Treårsavtalet – en ovanlig kort avtalsperiod för busstrafik – började gälla 14 juni med Bergkvarabuss som ny leverantör.
Gotlandbuss, en sammanslutning av mindre, lokala bussbolag som hade det tidigare avtalet från 2009, avstod från att lämna anbud med hänvisning till kostnadsdrivande krav. Enligt företaget hade kravet på minst 70 procent biogasbussar krävt nyinvesteringar för 150 miljoner kronor.
Det är främst den delen gällande andelen biogasbussar som Gotlandsbuss nu riktar in sig i en ansökan om överprövning av avtalets giltighet.
Enlig Gotlandsbuss kan Bergkvarabuss med en generös tolkning endast sägas trafikera Gotland med biogasbussar till knappt 50 procent. En mer strikt tolkning ger en ännu lägre nivå på omkring 40 procent om man inte tar hänsyn till ett antal biogasbussar med försenad leverans på grund av pandemin.
Gotlandsbuss hänvisar också till det man ser som felaktiga prisjusteringar och bussar med fel fordonsklass och sammantaget menar företaget att det handlar om så väsentliga ändringar i hur avtalet tillämpas, jämfört med kraven i upphandlingen, att det kan liknas med att en ny, oannonserad upphandling genomförts.
Företaget begär därför att det bedöms som en otillåten direktupphandling i strid med LUF och dess grundläggande principer.
I en kommentar till Sveriges Radio Gotland tillbakavisar kollektivtrafikledningen vid Region Gotland att Bergkvarabuss skulle bryta mot avtalet, dock utan att gå in i närmare detaljer.
Bussbolagets affärsutvecklare Henric Hedenqvist säger:
-Det är tråkigt höra i mina öron och jag förstår deras reaktion.. Men vi kör på en upphandling som vi vunnit och med en kravlista som vi följer helt och hålet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer