Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Marknadsföring via utbildning

ExpertsvarFråga: I våra möten med kunder inom offentlig sektor märker vi att det finns ett stort behov av att utbilda personal inom flera områden som är viktiga både för deras dagliga verksamhet och när de ska upphandla. Vad är viktigast att tänka på när man köper aktuella produkter och tjänster? Det råder dock lite olika uppfattning om hur, var och när utbildningar kan göras. Vi utbildar gärna men vill göra rätt. Magnus Josephson svarar på frågorna och ger tips.

| 2018-04-09
Magnus Josephson

Svar: Utbildningar till offentlig sektor är ett mycket viktigt redskap i varumärkes- och relationsbyggandet. Det är en del av er marknadsföring. Men för en lyckad sådan måste det handla om en tydlig, gärna mätbar, kompetensöverföring. Låt oss titta lite på vad man bör tänka på för att få så bra resultat som möjligt. Ett bra resultat menar jag är att deltagarna kan ha direkt nytta av utbildningen efteråt. Den ska hjälpa dem i deras vardag.  Det som kan vara kritiskt är snarare vid vilken tidpunkt som utbildningen genomförs. Alltför nära inpå upphandlingen eller under dess pågående kan förstås vara känsligt.

Fundera först på vilka deltagare som ska vara med, vilka roller de har på sina jobb. Är det användare, specialister, chefer eller andra som är målgruppen? Fundera sedan på vilket resultat som är rätt för deltagarna.

Därefter ska ni ta fram rätt format: Längd, plats och regelbundenhet. Är det ett frukostseminarium, halvdag, heldag eller ännu mer? Vad kan locka dem att komma?

Platsen: Är det bäst att vara på deras arbetsplats eller på en konferensanläggning? Undvik att ha den hos er, såvida ni inte måste visa en särskild anläggning eller annan fast inredning. Undvik också att ha utbildningen på ett alltför lyxigt ställe, det kan slå bakut.

Regelbundenhet: försök att skapa en mer långsiktig regelbunden, utbildning, till exempel en serie seminarier, kanske två tre per år. Då har ni alltid en anledning att bjuda in kunder och får fler möjligheter att få ut ert budskap och kompetens.

Utbildning kan också vara en del av avtalet. Utbildningarna ska då helst hålla så pass hög höjd och ge så mycket nytta att ni kan ta betalt för dem. I många fall ska de dock ingå kostnadsfritt i avtalet. Då får man ta höjd för det i prissättningen. Men ett sätt att ändå få mer betalt är att erbjuda påbyggnadsutbildningar som är så pass attraktiva att ni kan ta betalt för dem. Alla kan inte erbjuda sådant, men fundera på om ert företag kan det.

När ni anordnar utbildningar visar ni auktoritet. På ert företag vet ni vad ni pratar om, och ni kan hjälpa kunden att lösa dennes problem. Det är läraren, den som står på scenen, som är auktoriteten. Den personen ska komma från ert företag. Om du låter någon annan stå där, någon som representerar ett annat företag än ditt, är det viktigt att du är medveten om att den personen kommer att uppfattas som auktoriteten, även om ni kan lika mycket. Det är företaget som står på scenen som får uppmärksamheten och tar över kunskapsledarskapet.

En annan fördel med denna typ av utbildningsinsatser är att ni låter kunden komma till er, i stället för att ni åker runt till olika myndigheter och sprider er kunskap. På så sätt blir utbildningen betald försäljning.

En vanlig effekt är att ju större insikt deltagarna får om vilka problem ni kan lösa, desto fler samtal, möten och beställningar har ni chans att få. Det finns flera exempel på företag som har tagit fram mer strukturerade utbildningsserier. Det kan vara frukostseminarier som ordnas med jämna mellanrum och som tar upp aktuella ämnen. Ibland har seminarierna utvecklats till att bli en plats där människor i en viss bransch eller position inhämtar ny kunskap.

Det är ganska enkelt att anordna seminarier och det kan leda till att personer inom den offentliga sektorn börjar identifiera företaget som ledande rådgivare i branschen.

Det är självklart viktigt att använda utbildning som marknadsföring av ert företag också när ni vunnit ett kontrakt, till exempel ett ramavtal. Det kan ni göra på många olika sätt, alltifrån informationsträffar till mer regelrätta utbildningar till exempel om hur man beställer till att ni ställer er med en roll-up utanför myndighetens personalmatsal för att göra er lite mer kända.

Magnus Josephson

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026