Den första oktober 2019 tillträdde Lena Micko som civilminister och är därmed ansvarig i regeringen för frågor om offentlig upphandling.
När Upphandling24 träffar henne för en intervju på finansdepartementet hamnar en hel del fokus på de två utredningar hon ärvt av sin föregångare Ardalan Shekarabi.
Överprövningsutredningen som kom med sitt förslag 2 mars 2015 och Förenklingsutredningen som levererades den 15 juni 2018.
Båda utredningarnas förslag ses nu över och kommer att utmynna i en gemensam lagrådsremiss någon gång under 2020, enligt civilministern.
– Vi vill länka samman det som hör ihop. Det finns många saker som är beroende av varandra. Min ambition är att vi ska ha en lagrådsremiss klar i år och att det kan genomföras under mandatperioden, säger Lena Micko.
Hon är förstås medveten om att processen dragit ut på tiden.
– Jag har försökt sätta fart på det här arbetet. Men det måste beredas på ett bra sätt så att det håller. Det finns många bra förslag, säger Lena Micko.
Ett av de förslag som bereds är att införa så kallad påtalandeskyldighet för leverantörer. Genom att fel och brister i ett upphandlingsunderlag uppdagas och rättas till i ett tidigare skede är förhoppningen att antalet överprövningar minskar.
Klagar inte leverantören på utsatt tid förlorar han eller hon möjligheten att ta den specifika frågan till domstol.
Överprövningsutredningens föreslag är att skyldigheten gäller under första halvan av anbudstiden.
Förslaget stötte dock på en del kritik, bland annat från Advokatsamfundet som menar att det finns risk för svåra tillämpningsfrågor. Ska en viss påstådd felaktighet i en upphandling anses omfattas av påtalandeskyldighet eller inte?
Lena Micko vill inte kommentera frågan i detalj men är tydlig med att påtalandeskyldigheten är en av de frågor som bereds.
– Vi ska se hur vi kan få fram ett bra förslag på hur det ska se ut, säger hon.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer