Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Liten möjlighet förtydliga anbud

RättsfallsanalysEn upphandlande myndighet har normalt sett ett betydande utrymme att bestämma föremålet för upphandlingen, kraven och utvärderingskriterier. Utrymmet är dock starkt begränsat av den strikta tillämpningen av upphandlarens möjlighet att förtydliga ett anbud. Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater, ifrågasätter den allt annat än affärsmässiga inskränkningen som synes gälla vid domstolarnas tillämpning av LOU.

| 2017-12-11

 Fakta i målet

En gemensam nämnd för landstingen i Dalarna och Sörmland, Region Uppsala, Västmanland och Örebro län, kallad Varuförsörjningen, genomförde en upphandling av ögonoperationsmaterial och implantat. Upphandlingen var uppdelad i ett stort antal produktgrupper.

Tilldelningsbeslut fattades den 10 februari 2017 med innebörden att Abbott Medical Optics Norden antogs för produktgrupp 90, varvid Alcon Nordic ansökte om överprövning. Alcon gjorde gällande att Abbott inte uppfyllde utvärderingskriterium 1 och 2 och därmed inte skulle erhålla prisavdrag för dessa kriterier.

Utvärderingskriterium 1 och 2 var konstruerade så att, om dokumentation av så kallad efterstarrfrekvens på minst tre år och dokumentation på klinisk användning från ett flertal europeiska länder på minst 100 000 patienter bifogats anbudet, skulle ett prisavdrag om 420 000 kr respektive 840 000 kronor erhållas.

Frågan i målet

Initialt var frågan om det varit möjligt för Abbott att åberopa samma dokumentation till uppfyllande av utvärderingskriterierna för både produktgrupp 89 och 90. I anslutning till det blev frågan om dokumentationen som åberopats för produktgrupp 89 även kunde åberopas med avseende på produktgrupp 90 och linsen Optiblue. Frågan var även om Varuförsörjningen genomfört en otillåten komplettering av Abbotts anbud eller inte.

Förvaltningsrättens bedömning

Förvaltningsrätten ansåg att den dokumentation Abbott lämnat in i samband med sitt anbud för produktgrupp 89 även kan beaktas för produktgrupp 90, utan att behöva lämnas in igen samt att dokumentationen omfattade linsen Optiblue.

Den senare inlämnade dokumentationen i form av e-postmeddelanden i vilka det ovanstående bekräftades ansåg inte förvaltningsrätten att de tillförde några nya omständigheter i sak, utan förtydliganden av redan inlämnade uppgifter, det vill säga den dokumentation som Abbott lämnat in i samband med att anbudet lämnades.

Förvaltningsrätten ansåg också att dokumentationen visade med tillräcklig tydlighet att kravet på minst 100 000 patienter i ett flertal europeiska länder uppfylls, och överprövningen avslogs.

Kammarrättens bedömning

Kammarrätten ansåg, i likhet med förvaltningsrätten, att det inte förelåg något formellt hinder mot att samma dokumentation ges in för att styrka kraven i flera olika produktgrupper. Däremot ansåg kammarrätten att något som stödjer att Optiblue omfattas av den inlämnade dokumentationen inte har lämnats in med anbudet och har därmed inte varit tillgängligt för Varuförsörjningen vid utvärderingen. Utvärderingskriteriet var därmed inte uppfyllt vid tidpunkten då tilldelningsbeslutet meddelades.

Kammarrätten konstaterade  att det inte gick att utläsa hur många linser av modellen Optiblue som har sålts eftersom det saknades en specificering av både volymer och europeiska länder. Kammarrätten ansåg därför att de uppgifter som Abbott lämnat i sitt anbud inte visar att utvärderingskriteriet var uppfyllt när utvärderingen gjordes och inte heller vid tidpunkten då tilldelningsbeslutet meddelades.

Kammarrätten uttalade att när ett utvärderingskriterium inte är uppfyllt, utifrån de uppgifter som har lämnats i anbudet, är det inte möjligt att genom kompletteringar och förtydliganden därefter visa att utvärderingskriteriet är uppfyllt. De uppgifter som Abbott lämnade efter tilldelningsbeslutet, på uppmaning av Varuförsörjningen, kan därför inte läggas till grund för en bedömning av om utvärderingskriteriet är uppfyllt.

Sammanfattningsvis ansåg kammarrätten att Abbott inte ska tilldelas mervärden för utvärderingskriterierna angående efterstarrfrekvens och användning i europeiska länder. Alcon hade även gjort gällande att två andra anbudsgivare borde ha förkastats och Varuförsörjningen hade medgett Alcons talan i denna del. Enligt instansordningsprincipen återförvisade därför kammarrätten målet till förvaltningsrätten för fortsatt handläggning.

Analys

Domen är en i raden av avgöranden som inskränker upphandlande myndighets möjlighet att anta det enligt utvärderingsmodellen bästa anbudet. Frågan är om syftet med en sådan tillämpning väger upp de nackdelar det medför. Syftet med en restriktiv tillämpning torde vara likabehandling och konkurrens på lika villkor.

Om utgångspunkten i stället skulle vara att det alltid vore tillåtet att förtydliga sådana uppgifter som är korrekta, och därmed förelegat vid tidpunkten för anbudets lämnande, skulle det ”bästa” anbudet kunna antas i en avsevärt mycket högre utsträckning än idag. Se exempelvis alla överprövningar av vinnande anbud som inte uppfyller samtliga ovillkorliga krav eller krav på bevisning. Syftet med en mer tillåtande tillämpning skulle vara rent affärsmässig men fortfarande på lika villkor.

En prövning av ett förtydligande som tar sin utgångspunkt i om några nya sakuppgifter tillförts eller inte kommer osvikligen leda till en rigid tillämpning som sällan kan medföra några förtydliganden. Frågan är vilket intresse det är som är skyddsvärt? Är det upprätthållandet av en formalistisk syn på förtydliganden till gagn för anbudsgivare som kommer tvåa i en upphandling, eller är det att kunna anta det ”bästa” anbudet och tillåta förtydligande av sådana uppgifter som är korrekta vid tidpunkten för anbudets lämnande?

Målnummer och domstol

Dom av den 27 november 2017 från Kammarrätten i Stockholm, mål nummer 4610-17.

Sammanfattning

Utfallet i kammarrätten stadfäster upphandlande myndighets närmast obefintliga möjlighet att förtydliga anbud. Kammarrätten är tydlig med att uppgifter som inte fanns med i anbudet när utvärderingen gjordes, och inte heller vid tidpunkten då tilldelningsbeslutet meddelades, kan beaktas. Detta alldeles oavsett om uppgifterna skulle visa sig vara korrekta och därmed varit för handen redan när anbudet lämnades.

 

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026