Förslagsställaren hade reagerat på onödigt buller från en entreprenörs fordon i samband med gatuarbeten i Örnsköldsvik.
Med medborgarförslaget som grund kommer Örnsköldsviks kommun nu att bredda miljökraven på fordon vid upphandling av anläggningsarbetet.
Kraven ska inte bara gälla hur fordonen är konstruerade utan även dess användning.
Formellt beslut tas i kommunfullmäktige nästa vecka sedan kommunstyrelsen i Örnsköldsvik gett grönt ljus.
-Beslutet ligger väl i linje med att vi satt ett ambitiöst miljömål om att göra Örnsköldsviks kommun klimatneutralt fram till 2030. Med de upphandlingskrav som lyfts fram i medborgarförslaget kan vi få bort buller och störningar och därmed även minska utsläppen från arbetsmaskiner, säger Per Nylén, socialdemokratiskt kommunalråd i Örnsköldsvik.
-Det har funnit en bred enighet politiskt om att stödja medborgarförslaget. Ärendet har också fått en särskild utredning en återremiss för att ge oss en bild om hur de här kraven kan ställas.
Kommunen har bland att velat försäkra sig om att de nya kraven inte blir kostnadsdrivande och bedömningen är att risken är liten eftersom det handlar om att säkerställa en process som redan finns.
-Det råder ju ett förbud mot tomgångskörning, så mycket handlar om beteende och att vi får ett starkare stöd genom skrivningar i avtal med leverantörer om att följa regelverket. Det krävs ju inte heller några nya fordon eller andra investeringar för att leva upp till kraven, säger Per Nylén.
Medborgarförslag finns som en möjlighet i drygt hälften av Sveriges kommuner med stöd av en ändring i kommunallagen som trädde ikraft 2002.
-Överlag upplever jag att kommunen gör en ordentlig prövning av de medborgarförslag som lämnas in. Sedan kan det vara så att det går lite i vågor med förslag som täcker samma frågor, exempelvis kollektivtrafiken, där vi ger likalydande svar och det kan också vara så att vissa förslag inte faller under kommunens mandat, säger Per Nylén.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer