Samtidigt som EU-kommissionen, regering, riksdag med många fler arbetar för att skapa förutsättningar som ökar värdeskapande, kvalitet och innovation i det som upphandlas med offentliga medel, fortsätter fenomenet konsultmäklare växa fram.
Upphandlingarna av konsultmäklare utmanar nu ytterligare gränserna för vad som är tillåtet. En utveckling som medför problem för hela näringslivet och de enskilda arkitekt- och teknikkonsult-företag som vi på Innovationsföretagen företräder. I slutänden drabbas den som upphandlar och därmed även skattebetalarna.
Användandet av en mellanhand i form av konsultmäklare, innebär ofta att den offentliga upphandlaren skapar en form av bemanningssystem. Genom att låta en mellanhand teckna avtal med konsulterna tillsätts uppdragen utan hänsyn till gällande upphandlingslagar.
Konsultmäklaren tar i praktiken varken ansvar för produktion eller resultat. Det här upplägget riskerar att leda till att upphandlaren enbart fokuserar på pris och medför att en upphandling som egentligen borde vara offentlig blir privat – och därmed heller inte kan följas upp och kontrolleras på samma sätt som gäller annars vid offentliga inköp. Den egentliga upphandlingen undanhålls alltså helt från insyn.
Ett exempel på detta är Region Stockholm som nyligen har tecknat ett flerårigt ramavtal med potential att avropa konsulttjänster för flera miljarder kronor via en mellanhand. Den granskning som Innovationsföretagen gjort talar för att ramavtalet är utformat på ett sätt som är menat att kringgå det upphandlingsrättsliga regelverket.
Med tanke på den osedvanligt stora omfattningen och den inverkan som denna upphandling kan ha på andra offentliga upphandlares kommande inköp finns därför all anledning för Konkurrensverket att titta närmare på om gränsen för vad som är lagligt nu har passerats.
Utvecklingen som vi kan se är att offentliga upphandlare tar över relationen till konsulterna allt mer och samtidigt minskar ansvaret för konsultmäklarna. Den som upphandlar kan på så sätt försöka nå en ställning där den har full kontroll över avtalet med konsulten utan att behöva gå in själv som avtalspart. Eftersom det skulle innebära att hänsyn hade behövt tas till de upphandlingsrättsliga lagarna.
Trafiknämnden inom Region Stockholm köpte – enligt egen utsago i ramavtalet – konsulttjänster för mer än två miljarder kronor år 2017. Inköpsvolymens storlek gör det uppenbart att det aktuella ramavtalets tillämpning har avgörande betydelse för i princip samtliga arkitekt- och konsultföretag som är verksamma på den här marknaden.
Med de stora upphandlingsvolymer det handlar om får konsultmäklaren en monopolliknande ställning. Fokus i den här typen av upphandlingar hamnar också ofta på konkurrensutsättning av timpriser i stället för vilken konsult som har möjlighet att leverera det bästa långsiktiga resultatet. Eftersom de klart största kostnaderna men också samhällsvinsterna uppkommer först när man använder en byggnad, en tunnelbanestation eller vad det än handlar om så är ett tjugo kronor lägre timpris hos en konsult av långt underordnad betydelse när vi bygger framtidens hållbara samhälle.
Innovationsföretagen välkomnar nya, kreativa lösningar på vad och hur vi arbetar i branschen och vi har förståelse för att upphandlande myndighet kan behöva ha en flexibilitet i sina konsultinköp. Men vi kan inte ha ett system där Lagen om offentlig upphandling kringgås. Det finns andra, bättre och mindre ingripande sätt att uppnå samma resultat på.
Det finns alltså betydande frågetecken kring upphandlingen och ramavtalet som tecknats av Region Stockholm och vi kan konstatera att de upphandlingsrättsliga lagarna nu tänjs till bristningsgränsen.
Innovationsföretagen begär därför att Konkurrensverket ska följa upp den utveckling som skett och ge branschen den vägledning den så väl behöver för att säkerställa en sund konkurrens för konsulter även på den offentliga marknaden framöver.
Innovationsföretagen arbetar för att Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten tar dessa frågor på allvar. Det krävs ett väl definierat ramverk som pekar på var gränsen går för det som är olagligt när det gäller offentlig upphandling och den här typen av mellanhänder.
Magnus Höij
förbundsdirektör
Helena Dahlberg
förbundsjurist
Innovationsföretagen
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer