Det framgår av det inriktningsunderlag som myndigheten lämnat till regeringen. Underlaget går nu ut på remiss och regeringen siktar sedan på att lämna en infrastrukturproposition till riksdagen under hösten.
Arbetet täcker in grovplanering för tolvårsperioden 2026-2037 gällande kostnader och fördelning mellan underhåll och investeringar.
– Vi ska ha en nyfikenhet på nya arbetssätt, ny teknik, innovation och andra åtgärder för att få ut så mycket som möjligt av tilldelade medel, summerar generaldirektör Roberto Maiorana om hur Trafikverket tänker sig det framtida arbetet.
I inriktningsunderlaget lyfter Trafikverket bland annat möjligheterna till effektivisering genom innovation och att det kan göras genom ett proaktivt samarbete med marknadsdialog i tidiga planeringsskeden.
Trafikverket tänker även i högre grad efterfråga funktion och effekter i upphandlingar i motsats till detaljerade utformningskrav.
Av underlaget framgår också att myndigheten – med en årlig inköpsvolym på över 60 miljarder kronor – vill premiera snabbare genomförande genom bonusar i entreprenadkontrakt samt göra en satsning på en maskinstrategi som säkrar tillgången till maskiner i olika projekt.
Även beställarrollen står inför en förnyelse från ett tidigare fokus på slutprodukten som ett ansvar för leverantörsmarknaden.
”Ofta skedde det genom totalentreprenader och med konsultuppdrag baserade på fast arvode samt anbudsutvärdering på lägst pris till förutbestämda krav på kvalitet. En förflyttning har påbörjats till ett bredare förhållningssätt där exempelvis marknadsdialog förs före och under upphandling och att mest lämpliga upphandlingsförfarande (exempelvis förhandlat förfarande) och utvärderingsgrund (exempelvis bästa förhållande mellan pris och kvalitet) väljs.”, skriver Trafikverket.
Signalerna från Trafikverket har fått ett positivt mottagande från stora leverantörer.
Stefan Gustavsson, vd för Infranord, lyfter betydelsen av ökat fokus på bonusar, funktion och innovation i ett inlägg på Linkedin.
Magnus Persson, vd för Skanska Sverige, ser det som positivt med prioriteringen av leverantörssamverkan i ett tidigt skede och att efterfråga funktion snarare än detaljutformning
”Om vi ska få mer infrastruktur för pengarna, på utsatt tid, behövs nytänkande. Nuvarande arbetssätt skapar alltför många tvister och förseningar.”, skriver han på Linkedin.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer