Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

När anses en upphandling vara påbörjad?

Juridisk krönikaI skuggan av ett beslut från kammarrätten behandlar Joakim Lavér och Anton Johansson, Hannes Snellman, i en krönika frågan om när en upphandling anses vara påbörjad och några praktiska betydelser relaterade till detta.

| 2015-09-30

En förutsättning för att tillämpa LOU/LUF på en upphandlande myndighets/enhets beslut som rör anskaffning, t.ex. att överpröva beslutet, är att en upphandling har påbörjats.

Den kritiska punkten för när en upphandling anses vara påbörjad är enligt förarbetena till LOU/LUF när den upphandlande myndigheten/enheten fattat beslut om val av upphandlingsförfarande, eller senast när den upphandlande myndigheten/enheten genom en annons eller på annat sätt beslutat att begära in anbud.

Frågan har även varit föremål för såväl EU-domstolens och Högsta förvaltningsdomstolens prövning. I mål C-26/03 Stadt Halle framhöll EU-domstolen att en överprövningsansökan inte får riktas mot åtgärder som endast utgör en förstudie inför ett kontrakt eller som är rent förberedande. Högsta förvaltningsdomstolen uttalade i HFD 2013 ref. 31 (som avsåg upphandlingsskadeavgift) att ett upphandlingsförfarande får anses ha påbörjats när den upphandlande myndigheten beslutat att inleda förfarandet och beslutet kommit till kännedom utåt genom att myndigheten tagit någon form av extern kontakt i anskaffningssyfte.

Frågan har nu återigen aktualiserats i ett beslut från Kammarrätten i Sundsvall (mål nr 1229-15):

Kommunstyrelsen i Luleå kommun beslutade i maj 2015 att bifalla ”upphandlingsformen offentlig privat samverkan” för uppförande och drift av ett badhus i kommunen. Av beslutet framgick dels att kommunen avsåg att uppdra åt en privat aktör att bygga ett badhus, dels hur ägandet av och ansvaret för det färdigställda badhuset skulle fördelas mellan kommunen och den privata aktören.

Två privatpersoner överklagade beslutet enligt bestämmelserna om laglighetsprövning i 10 kap. kommunallagen. Förvaltningsrätten gjorde emellertid bedömningen att kommunens beslut avsåg val av upphandlingsform och att en upphandling därmed var påbörjad. Enligt förvaltningsrätten var LOU, och inte kommunallagen, tillämplig på beslutet. Därmed avvisades överklagandet.

Kammarrätten gjorde en motsatt bedömning och fäste vikt vid att det inte framgick av kommunens beslut vilket upphandlingsförfarande enligt LOU som skulle tillämpas. Inte heller framgick det att kommunen genom annonsering inbjudit till anbudsgivning eller på annat sätt tagit externa kontakter.

Enligt kammarrättens bedömning var beslutet att se som rent interna överväganden och förberedelser inför en upphandling. Därmed hade ett upphandlingsförfarande inte påbörjats och beslutet kunde inte bli föremål för överprövning enligt LOU. Istället var kommunallagen tillämplig och kammarrätten återförvisade målet till förvaltningsrätten för ny prövning.

Frågan om en upphandling har påbörjats eller inte har betydelse i flera sammanhang och inte bara när det är fråga om vilka upphandlingsregler som ska tillämpas på en upphandling. Kammarrättens beslut tangerar nämligen frågans betydelse för vem som har talerätt dvs. vem som kan angripa ett beslut.

Om ett beslut omfattas av LOU, vilket förutsätter att ett upphandlingsförfarande har påbörjats, så får beslutet angripas av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada. Om en upphandling däremot inte har påbörjats så är andra regler styrande för vem som får angripa beslutet. Såvitt avser beslut som omfattas av 10 kap. kommunallagen är kretsen taleberättigade avgränsad till medlemmarna i kommunen.

En problematik med att beslutet om val av upphandlingsförfarande är styrande för när en upphandling anses påbörjad, vilket bl.a. styr vem som kan överklaga ett beslut, är möjligheterna för en klagande part att faktiskt ta reda på eller bevisa när det beslutet har fattats. Inte sällan är det nämligen svårt för en klagande att få ta del av beslutsunderlag där denna information framgår, om ett sådant underlag ens finns. I avsaknad av sådan information torde det i de flesta fall vara annonsen om upphandling som utgör ett bevis för när en upphandling har påbörjats.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026