Det var i december ifjol som SJ ansökte om undantaget för att bland annat slippa risken för överprövningar.
SJ:s huvudargument är att den svenska järnvägsmarknaden är fullt avreglerad och konkurrensutsatt. Med stöd från myndighetsutlåtanden hoppas det statligt ägda bolaget få stöd för den linjen från EU-kommissionen.
Men formalia gör att det tar extra tid innan besked kommer och att det inte behöver ske inom 90 dagar.
-I det offentliggörande som kommit från EU-kommissionen om att SJ:s begäran tagits emot, skriver kommissionen att man har 130 arbetsdagar på sig att behandla ärendet, säger SJ:s chefsjurist Robert Westerdahl.
-90 arbetsdagar gäller om Kommissionen kan presumera att järnvägsmarknaden är avreglerad och sådan presumtion gäller om landet i fråga har implementerat relevant EU-direktiv. Där har det visat sig att Sverige har notifierat implementering under 2019 men tydligen har ärendet inte stängts.
Med en tidsfrist på 130 dagar innebär det att en besked sannolikt inte ges förrän än i början av juli.
Är det problematiskt för SJ?
-Vi har ställt om vår inköpsverksamhet och följer LUF. På så sätt är det ingen jättesak, men det är klart att ju förr man får ett beslut – och vet hur framtiden ser ut – desto bättre, säger Robert Westerdahl.
Sedan förra sommaren tillämpas LUF av SJ efter en HFD-dom, som i sin tur bygger på ett förhandsavgörande från EU-domstolen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer