Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Krav att ge arbetslösa praktik är sannolikt lagstridiga”

DebattVivallaprojektet i Örebro, som gällde renovering av kommunala hyresbostäder, har fått mycket publicitet och används ofta som förebild. Det är märkligt eftersom kraven i upphandlingen sannolikhet är lagstridiga, skriver Ellen Hausel Heldahl på Svenskt Näringsliv. Byggentreprenören tvingades ge långtidsarbetslösa i området praktikplats.

| 2015-11-05

Det höjs allt fler röster för att den offentliga marknaden ska lägga större fokus på att inte bara anskaffa rätt varor och tjänster till rätt pris och kvalitet utan också använda denna marknad för att lösa olika samhällsproblem. Ett sådant område som fått en hel del uppmärksamhet är tanken om att man ska tvinga företag att ta in långtidsarbetslösa om man vinner en upphandling.

Även om uppsåtet är gott, utanförskap är ett samhällsproblem som vi behöver hantera, så finns det fortfarande lagstiftning som måste följas.

Det så kallade Vivallaprojektet som avsåg renovering av kommunala hyresbostäder har fått mycket publicitet och används rent av som förebild i debatten. Detta är märkligt eftersom kraven i upphandlingen med största sannolikhet är lagstridiga.

I kontraktsvillkoren ålades den byggentreprenör som vann upphandlingen att också ge praktikplats åt ett antal långtidsarbetslösa boende i området som skulle renoveras.

Det är just detta kontraktsvillkor som sannolikt strider mot EU-rätten. Kommissionen har i sitt meddelande ”Buying Social – A Guide to Taking Account of Social Considerations in Public Procurement” från år 2011 kommenterat, de i sammanhanget mycket viktiga, domen från EU-domstolen, domen Beentjes, (C-31/87).
I domen Beentjes klargjorde EU-domstolen att en upphandlande myndighet under vissa omständigheter som tillkommande kontraktsvillkor kan ställa krav på att en större andel av den anlitade arbetskraften ska bestå av långtidsarbetslösa.

Enligt domstolen hade det aktuella kravet avseende långtidsarbetslösa vare sig koppling till anbudsgivarens kvalifikationer eller till anbudets konkurrenskraft.

Kravet kunde emellertid godkännas som ett ”tillkommande särskilt villkor” under två förutsättningar, dels att det inte hade någon direkt eller indirekt diskriminerande effekt för anbudsgivare från andra medlemsstater, dels att kravet framgick av annonsen om upphandling.

I den senare domen Nord-pas-de-Calais (C-225/95) hade den upphandlande myndigheten ställt krav rörande sysselsättning knutet till en lokal arbetsmarknadsåtgärd. Med hänvisning till domen Beentjes upprepade EU-domstolen att direktivets bestämmelse om tilldelningskriterier inte uteslöt all möjlighet för de upphandlande myndigheterna att som kriterium använda ett villkor som hade samband med att bekämpa arbetslösheten.

Till skillnad mot vad som varit fallet i domen Beentjes tillät domstolen att aktuella krav kunde betecknas som ett ”upphandlingskriterium” och inte enbart som ett tillkommande särskilt villkor.

Förutsättningen är dock att villkoret är förenligt med alla allmänna rättsprinciper i unionsrätten, särskilt icke-diskrimineringsprincipen sådan den framgår av fördragets bestämmelser om etableringsrätt och frihet att tillhandahålla tjänster.

Domstolen slog vidare fast att det strider mot fördragets regler att ställa krav på att de arkitekter som skulle anlitas var tvungna att visa upp bevis på medlemskap i det franska arkitektsamfundet.
Detta gynnade naturligtvis franska arkitekter vilket innebar en diskriminering av andra arkitekter inom unionen och därmed en begränsning av deras frihet att tillhandahålla arkitekttjänster fritt inom hela EU.

Slutsatsen av de två rättsfallen är att ja – det är möjligt att som ett upphandlingskriterium ställa krav på att leverantörerna ska anlita arbetskraft som är långtidsarbetslös.
Förutsättningen är att EU:s allmänna rättsprinciper efterlevs. Det innebär att krav på att de långtidsarbetslösa ska ha viss nationalitet eller komma från ett visst geografiskt område strider mot unionsrätten.

Örebrobostäder kan alltså ställa krav på att man ska sysselsätta långtidsarbetslösa, men dessa ska lika gärna kunna komma från Warszawa och València som från Vivalla.
Ellen Hausel Heldahl
Svenskt Näringsliv

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "”Krav att ge arbetslösa praktik är sannolikt lagstridiga”"

  1. FdUastudent skriver:
    10 november, 2015 kl. 19:03

    Ska bli intressant att följa hur “växelkursen” utvecklar sig – hur många långtidsarbetslösa i Valencia motsvarar 1 i Örebro?
    Om detta dämpar entusiasmen för den här typen av “sysselsättningsskapande” sociala krav, så kanske vi kan börja fokusera på det man faktiskt upphandlar… istället för allt som man “ska fixa när man ändå håller på”…

  2. Gustav skriver:
    12 november, 2015 kl. 08:07

    Eftersom renoveringen ska ske på plats i Örebro kan alla leverantörer, oavsett om de är från Sverige, Polen eller Spanien, anlita de långtidsarbetslösa i Örebro. Det diskriminerar ingen på grund av deras nationalitet. Jag tycker därför att Svenskt Näringsliv är fel ute i sin (tydligt politiskt färgade) juridiska bedömning.

  3. M skriver:
    12 november, 2015 kl. 09:23

    Delar din uppfattning Gustav, i artikeln hänvisar ju författaren till praxis från EU-domstolen och skriver:
    “Kravet kunde emellertid godkännas som ett ”tillkommande särskilt villkor” under två förutsättningar, dels att det inte hade någon direkt eller indirekt diskriminerande effekt för anbudsgivare från andra medlemsstater”.
    Man pratar alltså om diskriminering för anbudsgivare. Mig veterligen är inte de långtidsarbetslösa att betrakta som anbudsgivare, och därmed föreligger inte heller något brott mot icke-diskrimineringsprincipen eftersom den tar sikte på anbudsgivarna/leverantörerna, inte på de arbetslösa individerna runt om i EU.
    Lämpligheten i dylika krav lämnar jag utanför denna diskussion.

  4. Ulf skriver:
    26 november, 2015 kl. 10:14

    Håller med dig Gustav. Om sedan Svenskt näringslivs analys bottnar i politiskt färgade motiv eller okunskap låter jag vara osagt.

  5. LittleIrwin skriver:
    1 januari, 2016 kl. 14:58

    Jag uppfattar en analogi med förbudet mot krav på geografiskt ursprung för livsmedel. Lika förbjudet som det är att ställa krav på geografiskt ursprung för livsmedel, torde det vara att ställa krav på geografiskt ursprung för arbetslösa. Långtidsarbetslös är ett kvalitetskriterium utan geografiskt ursprung.

  6. M skriver:
    11 januari, 2016 kl. 08:45

    Skillnaden är den att såväl leverantören runt knuten som leverantören från kontinenten kan uppfylla kravet på att integrera långtidsarbetslösa från närområdet i ett visst projekt. Leverantörer från kontinenten kan dock inte leverera livsmedel som producerats i närområdet, stor skillnad på dessa exempel alltså.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026