Reglerna om avtalsspärr finns i LOU:s och LUF:s 16 kapitel. Enligt reglerna får en upphandlande myndighet eller enhet inte ingå avtal förrän tio dagar passerat från det att en underrättelse om tilldelningsbeslut skickats ut till samtliga anbudsgivare. Denna avtalsspärr förlängs (s.k. förlängd avtalsspärr) om en leverantör ansöker om överprövning och gäller i de allra flesta fall under domstolens handläggning. När domstolen avgjort målet löper en ny tiodagarsfrist.
Så vad kan hända om myndigheten helt struntar i allt vad avtalsspärrar och tiodagarsfrister heter och tecknar avtal direkt med vinnande leverantör? Ljusdals kommun gjorde just detta och tecknade avtal samma dag som förvaltningsrätten meddelade sin dom, där en ansökan om överprövning avslogs.
Den risk som Ljusdals kommun främst utsätter sig för i en sådan situation är att avtalet ska ogiltigförklaras efter en ansökan om överprövning av avtalets giltighet. För detta krävs dock, utöver att avtalsspärren åsidosatts, att en överträdelse av det upphandlingsrättsliga regelverket föreligger och som leverantören lidit, eller riskerat att lida, skada av.
Med andra ord – har myndigheten eller enheten inte gjort något fel i sin upphandling kan avtalet inte ogiltigförklaras. Att myndigheten struntat i avtalsspärren är inget fel i sig som en leverantör kan lida skada av. Kammarrätten i Sundsvall, mål nr 1061-15 i dom den 6 juli 2015, fann att Ljusdals kommun inte begått någon överträdelse av upphandlingsreglerna och avslog också mycket riktigt ansökan om överprövning av avtalets giltighet, trots att kommunen struntat i avtalsspärren.
När ingen överträdelse av upphandlingsreglerna som någon leverantör lidit skada av begåtts kan inte heller skadestånd bli aktuellt. Inte ens Konkurrensverket kan göra något åt situationen i form av en upphandlingsskadeavgift. Ljusdals kommun kommer alltså ”komma undan” med att ha tecknat avtal under gällande avtalsspärr.
Men tjänade Ljusdals kommun något på att teckna avtal direkt? Vi får anta att Ljusdals kommun ville komma igång med det nya avtalet så snabbt som möjligt och inte vänta på ännu en till eventuell rättsprocess. Kammarrätten, som uppenbarligen inte alls var särskilt förtjust i kommunens tilltag, förordnade att kommunen inte fick fullgöra sitt nya avtal under tiden som processen pågick. Några tidsvinster fick Ljusdals kommun alltså inte trots allt.
Så kan man som upphandlande myndighet eller enhet komma undan med att teckna avtal under löpande avtalsspärr? Absolut! Kommer man tjäna något på att göra så? Antagligen inte.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer