I Göteborg pågår en infekterad strid mellan Upphandlingsbolaget och bland andra Byggfram Entreprenad och Erlandsson Bygg, vars anbud diskvalificerats eftersom de bedömts som onormalt låga. Fyra av byggarna har överklagat upphandlingen och nu tar förvaltningsrätten hjälp av Konkurrensverket för att bedöma det rättsliga läget inför domen i målet.
I den aktuella upphandlingen fanns ett krav på att anbudsgivare skulle förklara anbudspriser som understeg 300 kronor per timme. De förkastade anbuden, fem av sammanlagt 40, låg på timpriser under denna nivå.
Konkurrensverket konstaterar att det saknas en definition i LOU och i direktivet om vad som utgör ett onormalt lågt anbud. Om ett anbud förkastas för att exempelvis Upphandlingsbolaget anser att det är onormalt lågt är det enligt verkets bedömning viktigt att upphandlande myndighet har mycket på fötterna.
EU-domstolens praxis är det kontradiktoriska förfarandet. Det betyder att myndigheten på ett omsorgsfullt sätt ska undersöka orsaken till det låga anbudet och ge anbudsgivaren tillfälle till förklaring.
Anbud får alltså inte förkastas förrän myndigheten fått ett otillfredsställande krav på sin skriftliga begäran om en förklaring till det låga anbudet. Den upphandlande myndigheten måste kunna bevisa att anbudsgivaren fått tillfälle att förklara sig.
Samtidigt framhåller Konkurrensverket att anbudsgivaren ska kunna bevisa att ett lågt anbud också är seriöst. Byggbolagen måste alltså kunna belägga att deras respektive anbud inte är onormalt låga i den mening som avses i LOU.
I sitt yttrande betonar verket också att en upphandlande myndighet inte i något fall är skyldig att förkasta onormalt låga anbud. Däremot är detta en möjlighet som lagen om offentlig upphandling ger.
Fotnot: Texten är justerad för att bättre beskriva anbudsgivares och upphandlande myndighets respektive skyldigheter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer