Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Hur få resultat efter en dialog?

ExpertsvarJag tycker att det är svårt att omsätta marknadsundersökningar till konkreta krav i upphandlingsdokumenten, hur ska jag gå tillväga? Upphandlingskonsulten Magnus Nilsson svarar.

| 2019-09-18
magnus-nilsson
Magnus Nilsson.

Min erfarenhet är att marknadsdialogen behöver bli tämligen konkret för att kunna ge tillräckligt värde för arbetet med upphandlingsdokumenten och för upphandlingen i övrigt. Många leverantörer jag har pratat med menar att den upphandlande myndighetens initiativ till dialog har uppskattats, men när upphandlingsdokumenten väl publiceras har synpunkterna från dialogen inte beaktats i någon större utsträckning.

Det kan finnas många skäl till att så blir fallet. Ett skäl kan vara att den upphandlande myndigheten inte har velat ta hänsyn till den enskilda leverantörens synpunkter. Jag tror dock att det ofta kan bero på att dialogen inte har blivit tillräckligt konkret för att upphandlaren ska kunna omvandla dess resultat till konkreta krav, tilldelningskriterier eller anpassade avtalsvillkor.

Det är ofta underskattat hur komplext det kan vara att omsätta en god idé eller en ny tanke i konkreta, färdigformulerade krav eller tilldelningskriterier. Det är därför ofta bra att dialogen genomförs i sekventiella faser med ökad grad av konkretion.

I marknadsdialogens olika faser är det mot bakgrund av det lämpligt att hantera olika frågeställningar och kombinera olika metoder.

Ett tillvägagångssätt för den upphandlande myndigheten att skapa en dialog som ger såväl bredd som djup kan vara att inleda dialogen brett och övergripande med många olika parter för att sedan låta dialogen smalna av. Dialogen kan i ett första skede vara av övergripande karaktär för att identifiera vilka aktörer som finns på marknaden, vilka alternativa varor och tjänster som tillhandahålls av leverantörsmarknaden och som efterfrågas av andra köpare.

I den fasen av dialogen är det en fördel att arbeta med öppna sinnen och inte göra bedömningar av vad som är bra, dåligt eller lämpligt för den upphandlande myndigheten. En sådan bedömning bör göras senare i förberedelserna inför upphandlingen eller rent av vid anbudsprövningen under upphandlingen. I marknadsdialogens tidiga skeden kan ofta branschorganisationer eller olika analysföretag bidra med värdefull information.

I efterföljande faser konkretiseras de frågor som diskuteras, baserat på vad som framkommit i den inledande mer övergripande dialogen. I ett fördjupande skede av dialogen kan den upphandlande myndigheten exempelvis konkretisera förslag på alltifrån specifika krav, affärsmodeller, riskdelningsmodeller eller olika sanktioner och be om olika aktörers återkoppling.

Det ger möjlighet till mer begränsade och kirurgiska diskussioner. Det ökar möjligheten att omhänderta återkopplingen och låta den påverka utformningen av upphandlingen.

Många gånger är det först när arbetet med förfrågningsunderlaget kommit en bra bit på väg som alla relevanta frågor som bör hanteras i en dialog med marknaden framkommer. För att kunna få tillräckligt konkret nytta av marknadsdialogen kan den därför behöva fortgå under en större del av upphandlingsprocessen och under en längre tidsrymd.

Naturligtvis blir det än viktigare att eventuella upphandlingsjuridiska begränsningar iakttas när dialogen genomförs parallellt med att förfrågningsunderlaget utformas mer i detalj. Det finns då anledning att vara än mer strikt med att fokusera på informationsinhämtning och inte delge några detaljer om det pågående upphandlingsarbetet.

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026