Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Måste visa skada för att vinna överprövning”

RättsfallsanalysI en rättsfallsanalys konstaterar Carl Bokwall och Maria Olgård, att förvaltningsdomstolarna framöver kommer att vara striktare i bedömningarna vid överprövningar.

| 2013-08-19
1. Sammanfattning
  • För att vinna framgång i en överprövningsprocess måste klaganden visa att två rekvisit är uppfyllda – (i) att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU och (ii) att klaganden lidit eller riskerar att lida skada av felet.
  • Klaganden måste konkretisera på vilket sätt denne lider eller riskerar att lida skada. Vaga skadebeskrivningar riskerar att leda till att domstolen anser att klaganden inte uppfyllt skaderekvisitet och därför avslår ansökan om överprövning.


2. Fakta i målet

Ekerö kommun upphandlade telefoni genom ett förhandlat förfarande med föregående annonsering. En anbudsgivare som inte varit framgångsrik i upphandlingen ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle göras om. Leverantören menade att det saknades förutsättningar för att använda ett förhandlat förfarande, att det fanns brister i utvärderingsmodellen och att kommunen inte genomfört någon förhandling på det sätt som upphandlingsformen förutsätter.

Enligt klaganden innebar upphandlingsfelen att klaganden inte kunde lämna sitt mest konkurrenskraftiga anbud varför klaganden led eller riskerade att lida skada.

Kommunen bestred yrkandena och menade att det fanns förutsättningar att tillämpa ett förhandlat förfarande eftersom kommunen inte kunnat ta fram ett tillräckligt exakt förfrågningsunderlag för att kunna utföra upphandlingen samt att kommunen ville ge anbudsgivarna tillfälle att lämna egna förslag på lösningar. Kommunen menade också att det saknades fog för de påstådda bristerna i förfrågningsunderlaget och formen för förhandlingarna.

3. Domstolarnas bedömning
Förvaltningsrätten beskrev förutsättningarna för att tillämpa ett förhandlat förfarande enligt 4 kap. 2 § tredje punkten LOU om finansiella och intellektuella tjänster som var aktuellt i upphandlingen. Det ska röra sig om undantagsfall då tjänsterna är av sådan art att det inte går att utarbeta ett tillräckligt exakt förfrågningsunderlag för att kunna genomföra upphandlingen genom att välja det bästa anbudet enligt bestämmelserna för öppna eller selektiva förfaranden. Förvaltningsrätten fann med hänsyn till upphandlingens begränsade omfattning att det inte var för svårt för kommunen att utarbeta ett tillräckligt exakt förfrågningsunderlag. Kommunen hade därför gjort fel när den använde ett förhandlat förfarande. Eftersom redan valet av upphandlingsform utgjorde ett brott mot LOU fanns det inte skäl att pröva de övriga brister som klaganden framfört. I fråga om skadan för klaganden anförde förvaltningsrätten att klaganden sannolikt lidit skada av kommunens agerande. Förvaltningsrätten förordnade därför att upphandlingen skulle göras om.

Kommunen överklagade domen och anförde i kammarrätten att klaganden inte lidit skada av att kommunen tillämpat ett förhandlat förfarande eftersom upphandlingen hade genomförts på ett transparent sätt med iakttagande av likabehandling, objektivitet och icke-diskriminering. Enligt kommunen var inte heller klagandens påstående om att man inte kunde lämna sitt mest konkurrenskraftiga anbud riktigt.

Kammarrätten fann, i likhet med förvaltningsrätten, att kommunen inte haft rätt att använda ett förhandlat förfarande. Kommunen hade inte uppfyllt sin bevisbörda och visat att telefonitjänsten var så avancerad att kommunen inte kunnat utarbeta ett tillräckligt exakt förfrågningsunderlag. Vad gällde frågan om klaganden lidit skada av överträdelsen gjorde kammarrätten samma bedömning som förvaltningsrätten. Kammarrätten avslog kommunens överklagande men kommunen överklagande domen till Högsta förvaltningsdomstolen (HFD).

HFD började med att peka på att 16 kap. 4 § LOU reglerar talerätten för klaganden och att det enligt denna bestämmelse är klagandens egen uppfattning om skada eller risk för skada som är relevant. När det gäller möjligheten att ingripa mot en upphandling framhöll HFD att det istället är 16 kap. 6 § LOU som aktualiseras då en upphandlande myndighet brutit mot LOU och klaganden lidit eller kan komma att lida skada. Enligt HFD är det för tillämpningen av 16 kap. 6 § LOU inte tillräckligt att klaganden anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada utan klaganden måste visa att denne lidit eller kan komma att lida skada av de upphandlingsfel som påtalats. I målet hade klaganden inte klargjort på vilket sätt upphandlingsformen medfört skada eller risk för skada och klaganden hade inte heller konkretiserat hur övriga brister som klaganden åberopat medfört skada eller risk för skada. Med hänsyn till att skaderekvisitet inte var uppfyllt fann domstolen att det saknades anledning att pröva i vilken mån kommunen haft rätt att tillämpa ett förhandlat förfarande. HFD upphävde underinstansernas avgöranden och avslog klagandens ansökan om överprövning.

4. Analys och konsekvens
I målet fastnade underinstanserna i bedömningen av om det förelegat ett upphandlingsfel och försummade att göra en noggrann prövning av om skaderekvisitet var uppfyllt. I såväl ansökningar om överprövning som i förvaltningsdomstolarnas domskäl är det regelmässigt så att det är beskrivningen av upphandlingsfelet som utgör huvudfokus. HFD har genom domen påmint om att skaderekvisitet måste prövas särskilt eftersom en förvaltningsdomstol får enbart ingripa i en upphandling om klaganden lidit eller riskerar att lida skada. Det är två rekvisit som ska uppfyllas för ett ingripande ska kunna ske, dels att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU, dels att klaganden lidit eller riskerar att lida skada. Så som HFD påpekat i domen är det i detta sammanhang viktigt att inte sammanblanda rekvisiten för talerätt som har ett lägre beviskrav och utgår från klagandens egen bedömning.

Domen förändrar inte tidigare praxis rörande bedömningen av skaderekvistet. Skadan ska bedömas utifrån klagandens situation och det ska finnas ett samband mellan upphandlingsfelet och skadan för att ett ingripande ska kunna ske. Klaganden ska uppfylla sin bevisbörda oavsett om det rör sig om ett fel i det konkurrensuppsökande skedet av upphandlingen eller om felet hänför sig till kvalificerings- eller utvärderingsfasen. Det framgår tydligt av domen att det inte räcker att blankt påstå att man betagits möjligheten att lämna sitt mest konkurrenskraftiga anbud utan klaganden måste konkretisera på vilket sätt anbudet hade förbättrats eller hur resultatet av upphandlingen hade förändrats om upphandlingsfelet inte förelegat.

Klagande gör i och med domen klokt i att ägna tid åt att noggrant beskriva vilken skada de lidit eller riskerar att lida av ett visst upphandlingsfel. Vaga eller slentrianmässiga uttryck riskerar att inte godkännas längre även om sådana skrivningar tidigare bedömts vara tillräckliga. Domen torde även innebära att förvaltningsdomstolarna framöver kommer att inta en striktare inställning och särskilt pröva om klaganden uppfyllt skaderekvisitet. Om klaganden inte i tillräcklig grad beskrivit sin skada torde domstolarna komma att avslå ansökan eftersom det då saknas förutsättningar att ingripa i en upphandling. Det kan även tänkas att domstolarna från och med nu inleder sin prövning med att bedöma om skaderekvisitet är uppfyllt och först därefter gör den ofta besvärligare bedömningen av om ett upphandlingsfel föreligger. Det återstår att se hur HFD:s dom tas emot men det råder ingen tvekan om att HFD gett en tydlig instruktion om att skaderekvisitet är viktigt och att skada ska bevisas i varje enskilt fall.

5. Målnummer och domstol
Högsta förvaltningsdomstolens dom den 1 juli 2013 i mål nr 96-13.

Advokat Carl Bokwall och jur.kand. Maria Olgård, Cederquist

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026