Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Leverantörer – var vaksamma på vilken information ni får

Juridisk krönikaDet är de upphandlande myndigheterna och enheterna som ska följa det upphandlingsrättsliga regelverket. Trots detta bör även leverantörer veta vad som gäller. Detta fick Danfo AB lära sig den hårda vägen när bolaget agerade efter myndighetens muntliga instruktioner – något som slutade i att anbudet förkastades. Sara-Li Olovsson och Martin Bogg, Advokatfirman Delphi, konstaterar att leverantörer inte alltid kan lita på information från upphandlande myndigheter.

| 2016-11-21

Länsstyrelsen i Skåne län genomförde en upphandling ramavtal avseende nybyggnation av toalettbyggnader för placering inom skyddade områden i Skåne. Under anbudstiden kontaktade Danfo AB ansvarig upphandlare med fråga kring angivande av underentreprenörer. Enligt förfrågningsunderlaget skulle anbudsgivarna ange eventuella underentreprenörer med bl.a. namn och kontaktuppgifter. Upphandlaren från Länsstyrelsen svarade Danfo AB att det räckte att bolaget angav att de skulle anlita underentreprenörer och att uppgift om vem som skulle anlitas kunde anges inför ett eventuellt avtalstecknande, något som Danfo AB också agerade efter.

Enligt tilldelningsbeslut erhöll sedan Danfo AB kontraktet. Tilldelningsbeslutet överprövades emellertid och både förvaltningsrätten och kammarrätten ansåg att Länsstyrelsen agerat felaktigt genom att lämna den muntliga informationen till Danfo AB utan att skicka ut ett förtydligande till alla anbudsgivare. Domstolarnas slutsats blev – inte att upphandlingen skulle göras om – utan att Danfo AB:s anbud skulle förkastas i en ny utvärdering (Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 2005-16).

Det är lätt att känna sympatier med Danfo AB, ska man som leverantör verkligen inte kunna lita på att myndigheternas upplysningar är i enlighet med upphandlingsreglerna? I strikt upphandlingsrättslig bemärkelse måste svaret bli nej, det kan leverantören inte. Enkelt uttryckt går det som leverantör bara att lita på information som publicerats inom ramen för frågor & svar och som tillgängliggjorts för övriga leverantörer. Får du som leverantör annan information, enskilt per e-post eller muntligen, är det vår rekommendation att du begär att informationen publiceras som ett förtydligande i frågor och svars-funktionen. I annat fall kan du inte förlita dig på den information som tillhandahållits, med risk för att ditt anbud annars förkastas. Omvänt gäller naturligtvis att du som upphandlande myndighet bör hantera allt informationsutbyte i en pågående upphandling inom ramen för frågor och svar eller på annat sätt som säkerställer att samtliga potentiella anbudsgivare får samma information.

Det kan självfallet uppfattas som orättvist att brister i ett anbud, som direkt orsakats av att den upphandlande myndighetens information lämnats i strid med de grundläggande principerna, endast ska drabba leverantören. Ska det verkligen vara så? Nja, riktigt så enkelt är det inte. På ett generellt plan ska du som enskild kunna lita på de upplysningar som du får av myndigheter och andra offentliga organ. Att myndigheter ger korrekt information har av lagstiftaren bedömts vara så pass viktigt att felaktiga upplysningar till och med kan leda till skadeståndsskyldighet för myndigheten ifråga.

Enligt skadeståndslagen gäller att stat eller kommun som genom felaktiga upplysningar eller råd vållar ren förmögenhetsskada ska ersätta skadan, om särskilda skäl föreligger. Denna skadeståndsskyldighet gäller även myndighetens agerande i en offentlig upphandling. Danfo AB:s situation är mycket lik den som förelåg i NJA 2013 s. 909, då en upphandlande myndighet felaktigt meddelade en leverantör att dennes anbud kunde kompletteras genom kommunens försorg. Efter överprövning framkom att myndigheten borde ha förkastat leverantörens anbud, varpå upphandlingen avbröts. Det hela slutade med en skadeståndstalan enligt skadeståndslagens bestämmelser riktad mot myndigheten (se Gotlands tingsrätts dom i mål nr T 1316-13 för hur det hela slutade, dvs. efter att målet återförvisats till tingsrätten för prövning i sak).

Utöver skadeståndsskyldighet enligt skadeståndslagen, kan leverantören även grunda en skadeståndstalan på den vanliga skadeståndsbestämmelsen i 16 kap. 20 § LOU. Att lämna felaktiga upplysningar i en offentlig upphandling kan således bli en dyr historia för den upphandlande myndigheten.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026