Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

När är det uteslutet att utesluta?

Juridisk krönikaEU-domstolen har prövat när och hur allvarliga fel i yrkesutövning kan användas för att utesluta en leverantör. Domen visar hur viktigt det är att göra en individuell bedömning, det skriver Anna Ulfsdotter Forssell och Erik Olsson, Delphi.

| 2013-01-28

Frågan om uteslutande av anbudsgivare till följd av allvarliga fel i yrkesutövningen har länge varit ett hett ämne i Sverige och har prövats såväl av kammarrätterna som av Högsta förvaltnings­domstolen. Högsta förvaltningsdomstolen har vidare i november 2012 meddelat prövningstillstånd i ytterligare två sådana mål, se Hannes Snellmans bidrag i förra numret av Handla rätt och Högsta förvaltningsdomstolens mål nr 4266-12 och 4267-12.

Bestämmelsen i LOU om att en upphandlande myndighet har rätt att utesluta en leverantör som har gjort sig skyldig till allvarligt fel har använts för olika typer av fel och överträdelser. Svenska domstolar har bland annat ansett att överdebitering i tidigare uppdrag, bruk av osanna fakturor, misslyckande med att avsluta entreprenaduppdrag, brister i patienthänseende vid vårdverksamhet, ekonomisk brottslighet samt bokföringsbrott, brukande av falsk urkund, bestickning, grovt skattebrott, försvårande av skattekontroll och vållande till miljöstörning varit sådana ageranden som har ansetts utgöra allvarliga fel i yrkesutövningen.

Denna rika flora av avgöranden om allvarliga fel i yrkesutöv­ningen gör det särskilt intressant att se EU-domstolens bedömning i ett avgörande från den 13 december 2012, där EU-domstolen för första gången ger sig in på att göra en närmare bedömning av vad som faktiskt utgör ett allvarligt fel i yrkesutövningen.

Målet rör det polska statliga postbolagets, Poczta Polskas, upphandling av posttjänster. I upphandlingen hade två bolag, Forposta och ABC Direct Contact, lämnat anbud och erbjudits att ingå avtal. På den tänkta dagen för avtalstecknandet ogiltigförklarade Posczta sitt tidigare beslut och angav att man med hänvisning till nationella bestämmelser om uteslutning till följd av allvarligt fel i yrkesutövningen var tvunget att utesluta dessa två företag. Enligt polsk rätt måste en leverantör uteslutas, om den upphandlande enheten tidigare sagt upp ett avtal med leverantören på grund av brister hos denne. Både Forposta och ABC Direct Contact träffades av denna uteslutningsgrund, som alltså var obligatorisk enligt polsk rätt. Leverantörerna överklagade beslutet till nationell domstol och hävdade att detta stred mot direktivets bestämmelser om uteslutning till följd av allvarligt fel i yrkesutövningen. Den nationella domstolen hänsköt målet till EU-domstolen.

EU-domstolen inledde med att konstatera att allvarligt fel i yrkesutövningen omfattar alla felaktiga ageranden som inverkar på leverantörens trovärdighet i professionellt avseende. Det krävs endast att myndigheten på något sätt kan styrka att sådant fel har begåtts och en lagakraftvunnen dom är således inte nödvändig. Att en leverantör inte iakttar sina avtalsskyldigheter kan således i princip anses utgöra ett fel i yrkesutövningen. Begreppet allvarligt fel i yrkesutövningen tar sikte på ett agerande från leverantörens sida som tyder på att denne har en felaktig avsikt eller har varit vårdslös i viss omfattning. Att en del av ett kontrakt genomförts felaktigt eller bristfälligt kan eventuellt visa på att leverantören har en bristande yrkeskompetens men innebär inte automatiskt att ett allvarligt fel har begåtts. En bedömning måste göras i det enskilda fallet och det är inte tillåtet att ha nationella bestämmelser som innebär automatisk uteslutning då vissa förutsättningar är uppfyllda.

Vi anser att EU-domstolens avgörande överensstämmer med utvecklingen i svensk rättspraxis. Det är dock viktigt att understryka att myndigheten i varje situation måste göra en självständig bedömning i det enskilda fallet. Som avskräckande exempel kan Kammarrätten i Stockholms avgörande i mål 4809-11 särskilt nämnas. I detta mål uteslöt den upphandlande myndigheten en leverantör för användande av s.k. osanna fakturor. Myndighetens och sedermera kammarrättens bedömning grundade sig på en skatterättslig presumtionsregel, som bara någon månad senare kom att underkännas av Högsta förvaltningsdomstolen (se mål 3602-3605-10). Situationen illustrerar vikten av att myndigheten själv gör en prövning av om en leverantör verkligen gjort sig skyldig till ett allvarligt fel i yrkesutövningen och att myndigheten inte utan vidare kan förlita sig på presumtionsregler eller liknande. Just frågan om brukande av osanna fakturor ska prövas av Högsta förvaltningsdomstolen i de mål vari prövningstillstånd har meddelats, se HFD:s mål nr 4266-12 och 4267-12. Vi ser med spänning fram emot avgörandet.

Anna Ulfsdotter Forssell och Erik Olsson, Delphi

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026