Turerna har varit många i Värmlandstrafiks upphandling av samhällsbetalda transporter i form av färdtjänst och patientresor förutom liggande transporter. Efter flera överprövningar valde trafikbolaget att avbryta och göra om.
Den nya upphandlingen är gjord efter en omfattande diskussion med taxibranschen:
– Diskussionerna har varit konstruktiva och till nytta för bägge parter, säger Lars Bull, vd för Värmlandstrafik.
Om ingen, ännu en gång, överklagar det aktuella tilldelningsbeslutet kan utvalda taxibolag börja planera för tiden från den 1 juli och fem år framåt.
Klässbols Taxi kammade hem trafiken i kommunerna Arvika, Eda och Säffle. Karlstads Taxi tar han om kommunerna Karlstad (patientresor) samt Hammarö, Forshaga, Kil och Grums. Trafiken i Årjängs kommun är upphandlad sedan tidigare.
Upphandlingens vinnare är Rudskoga Taxi. Företaget lade det mest attraktiva budet i två körområden och tilldelas Filipstad, Hagfors, Kristinehamn, Munkfors, Storfors, Sunne och Torsby.
I den förra upphandlingen, som alltså överklagades, hörde Rudskoga Taxi till förlorarna. Nu kan bolaget dra tillbaka uppsägningarna av ett sextiotal förare som varslades efter att man då blev av med sitt uppdrag.
Varför minskas antalet taxiföretag från drygt 20 stycken till fem?
– Vår handläggning förenklas av färre, men starkare, entreprenörer som vi kan skapa en mer långsiktig relation med, förklarar Torbjörn Danielsson, avdelningschef för resetjänsten inom Värmlandstrafik.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer