-Det är viktigt att vi känner oss trygga med att har beaktat offentlig upphandling i alla delar. Om inte så behöver vi ha en förklaring till det, säger det kommunägda bolagets styrelseordförande Katarina Nyberg Finn till SR Jämtland.
En fördjupad utredning kommer nu att göras sedan bland annat Östersunds kommun som största delägare deklarerat att en första utredning gett fler frågor än svar.
Kommunalrådet Bosse Svensson pekar på att affären blivit omkring 25 miljoner kronor dyrare och nu med närmare 100 miljoner kronor i beräknad slutkostnad. Östersunds kommun har därför tvingats skjuta till 7,5 miljoner kronor i aktieägartillskott.
-Det handlar om hur en konsult har fått provisioner, hur upphandlingar följts och hur fördyringen varit förankrad i beslut och annat, säger han.
Enligt Inlandsbanan ledning har företaget som en ytterst liten aktör på marknaden små möjligheter att styra affärsupplägg – i detta fall tåg som gått i trafik i Holland.
Östersunds Posten uppger att planen var att köpa tre tågset men säljaren krävde att affären skulle omfatta ytterligare två set.
Vd Peter Ekholm säger till SR Jämtland:
-När vi hade ett erbjudande att köpa tågen så går det inte att påbörja en upphandling om sex månader. Det vi däremot är skyldiga att göra i ett sånt läge är att ta fram ett köpekontrakt och gå ut på öppna marknaden inom EU med speciella regelverk och påannonsera intresset av att köpa tåg.
-Att ge marknaden 10 dagar att svara: är det någon annan som har något liknande att erbjuda och helt enkelt klaga på affären. Det har gjorts by the book. Det finns med i underlagen och ingenting har erinrats där. Konkurrensverket har sex månader på sig att klaga också och det var också tyst.
Affären blev klar för två år sedan och som om inte fördyringen vore problem nog så fördröjs tågleveransen av pågående pandemin med transporthinder från Polen, där motorvagnstågen rustas upp.
Planen är att de ska trafikera den södra delen av banan – Östersund-Mora.
Spännande, lycka till!
Men – “södra delen av Inlandsbanan” är väl Kristinehamn – Mora!? Hur går det med den?
@Åke Näslund: Inlandsbanan gick mycket riktigt ända ner till Kristinehamn ursprungligen, men delen Mora-Filipstad lades ner på 1980-talet och är idag bara bitvis farbar med cykeldressin. Delen Filipstad-Kristinehamn är dock fortfarande öppen och sträckan Nykroppa-Kristinehamn är t.o.m. elektrifierad.
Spännande och lite ovanligt fall att följa annars!
/ Upphandlare och tågnörd