Samtidigt som EU-kommissionen, regering och riksdag arbetar med att skapa förutsättningar som ökar värdeskapande, kvalitet och innovation i upphandlingar, så växer fenomenet konsultmäklare fram. Förekomsten av konsultmäklare ökar snabbt och den här utvecklingen medför problem för många arkitekt- och teknikkonsultföretag.
Problemet med konsultmäklare är att upphandlingen av exempelvis en väg inte konkurrensutsätts på kvalitet och funktion. När man handlar upp en mellanhand har denne inte kunskap, erfarenhet, eller projektledningsförmågan att leverera en väg. Affärsupplägget med mellanhänder är skapat för att undanröja konkurrens och det skapar en monopolliknande marknad som försvagar leverantörernas ställning. I den här formen av upphandlingar som nu spridit sig sker ingen konkurrensutsättning av den relevanta kunskapen som krävs för att leverera det faktiska upphandlade objektet.
Det får som följd att de företag som investerat i forskning, metodutveckling och kompetens för att vara specialister inte längre kan konkurrera med den kunskapen i upphandlingar. Över tid blir det inte lönsamt att fortsätta bygga kunskap och utveckla företagen och samhället tappar den nödvändiga kompetens som behövs.
I morgon, tisdag, presenterar Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten resultatet av den utredning som genomförts med syfte att se över om konsultmäklare är tillåtna enligt LOU. Svenska Teknik & Designföretagen är oroade över utvecklingen och kortsiktigheten som sprider sig inom upphandlingsområdet och ser bland annat följande problem med användandet av konsultmäklare:
Upplägget med konsultmäklare kan strida mot Lagen om offentlig upphandling, LOU, på flera sätt. Det är ett konstlat upplägg som enligt EU-domstolen är en överträdelse av upphandlingsreglerna. Ett sådant konstlat upplägg leder till otillbörlig konkurrensbegränsning, bristande transparens i upphandlingen och strider mot proportionalitetsprincipen.
Det faktum att både offentlighetsprincipen och transparensprincipen sätts ur spel vid användning av konsultmäklare gör att risken för korruption ökar dramatiskt och att insynen från allmänheten är noll.
Försäkringar, som ett arkitekt- eller teknikkonsultföretag tecknar, är skräddarsydda efter företagens och branschens behov. Konsultmäklaren saknar rätt försäkringsskydd för de arkitekt- och teknikkonsulttjänster som man vill vara mellanhand för.
Ett upplägg med en konsultmäklare fokuserar på att förmedla enskilda individer och inte på att bygga kompetens eller det resultat som företaget levererar. Den upphandlande myndigheten går då helt miste om det värde som företagen tillhandahåller i form av know-how, projektstyrning, innovation, kvalitetssystem, med mera.
Användning av konsultmäklare hämmar konkurrensen på marknaden. Konsultmäklaren lyder inte under offentlighetsprincipen och är inte skyldig att lämna ut anbud och information efter en upphandling vilket omöjliggör för konkurrenter att får insyn eller möjlighet att förbättra sitt erbjudande.
Svenska Teknik & Designföretagen hoppas att Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten tagit dessa frågor på allvar. Det krävs ett väl definierat ramverk som pekar på vad som är olagligt och direkt olämpligt när det gäller offentlig upphandling och inblandningen av mellanhänder.
Magnus Höij
Vd, Svenska Teknik & Designföretagen
Jag håller med om grundinställningen till konsultmäklare, men problemet stannar inte bara där. Hur definierar man en konsultmäklare? Hur definierar man en konsult?
I många fall tar större leverantörer in underleverantörer vid en upphandling. Skall man sätta krav på att huvudleverantören skall ha viss andel leverans ur egen organisation för att ej klassas som konsultmäklare?
I takt med att den sk gig-ekonomin (dvs fast anställning minskar till förmån för uppdragsengagemang) sprider sig kommer detta fenomen att sprida sig till allt fler branscher.
Vi befinner oss i en snabb förändringsprocess där varken beställare eller leverantörer har full kontroll över hur affärerna kommer att se ut framöver. Som i alla osäkra situationer är det lätt att ropa på hjälp och fastare styrning.
I tid av förändring kommer det alltid att finnas vinnare och förlorare. Störst risk att hamna bland förlorarna har de som i det längsta vägrar inse behovet av anpassning. Ingen kan veta med säkerhet, men tendensen nu tycks vara att stora etablerade strukturer bryts isär för att ersättas mer lättrörliga aktörer. Jag tror inte att det behöver betyda att forskning och utveckling kommer att avstanna. Den kommer bara att bedrivas i andra miljöer. Drivkrafterna att utvecklas är alltid starkare än organisationsgränserna.
Jag tror att vi på leverantörssidan, som alltid, måste lära oss hur marknaden förändras och anpassa oss till en ny omvärld där öppenhet och samarbeten kan vara viktiga komponenter.
Definitionen av en konsult är intressant och det är inte bara en resurs som inte är anställd. Specialiserade konsultföretag inom olika sektorer bygger upp en kompetens som alltid är aktuell, vilket kan vara svårt för en organisation att klara med anställd personal.
Företeelsen med konsultmäklare borde vara ointressant i en upphandling då ansvar för genomförande och uppföljning av uppdraget i så fall hamnar hos den enskilde konsulten eller hos upphandlaren.
Mason levererar ledarskapsförsörjning i uppdrag som kopplar till uppdragsgivarens strategiska mål där varje behov och varje lösning är unik. En interimschef är en operativ ledare med resultatansvar som vitaliserar organisationen när uppdraget genomförs.
Vi levererar ledarskapsförsörjning i uppdrag som kopplar till uppdragsgivarens strategiska mål där varje behov och varje lösning är unik. En interimschef är en operativ ledare med resultatansvar som vitaliserar organisationen när uppdraget genomförs. Vi har en tydlig metodik från början till slut i uppdragen, även om vi löser våra uppdrag med associerade interimschefer.
Felrekryteringar inom offentlig verksamhet är dyrköpta erfarenheter. En interimschef kan med rätt upphandling vara på plats inom en vecka på samma sätt som företag inom privat sektor löser ledarskapsförsörjningen med temporära chefer och ledare. Det nya regelverket för offentlig upphandling som gäller från 2017, underlättar för kommunerna att förhandla vid upphandling av komplexa tjänster som Interim Management där kompetens har största vikt och pris är en detalj i ett avtal.
Interim Management är ingen ny företeelse, men idag är det fler personer som vill arbeta som interimschefer. Det är ett bra sätt att utveckla det personliga ledarskapet och breddar kompetensen i karriären. Samtidigt förstår fler företagsledningar, styrelser och ägare värdet av att ta in en temporär chef i organisationen. Även kommuner börjar förstå fördelarna med att få tillgång till duktiga förändringsledare med erfarenhet från privat sektor.
Företag tvekar ofta att anställa personer som de upplever som överkvalificerade. Att tänka nytt och annorlunda kan vitalisera organisationen. Särskilt när det handlar om att leda förändringsarbeten kan ett nytänkande i företagsledningen vara att ta in erfarna interimschefer. I rollen som interimschef matchar de företagets strategiska ledarskapsförsörjning, med kapacitet att på kort sikt öka företagets prestanda med ett bestående resultat. Här bygger interimschefen värdet i kunden organisation och inte i den egna konsultorganisationen.
Problemet är ofta inte konsultmäklare, konsultmäklare gör det möjligt för mindre företag att svara på förfrågningar som inte öppnas av beställare som bara vill ha helhetsleverantörer, där statliga och kommunala inköpare är dom som i princip kräver stora företag eller konsultmäklare, undantag finns självklart men generellt är det enda möjligheten för mindre företag att komma in på statliga och kommunala avtal. Så ändra upphandlingarna så behövs inte konsultmäklare.
Som representant för en mäklarfirma och tidigare inköpare så håller jag inte med om att konsultmäkleri skulle hämma konkurrensen, utan tvärtom. En korrekt upphandlad konsultmäklare skapar en ökad konkurrens. Där alla bolag skall få möjlighet att svara och konkurrera utifrån kompetens och kvalitet, oberoende av storlek och varumärke.
Där mäklare tillsammans med verksamheten skall sätta upp kvalitets och kompetens krav som skall uppfyllas av leverantören, där mäklarens roll är att identifiera och presentera alternativ som uppfyller kraven. Ej att välja, de sker av verksamheten.
Detta göra marknaden mer öppen, då de inte längre bygger på uppbyggda nära relationer, utan på konkreta och tydliga kravbilder.
Transperans är viktigt, och här bör en beställare kräva in att se ifall de önskar vilka som har skickat anbud. Ser inte detta som ett problem. För valet av konsult eller tjänst görs till slut av beställaren.
Sen är det intressant att konsultbolag frågar om transparens. Detta då många konsultbolag idag livnär sig på underkonsulter, vilket näst intill kan liknas med en konsultmäklares verksamhet. Dock helt utan några som helst egna krav på transparens. Främst för det i många fall förekommer helt orimliga marginaler, och att man just bestämmer själv utifrån en ej konkurrens utsatt position vem som man plockar in som underkonsult.
Men håller med om mycket, dock så delar jag inte din bild av konkurrensen.
Sen håller jag med om att vi behöver få en tydlighet och en reglerad bild av hur det skall upphandlas. Så jag välkomnar den utredning som görs, och hoppas att de skall komma fram till ett förtydligande där man ställer krav så att oseriösa och felaktiga upphandlingar och lösningar förkastas.