Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

När anses en upphandling vara påbörjad?

Juridisk krönikaI skuggan av ett beslut från kammarrätten behandlar Joakim Lavér och Anton Johansson, Hannes Snellman, i en krönika frågan om när en upphandling anses vara påbörjad och några praktiska betydelser relaterade till detta.

| 2015-09-30

En förutsättning för att tillämpa LOU/LUF på en upphandlande myndighets/enhets beslut som rör anskaffning, t.ex. att överpröva beslutet, är att en upphandling har påbörjats.

Den kritiska punkten för när en upphandling anses vara påbörjad är enligt förarbetena till LOU/LUF när den upphandlande myndigheten/enheten fattat beslut om val av upphandlingsförfarande, eller senast när den upphandlande myndigheten/enheten genom en annons eller på annat sätt beslutat att begära in anbud.

Frågan har även varit föremål för såväl EU-domstolens och Högsta förvaltningsdomstolens prövning. I mål C-26/03 Stadt Halle framhöll EU-domstolen att en överprövningsansökan inte får riktas mot åtgärder som endast utgör en förstudie inför ett kontrakt eller som är rent förberedande. Högsta förvaltningsdomstolen uttalade i HFD 2013 ref. 31 (som avsåg upphandlingsskadeavgift) att ett upphandlingsförfarande får anses ha påbörjats när den upphandlande myndigheten beslutat att inleda förfarandet och beslutet kommit till kännedom utåt genom att myndigheten tagit någon form av extern kontakt i anskaffningssyfte.

Frågan har nu återigen aktualiserats i ett beslut från Kammarrätten i Sundsvall (mål nr 1229-15):

Kommunstyrelsen i Luleå kommun beslutade i maj 2015 att bifalla ”upphandlingsformen offentlig privat samverkan” för uppförande och drift av ett badhus i kommunen. Av beslutet framgick dels att kommunen avsåg att uppdra åt en privat aktör att bygga ett badhus, dels hur ägandet av och ansvaret för det färdigställda badhuset skulle fördelas mellan kommunen och den privata aktören.

Två privatpersoner överklagade beslutet enligt bestämmelserna om laglighetsprövning i 10 kap. kommunallagen. Förvaltningsrätten gjorde emellertid bedömningen att kommunens beslut avsåg val av upphandlingsform och att en upphandling därmed var påbörjad. Enligt förvaltningsrätten var LOU, och inte kommunallagen, tillämplig på beslutet. Därmed avvisades överklagandet.

Kammarrätten gjorde en motsatt bedömning och fäste vikt vid att det inte framgick av kommunens beslut vilket upphandlingsförfarande enligt LOU som skulle tillämpas. Inte heller framgick det att kommunen genom annonsering inbjudit till anbudsgivning eller på annat sätt tagit externa kontakter.

Enligt kammarrättens bedömning var beslutet att se som rent interna överväganden och förberedelser inför en upphandling. Därmed hade ett upphandlingsförfarande inte påbörjats och beslutet kunde inte bli föremål för överprövning enligt LOU. Istället var kommunallagen tillämplig och kammarrätten återförvisade målet till förvaltningsrätten för ny prövning.

Frågan om en upphandling har påbörjats eller inte har betydelse i flera sammanhang och inte bara när det är fråga om vilka upphandlingsregler som ska tillämpas på en upphandling. Kammarrättens beslut tangerar nämligen frågans betydelse för vem som har talerätt dvs. vem som kan angripa ett beslut.

Om ett beslut omfattas av LOU, vilket förutsätter att ett upphandlingsförfarande har påbörjats, så får beslutet angripas av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada. Om en upphandling däremot inte har påbörjats så är andra regler styrande för vem som får angripa beslutet. Såvitt avser beslut som omfattas av 10 kap. kommunallagen är kretsen taleberättigade avgränsad till medlemmarna i kommunen.

En problematik med att beslutet om val av upphandlingsförfarande är styrande för när en upphandling anses påbörjad, vilket bl.a. styr vem som kan överklaga ett beslut, är möjligheterna för en klagande part att faktiskt ta reda på eller bevisa när det beslutet har fattats. Inte sällan är det nämligen svårt för en klagande att få ta del av beslutsunderlag där denna information framgår, om ett sådant underlag ens finns. I avsaknad av sådan information torde det i de flesta fall vara annonsen om upphandling som utgör ett bevis för när en upphandling har påbörjats.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026