Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Lär av senaste IT-misstagen”

DebattDen senaste tidens rubriker om misslyckade IT-projekt inom vård och skola visar hur komplex och utmanande digitalisering kan vara. Trots stora investeringar havererar många satsningar – på grund av faktorer som går bortom själva tekniken. Enligt Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI, går det dock att undvika de största misstagen.

| 2025-02-12
Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef, SOTI.

Resultaten i SOTI:s senaste undersökning om IT i svensk hälso- och sjukvård speglar de utmaningar som vårdsystemet Millennium var tänkt att lösa: 97 procent uppgav att deras vårdverksamhet förlitar sig på föråldrade system, 72 procent anser att tekniken de använder är föråldrad och tre av fyra menar att investeringar i ny eller bättre teknik är avgörande för att förbättra patientvården. 

När storskaliga IT-projekt som vårdsystemet Millennium i Västra Götalandsregionen eller Skolplattformen i Stockholm fallerar, blir det tydligt att digitalisering inte bara handlar om teknik – utan i hög grad om människor. Digital transformation är utan tvekan komplext och de potentiella fallgroparna är många, oavsett om det gäller stora offentliga verksamheter eller små privata företag. Och lärdomarna är desamma.

1. Teknik är ingen universallösning

Att lyfta in ett system från ett annat land eller en annan region, utan att anpassa det till lokala behov är dömt att misslyckas. Lokalanpassning handlar inte bara om språk – det handlar även om att förstå hur systemet ska integreras i en specifik kontext, med unika användare och processer.

I fallet Millennium importerades till exempel ett system från Nordamerika utan att ta hänsyn till hur det skulle integreras i den svenska vården. Istället för att börja med att analysera och modernisera befintliga processer innan digitalisering, hamnade fokus på att försöka få tekniken att passa en redan existerande struktur. Resultatet? Ineffektivitet och stor frustration.

Ett framgångsrikt IT-projekt kräver tydligt ledarskap och kontinuerlig kommunikation mellan tekniska team och beslutsfattare så att alla arbetar mot samma mål.

2. Gör inte allt på en gång

Ett framgångsrikt IT-projekt bör rullas ut stegvis, inte som en ”big bang”-lansering. IT-projekt lider ofta brist på realistiska tidsramar, vilket gärna leder till allt-på-en-gång-lösningar. Genom att bryta ner projektet i hanterbara faser kan man i varje fas inkludera användare och identifiera samt åtgärda problem längs vägen.

Detta är särskilt viktigt om man tar hjälp av externa IT-konsulter som kanske inte fullt ut känner till verksamhetens specifika behov och kärna. Stockholm stad lät till exempel hundratals konsulter och jurister driva utvecklingen av Skolplattformen, eftersom de ansåg att de själva saknade tillräcklig IT-kompetens.

Stegvisa implementeringar minskar risken för stora misstag och säkerställer att användare hinner anpassa sig till nya arbetssätt.

3. Glöm aldrig användaren

Ingen teknik i världen fungerar om användarna inte vet hur de ska använda den. När Millennium lanserades saknade många medarbetare nödvändig utbildning, vilket ledde till stora tidsförluster och enorm frustration. I fallet med Skolplattformen ska varken lärare, elever eller vårdnadshavare ha varit involverade under utvecklingen av plattformen. Resultatet blev därefter.

Det är helt avgörande att prioritera användarupplevelse (UX) och säkerställa att utbildning är en central del genom hela projektet och i varje fas av implementeringen. Utan detta riskerar tekniska lösningar att bli ineffektiva, oavsett hur avancerade de är.

Digitalisering har potential att förändra branscher i grunden, men det är viktigt att komma ihåg att teknik inte är någon magisk lösning. Det gäller framför allt att göra den användbar, relevant och skapa värde för människorna som ska använda och ha nytta av den.

Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef, SOTI

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt It-upphandlingUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026