Det var under senaste sammanträdet för Göteborgs stads särskilda nämnd för inköp och upphandling som lokalpolitikens två ”block” – styrande blått och oppositionens rödgrönt – rök ihop ordentligt.
Lokala uppstickaren Demokraterna valde att ställa sig bakom ett initiativyrkande från Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokrater benämnt effektivare varutransporter för staden med en inriktning att höja tempot i införandet av samordnad varudistribution.
Yrkandet vann omröstningen med 6-3 och i en reservation från Moderaterna, som har ordförandeposten i nämnden, och Liberalerna beskrivs det närmast som ett koppartat beslut.
Gustaf Göthberg, moderat ordförande i nämnden för inköp och upphandling, säger:
-Nämndens uppdrag bestäms av kommunfullmäktige och inget där ger grund för att säga att frågan om varutransporter i Göteborg faller inom ramen för nämndens ansvarsområde. Som ordförande är det min plikt att hålla ordning på torpet, särskilt som det faktiskt finns ett kommunalt bolag som i dag ägnar sig åt denna typ av frågor och där frågan regleras i det bolagets ägardirektiv.
-Utöver detta är utredningsförslaget ofinansierat och framlagt i all hast. Det har funnits möjligheter att lyfta frågan i diskussion om nämndens budget, verksamhetsplan eller de verksamhetsnomineringar som nämnden skickar in till kommunstyrelsen inom ramen för Göteborgs stads budgetprocess. Där har det varit knäpptyst från oppositionen i nämnden. Det är dessa två anledningar som varit utslagsgivande när Alliansen motsatte sig yrkandet och reserverade sig mot detsamma.
Eva Ternegren, miljöpartist och vice ordförande i nämnden, reagerar särskilt över M-reservationens tal om att oppositionspolitikerna missköter sitt uppdrag.
-Större delen av kritiken från Moderaterna har jag svårt att förstå. Möjligen kan jag förstå den delen att Inköp och upphandling inte kan göra alla saker men det framgår också av yrkandet att vi behöver samverka med Göteborgs stad leasing AB.
-Men det är ändå så att det främst handlar om upphandlingsfrågor där vi är ansvarig facknämnd. Att då få det till att vi skulle missköta vårt uppdrag – det är sällan jag blir arg inom politiken men i det här ärendet har jag blivit det.
Om sakfrågan tillägger hon:
-Vi ser betydande vinster med att optimera stadens varutransporter med frikoppling av transporten från upphandling av själva varan. Stadens trafikkontor har pekat på fördelarna, det finns goda resultat från motsvarande samordning i andra kommuner och Sverige behöver göra mer för att uppnå klimatmålen. Därför behöver vi agera nu.
-Diskussionen i nämnden för inköp och upphandling blir för mig märklig när andra delar av Göteborgs stads organisation är pådrivande för klimatet. Jag sitter exempelvis med i miljö- och klimatnämnden där förvaltningsdirektören är tydlig med att vi nu måste göra allt för att klara miljömålen och behöver bortse från byråkratiska hinder.
Enligt Miljöpartiet finns inga svårigheter med att klara finansieringen i ett utredningsskede av samordnade varutransporter. Eva Ternegren pekar på att nämnden går mot ett överskott på en miljon kronor.
I en högst ovanlig protokollsanteckning har förvaltningsdirektör Henrik Karlsson fått noterat att oppositionsyrkandet inte är finansierat i nämndens budget.
I ett mejl till redaktionen skriver han att det är för tidigt att kommentera hur förvaltningen nu kommer att ta sig an det politiska beslutade uppdraget.
Även tidigare under mandatperioden har alliansstyret i Göteborg haft svårt att få igenom sin politik i nämnden för inköp och upphandling sedan Demokraterna röstat med de rödgröna partierna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer