Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

När är det OK att förhandla?

RättsfallsanalysFredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton, analyserar ett rättsfall där Kammarrätten i Stockholm vägleder om när man får använda förhandlat förfarande.

| 2013-02-22

1. Sammanfattning

  • Kammarrätten i Stockholm har ansett att kommunen inte hade rätt att använda förhandlat förfarande med föregående annonsering i en upphandling av telefonitjänster.
  • Den upphandlande myndigheten har bevisbördan för att förhandlat förfarande med föregående annonsering får användas. Vår rekommendation är att upphandlande myndighet redan i förfrågningsunderlaget redogör för de skäl som finns för att använda förhandlat förfarande. Förhandlingens genomförande bör dokumenteras noga, så att det i efterhand kan kontrolleras att kraven på likabehandling och transparens har tillgodosetts.
  • Under sommaren 2013 kommer troligen ett nytt EU-direktiv för offentlig upphandling att antas. Enligt senaste direktivförslaget föreslås nya regler som innebär att möjligheterna att tillämpa förhandlat förfarande med annonsering utvidgas.

2. Fakta i målet

Ekerö kommun genomförde en upphandling enligt LOU av operatörstjänster för fast och mobil telefoni samt mobilt bredband. Upphandlingen genomfördes enligt förhandlat förfarande med föregående annonsering. 

NEC Scandinavia AB (NEC) ansökte om överprövning av upphandlingen till Förvaltningsrätten i Stockholm, efter att kommunen beslutat att tilldela kontrakt till en annan leverantör. Som grund för sin ansökan anförde NEC att kommunen inte angivit vilka omständigheter som medfört att kommunen haft rätt att använda sig av förhandlat förfarande. NEC ansåg att det förfrågningsunderlag som tagits fram innehöll detaljerade beskrivningar av de krav som kommunen ställt.

Kommunen anförde att telefoni är ett komplext område och att kommunen inte kunnat utarbeta ett tillräckligt exakt förfrågningsunderlag, trots att konsulter med specialistkompetens anlitats. Kommunen hade inte ställt några krav på tekniska lösningar, utan istället beskrivit vilka behov kommunen hade och sedan möjliggjort för leverantörerna att offerera lösningar som kunde tillgodose dessa behov. Det fanns också en osäkerhet om vilka lösningar marknaden erbjöd. Därför ansåg kommunen att det enligt LOU var möjligt att använda förhandlat förfarande med föregående annonsering.

3. Domstolarnas och Konkurrensverkets bedömningar
Förvaltningsrätten konstaterade att aktuella telefonitjänster utgjorde sådana intellektuella tjänster som avses i 4 kap. 2 § punkten 3 LOU. Med hänsyn till att kommunens behov varit relativt detaljerat återgivna i förfrågningsunderlaget, kunde det dock enligt förvaltningsrättens mening inte anses ha varit så svårt att utarbeta ett förfrågningsunderlag att användandet av förhandlat förfarande varit motiverat. Områdets komplexitet och det faktum att kommunen varit osäker på vilka lösningar marknaden erbjudit föranledde ingen annan bedömning. Eftersom NEC sannolikt lidit skada av kommunens agerande beslutade förvaltningsrätten att upphandlingen skulle göras om.

Kommunen överklagade förvaltningsrättens dom till Kammarrätten i Stockholm, varefter kammarrätten anmodade Konkurrensverket ”(KKV”) att avge yttrande i målet avseende frågan om när ett förhandlat förfarande med föregående annonsering enligt 4 kap. 2 § tredje punkten LOU får användas. Enligt KKV:s uppfattning torde krävas att den aktuella tjänsten är så avancerad, komplex eller av så dynamisk karaktär att det på goda grunder kan antas att en upphandlande myndighet inte kan specificera den lösning som efterfrågas, eller av något annat skäl inte kan bedöma vilken alternativ lösning som är att föredra, utan att förhandla med anbudsgivarna. KKV anförde att frågan om förhandlat förfarande får tillämpas eller inte är av utpräglad in casu-karaktär och att det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att förutsättningar för att använda förhandlat förfarande föreligger, oavsett om det rör sig om förhandlat förfarande med eller utan föregående annonsering. Dock anser KKV inte att det är påkallat med en lika restriktiv tolkning av undantagets räckvidd vid bedömningen av ett förhandlat förfarande med föregående annonsering som vid ett icke-annonserat förhandlat förfarande.

Kammarrätten delade förvaltningsrättens bedömning att den telefonitjänst som Kommunen upphandlade var av sådan intellektuell art som avses i 4 kap. 2 § tredje punkten LOU. Vidare konstaterade kammarrätten i likhet med KKV att bevisbördan för undantagets tillämpning vilade på Kommunen. Kammarrätten utgick sedan från KKV:s bedömning av vad som krävs för att undantaget i fråga ska vara tillämpligt, och anförde att Kommunen i förevarande mål inte visat att den upphandlade telefonitjänsten varit så avancerad, så komplex eller av så dynamisk karaktär att Kommunen inte kunnat utarbeta ett tillräckligt exakt förfrågningsunderlag i ett öppet eller selektivt förfarande. Kammarrätten ansåg att utredningen i målet snarare gav stöd för att ett sådant förfrågningsunderlag mycket väl hade kunnat utarbetas på ett ändamålsenligt vis. Kammarrätten gjorde samma skadebedömning som förvaltningsrätten och avslog Kommunens överklagande. Det ska noteras att Kommunen överklagat kammarrättens dom och att Högsta förvaltningsdomstolen i beslut den 18 februari (mål nr 96-13) beviljat prövningstillstånd avseende frågan om tillämpning av skaderekvisitet i LOU.

4. Analys och konsekvenser
Det finns relativt lite domstolspraxis avseende förutsättningarna för att använda förhandlat förfarande med föregående annonsering. Orsakerna till detta kan vara flera. För det första tillämpas förhandlat förfarande med föregående annonsering inte så ofta, bl.a. för att det är ett undantagsförfarande vilket de flesta upphandlande myndigheter är medvetna om. En annan möjlig förklaring är att leverantörer i relativt låg utsträckning ifrågasätter vilket förfarande som valts i en aktuell upphandling, samt att leverantörer i vissa fall inte anser sig lida skada av valet av upphandlingsförfarande. Det är emellertid positivt att det kommer avgöranden som tydliggör under vilka förutsättningar förhandlat förfarande med föregående annonsering får användas, inte minst för att upphandlande myndigheter ska kunna avgöra i vilka fall man kan använda sig av detta förfarande som generellt sett innebär vissa risker ur ett transparenshänseende och även ur ett likabehandlingshänseende.

Det står helt klart att bevisbördan för att förhandlat förfarande med föregående annonsering kan tillämpas vilar på den upphandlande myndigheten. Detta står i överensstämmelse med den restriktivitet som enligt EU-domstolen ska iakttas i fråga om undantagsförfaranden på upphandlingsområdet, och principen att den som åberopar ett undantag måste visa att förutsättningar för undantagets tillämpning föreligger.

En praktiskt viktig fråga är vad som krävs av en upphandlande myndighet för att uppfylla sin bevisbörda. Denna fråga måste givetvis bedömas från fall till fall, främst utifrån upphandlingsföremålets egenskaper och möjligheterna att utforma ett tillräckligt exakt förfrågningsunderlag. De skäl som ett beslut om att tillämpa förhandlat förfarande med annonsering grundar sig på måste stå klara innan förfrågningsunderlaget tas fram. Därför bör upphandlande myndigheter kunna ange skälen för att detta förfarande valts i förfrågningsunderlaget. För att upprätthålla förutsebarheten gentemot anbudsgivarna är det vår rekommendation att redogöra för dessa skäl i förfrågningsunderlaget. Även om en sådan redogörelse inte är ett absolut krav, kan det tänkas att leverantörer som redan i samband med att förfrågningsunderlaget distribueras får kännedom om skälen för att förhandlat förfarande valts, blir mindre benägna att ifrågasätta detta val i en överprövningsprocess.

En fråga som enligt vår erfarenhet uppmärksammas i större utsträckning av leverantörerna, än frågan om valet av upphandlingsförfarande är tillåtet, är på vilket sätt en förhandling ska genomföras. Kraven på förutsebarhet och likabehandling måste upprätthållas även under en förhandling, men många upphandlande myndigheter synes vara osäkra på hur detta ska säkerställas. Även i detta avseende är dokumentation en viktig faktor. Vår rekommendation till upphandlande myndigheter är att upprätta en förhandlingspromemoria, genom vilken leverantörerna får kännedom om vad förhandlingen kommer att innefatta, samt att protokollföra samtliga delar av förhandlingen, så att det i efterhand kan kontrolleras hur förhandlingen har genomförts.

I upphandlingar som genomförs enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (”LUF”) är förhandlat förfarande inget undantagsförfarande. Inte heller vid upphandlingar enligt 15 kap. LOU finns något hinder att förhandla. I senaste förslaget till nytt EU-direktiv inom den klassiska sektorn föreslås en reglering som utvidgar upphandlande myndigheters möjligheter att använda sig av förhandlat förfarande med föregående annonsering (”förhandlat förfarande under konkurrens” är den nya benämningen). Direktivet kan förväntas antas under sommaren. Dock kommer Sverige i likhet med övriga medlemsstater troligen ha två år till förfogande för att implementera direktivet. Detta innebär att nuvarande reglering i LOU avseende när förhandlat förfarande med föregående annonsering får genomföras troligen kommer att gälla i minst två år till, beroende bl. a. på hur snabbt Sverige implementerar direktivet.

5. Målnummer och domstol mm
Kammarrätten i Stockholm 2012-12-17, mål nr 4258-12.
Konkurrensverkets yttrande 2012-10-10, dnr 507/2012.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “När är det OK att förhandla?”

  1. Gunnar skriver:
    28 april, 2016 kl. 11:45

    Högsta förvaltningsdomstolens dom i ärendet. Till kommunens fördel då klagande part inte kunnat styrka sina skäl mot själva upphandlingsformen i upphandlingen.

    https://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Avgoranden/Europarattsliga-avgoranden/Mal-nr-96-13/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026