsvärdet.

3. Domstolarnas bedömning
Förvaltningsrätten biföll KKV:s talan i respektive mål och FMV överklagade till kammarrätten. Kammarrätten gjorde i allt väsentligt samma bedömning som förvaltningsrätten och avslog överklagandena.

Kammarrätten konstaterade inledningsvis att bestämmelserna om upphandlingskadeavgift är en svensk företeelse vilka saknar direkt motsvarighet i EU-rättsliga bestämmelser. Det låg därför närmast till hands när det gällde bevisbördans placering att utgå från svensk lagstiftning rörande administrativa sanktionsavgifter. Huvudprincipen i sådana fall är att det är den sökande myndigheten som har bevisbördan för att förutsättningarna för ett ingripande är uppfyllda.

Mot bakgrund av detta och att KKV i egenskap av tillsynsmyndighet enligt LOU har rätt att begära upplysningar från myndigheter fastslog kammarrätten att KKV:s bevisbörda inte kunde begränsas till att endast avse frågan huruvida ett avtal slutits utan föregående annonsering. Bevisbördan skulle istället omfatta samtliga förutsättningar för att avgiften ska dömas ut vilket innebär att KKV ska presentera sådan utredning som visar att en undantagssituation inte är för handen.

Kammarrätten prövade FMV:s åberopade undantagsfall rörande tekniska skäl, synnerlig brådska och kompletteringsköp, men fann att KKV:s utredning visade att undantagsbestämmelserna inte var tillämpliga. Till följd härav ansågs det utrett att direktupphandlingarna hade varit otillåtna varför det fanns skäl att påföra FMV upphandlingsskadeavgift.

Vad gäller beräkningen av kontraktsvärdet fann kammarrätten att bestämmelsen i 17 kap. 4 § 2 LOU, jämförd med 3 kap. 3 § LOU, inte gav utrymme för att bestämma kontraktsvärdet utan beaktande av de optionsklausuler som ingick i avtalen.

Beträffande avgiftens storlek påpekade kammarrätten att det varken av lagtext eller förarbeten finns stöd för att så som KKV gjort tillämpa en presumtion för att bestämma sanktionsvärdet till en viss procentandel av kontraktsvärdet. Avgiften borde istället bestämmas utifrån en helhetsbedömning av samtliga kända omständigheter i varje enskilt fall. Kammarrätten fann emellertid att KKV:s beräkningsgrunder i de aktuella fallen var väl avvägda och att de inte ledde till oproportionerligt höga avgifter. Det fanns därför förutsättningar för att påföra FMV upphandlingsskadeavgift med de av KKV yrkade beloppen. Sammanlagt förpliktades FMV att betala 1 060 000 kr.

Domarna har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen som i skrivande stund ännu inte tagit ställning till om prövningstillstånd ska meddelas.

4. Analys och konsekvens
Till skillnad mot överprövningar av en upphandling eller av ett avtals giltighet är mål om upphandlingsskadeavgift tillsynsmål, vilket också tycks ha beaktats av kammarrätten i sitt beslut avseende bevisbördans placering. Konsekvensen av domen i denna del är att eventuella tveksamheter kring om en undantagsituation är för handen eller inte drabbar KKV istället för den upphandlande myndigheten.

Om KKV inte kan visa för domstolen att direktupphandlingen varit otillåten kommer inte någon upphandlingsskadeavgift att dömas ut. Denna avvägning gäller dock bara i mål om upphandlingsskadeavgift. Vid överprövningar är det fortfarande den upphandlande myndigheten som måste kunna visa för domstolen att myndigheten haft rätt att direktupphandla.

Enligt kammarrätten ska även options- och förlängningsklausuler beaktas vid beräkningen av upphandlingsskadeavgiftens storlek. Det innebär att upphandlande myndigheter som direktupphandlar ett avtal bör fundera ett extra varv på om eventuella options- och förlängningsklausuler verkligen tillför något till avtalet eller om de tagits med mest för att de kan vara bra att ha. Om myndigheten bedömer det som osannolikt att en klausul kommer att utnyttjas bör denna inte tas med eftersom den kommer att verka i höjande riktning på en eventuell upphandlingsskadeavgift.

Att kammarrätten slagit ned på KKV:s standardiserade metod för beräkning av sanktionsvärdet försämrar å ena sidan förutsebarheten avseende upphandlingsskadeavgiftens storlek. Å andra sidan innebär kravet på en helhetsbedömning i varje enskilt fall att samtliga omständigheter ska beaktas vilket talar för ett mer underbyggt och korrekt sanktionsvärde.

Sammantaget lär dock inte kammarrättens uttalande få någon större effekt på upphandlingsskadeavgiftens storlek, särskilt inte vid otillåtna direktupphandlingar. Som kammarrätten påpekar framgår det av förarbetena att otillåtna direktupphandlingar anses vara en av de allvarligaste överträdelserna inom upphandlingsområdet, vilket bör leda till att sanktionsvärdet ska vara högt. Sannolikt kommer därför sanktionsvärdet för otillåtna direktupphandlingar även fortsättningsvis att i normalfallet ligga runt 7-8 procent.

5. Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms domar den 11 april 2013 i mål nr 5426-12, 5427-12 och 5452-12. 

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026