
I ungdomen hade han författardrömmar och ville jobba med kultur. I 20-års åldern valde dock Morgan Ahlqvist att utbilda sig till personalekonom på Högskolan i Väst för att få en stabil inkomst i en bransch där det alltid skulle finnas jobb. Första jobbet efter examen var som e-handelssamordnare på upphandlingsavdelningen i Borås kommun.
– Där lärde jag mig otroligt mycket. Jag visste knappt vad upphandling var när jag började där, berättar Morgan Ahlqvist.
I Borås kommun föddes ett intresse för hur skattemedlen används på bästa sätt men också en nyfikenhet i kombination för uppföljning av avtalen.
– Jag såg ju allt i systemet. För mig var det mest intressanta, vad gör vi när vi har avtalet på plats, säger Morgan Ahlqvist.
Från Borås kommun gick Morgan vidare till Göteborgs stad och en ny roll som inköpare på stadsbyggnadskontoret. Mycket fokus låg på förnyade konkurrensutsättningar, direktupphandling och spendanalyser.
– Jag upphandlade främst tjänsteuppdrag, tekniska konsulter. Mycket handlade om att hålla koll på var branschen var på väg och hur priserna utvecklades. Jag tog själv på mig att göra spendanalyser och ur det kom en känsla av att jag ville jobba ännu mer med uppföljning och analys.
“Jag tycker faktiskt lite synd om alla som inte får jobba med offentliga inköp på en teater”
Sagt och gjort – när Partille kommun sökte en avtalscontroller sökte och fick Morgan Ahlqvist tjänsten och kastades in i en omtumlande tillvaro mitt under pandemin med mycket hemarbete, teamsmöten och en organisation i gungning.
– En jätteutmaning – jag skulle utveckla en roll i en organisation utan att någon fanns på plats. Det fanns så mycket att göra och utveckla, även om vi låg i framkant rent tekniskt och hade alla de verktyg vi behövde för till exempel spendanalyser, berättar Morgan Ahlqvist.
Trots avsaknad av fysiska möten jobbade Morgan Ahlqvist tillsammans med gruppledaren med att bygga upp en helt ny upphandlingsenhet. De la upp strategier, inventerade avtal och gick igenom vad som behövde göras för att få kontroll över inköpen. Det gjorde att Morgans tjänst förändrades till inköpscontroller med ännu mer strategiskt arbete.
Så småningom dök tjänsten som inköpscontroller på Göteborgs stadsteater upp och även om Morgan Ahlqvist inte aktivt sökte ett nytt arbete kunde han inte låta bli att söka tjänsten.
– En sådan möjlighet får man bara en gång i livet. Jag kände det så fort jag klev in genom dörrarna på teatern, att här kommer jag att trivas, säger han.
Att arbeta med inköp på en teater är något helt annat än i en kommun eller region. Mestadels görs inköpen genom direktupphandling och med stöd för det konstnärliga undantaget – ett regelverk som Morgan Ahlqvist lagt mycket tid på att lära sig det senaste året.

En förutsättning för att lyckas med inköpen i en teaterverksamhet handlar om förståelse för verksamhetens behov och att jobba med helt andra kravställningar än i andra offentliga verksamheter.
– Ett av de första inköpen jag skulle göra var en röd anteckningsbok som skulle användas på scenen i en föreställning. Min första tanke var att “det här har vi på ramavtal”. Men när jag sedan förstod hur boken skulle användas för att förmedla en känsla snarare än en funktion insåg jag att det här handlade om så mycket mer än att köpa en anteckningsbok.
– Här var det ointressant hur många sidor boken hade eller om den var linjerad. Det som var viktigt var hur pärmarna blänkte när vi lyste med en lampa på den på scenen och hur lätt den var att se för den som satt längst bak i publiken.
I augusti förra året började Morgan Ahlqvist på teatern, där han är ensam på inköpsavdelningen och även om den officiella titeln är inköpscontroller jobbar Morgan även som e-handelssamordnare, inköpare, avtalscontroller, semiupphandlare, leasingsamordnare… Listan kan göras lång.
– Idag är jag stolt över min arbetsplats, det har jag inte alltid varit på tidigare arbetsplatser. Jag har vuxit både i min yrkesroll och som person. Jag är nog mer rak i ryggen och trygg i mig själv än tidigare. Jag tycker faktiskt lite synd om alla som inte får jobba med offentliga inköp på en teater, säger han.
Största utmaningen – men också det bästa med jobbet – är att få vara kreativ, jobba med det man har och hitta lösningar, samt att få organisationen att förstå hur LOU fungerar och varför den är viktig.
– Man måste vara kreativ och det passar verkligen mig. Jag älskar verkligen mitt jobb och att få jobba i den här miljön. Även om det är mycket att göra – jag har bokstavligen sprungit genom de många och långa korridorerna på teatern för att hinna – så är det så roligt. Jag kan inte tänka mig ett bättre jobb.
FAKTA:
Namn: Morgan Ahlqvist
Ålder: 35 år
Familj: Sambo
Intressen: Textilarbete, odling, tv-spel och brädspel
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer