Stockholms stads sjuåriga avtal med spanska Marfina beräknas ha ett värde av ungefär 400 miljoner kronor.
Endast en mindre del av intäkterna hämtas från dem som hyr cyklarna. Avgifterna blir närmast symboliska – exempelvis 10 kronor som dygnshyra.
Marfinas samarbete med underleverantören Clear channel ger de huvudsakliga intäkterna från reklam kring cykelstationer runtom i Stockholm.
–Det ska inte vara en plånboksfråga att kunna förflytta sig klimatsmart. Med de här prisnivåerna kommer alla att ha råd att cykla i Stockholm – samtidigt som systemet kommer att finnas tillgängligt var du än bor i staden, säger Daniel Helldén, miljöpartist och trafikborgarråd i Stockholms stad.
Senaste sommaren som Stockholms stad erbjöd hyrcyklar var 2018. Därefter har upphandlingsturerna varit många.
Först underkände Förvaltningsrätten hösten 2018 den planerade avtalsperioden på tio år som för lång innan svenska Voi tilldelades uppdraget i en ny upphandling.
I nästa steg beslutade Förvaltningsrätten om rättning utifrån att Voi inte uppfyllde obligatoriska krav. Voi har försökt få ärendet prövat av Högsta förvaltningsdomstolen, som i våras gav besked om att Kammarrättens dom till fördel för Marfina stod fast.
Avtalet är nu klart sedan en del andra invändningar från Voi inte fått stöd i lägre instans.
Enligt Marfina kommer Stockholmsavtalet att bli Nordeuropas största elcykelprojekt.
Totalt rör det sig om 5270 elcyklar, men endast drygt 1000 av dessa kommer att placeras ut inför sommaren 2022. Merparten tillkommer i en andra etapp nästa höst och i en tredje etapp våren 2023.
Daniel Helldén har varit starkt kritisk mot de juridiska turerna ”där det studsar fram och tillbaka mellan olika domstolar och vi kommer ingen vart”.
Trafikborgarrådets missnöje har också färgat av sig i en negativ inställning till ett hyrsystem för elsparkcyklar – en modell som Transportstyrelsen annars förordat med Paris som förebild.
–Det är inte rimligt att tro att kommuner kommer att börja upphandla elsparkcyklar. Lagstiftningen för upphandling är för trubbig och kommuner har inget att vinna på att betala för något som redan finn, kommenterade Daniel Helldén när myndighetsrapporten presenterades tidigare i år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer