Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kräver klarhet om nya tågen

Affären med fem motorvagnståg skenar kostnadsmässigt och sätter klassiska Inlandsbanan i bryderier. Nu kommer ägarkrav på en översyn om lagstiftningen följts.

| 2021-04-19
Inlandsbanans tågaffär får kritik. Foto: Henrik Hedman.

-Det är viktigt att vi känner oss trygga med att har beaktat offentlig upphandling i alla delar. Om inte så behöver vi ha en förklaring till det, säger det kommunägda bolagets styrelseordförande Katarina Nyberg Finn till SR Jämtland.

En fördjupad utredning kommer nu att göras sedan bland annat Östersunds kommun som största delägare deklarerat att en första utredning gett fler frågor än svar.

Kommunalrådet Bosse Svensson pekar på att affären blivit omkring 25 miljoner kronor dyrare och nu med närmare 100 miljoner kronor i beräknad slutkostnad. Östersunds kommun har därför tvingats skjuta till 7,5 miljoner kronor i aktieägartillskott.

-Det handlar om hur en konsult har fått provisioner, hur upphandlingar följts och hur fördyringen varit förankrad i beslut och annat, säger han.

Enligt Inlandsbanan ledning har företaget som en ytterst liten aktör på marknaden små möjligheter att styra affärsupplägg – i detta fall tåg som gått i trafik i Holland.

Östersunds Posten uppger att planen var att köpa tre tågset men säljaren krävde att affären skulle omfatta ytterligare två set.

Vd Peter Ekholm säger till SR Jämtland:

-När vi hade ett erbjudande att köpa tågen så går det inte att påbörja en upphandling om sex månader. Det vi däremot är skyldiga att göra i ett sånt läge är att ta fram ett köpekontrakt och gå ut på öppna marknaden inom EU med speciella regelverk och påannonsera intresset av att köpa tåg.

-Att ge marknaden 10 dagar att svara: är det någon annan som har något liknande att erbjuda och helt enkelt klaga på affären. Det har gjorts by the book. Det finns med i underlagen och ingenting har erinrats där. Konkurrensverket har sex månader på sig att klaga också och det var också tyst.

Affären blev klar för två år sedan och som om inte fördyringen vore problem nog så fördröjs tågleveransen av pågående pandemin med transporthinder från Polen, där motorvagnstågen rustas upp.

Planen är att de ska trafikera den södra delen av banan – Östersund-Mora.

Läs mer: InlandsbananÖstersunds KommunTåg

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Kräver klarhet om nya tågen"

  1. Åke Näslund skriver:
    22 april, 2021 kl. 08:40

    Spännande, lycka till!
    Men – “södra delen av Inlandsbanan” är väl Kristinehamn – Mora!? Hur går det med den?

  2. Rickard Claesson skriver:
    22 april, 2021 kl. 10:12

    @Åke Näslund: Inlandsbanan gick mycket riktigt ända ner till Kristinehamn ursprungligen, men delen Mora-Filipstad lades ner på 1980-talet och är idag bara bitvis farbar med cykeldressin. Delen Filipstad-Kristinehamn är dock fortfarande öppen och sträckan Nykroppa-Kristinehamn är t.o.m. elektrifierad.
    Spännande och lite ovanligt fall att följa annars!
    / Upphandlare och tågnörd

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026