Det framgår av ett avgörande från Kammarrätten i Stockholm, mål 2050-23.
I ett pressmeddelande hänvisar domstolen till det omarbetade 19:e kapitlet i LOU, som trädde ikraft ifjol, med dess betydande handlingsutrymme för exempelvis en kommun.
– En upphandlande myndighet har ett stort utrymme för att anpassa förfarandet efter förhållandena i varje upphandling, säger kammarrättsråd Eva Gullfeldt, kammarrättsråd som dömt i målet.
– I detta fall har kommunen haft uttryckliga behov av snabb leverans av bemanningspersonal och det har annars funnits svårigheter att tillgodose behovet. I en sådan situation kan det vara förenligt med LOU att använda fördelningsnyckeln ”först till kvarn”.
Ramavtalet bygger på fastställda villkor och att en aktuell inhyrning sedan görs från den leverantör som är först med att besvara en avropsförfrågan – ”först till kvarn”.
En anbudsgivare såg modellen som oförenlig med lagstiftningen som konkurrensbegränsande och ett subjektivt sätt att fördela kontrakt i ett ramavtal.
Företaget yrkade till Förvaltningsrätten i Uppsala att upphandlingen skulle göras om men varken första instans eller kammarrätten har sett skäl att ingripa.
Kammarrätten bedömer att valet av fördelningsnyckel inte strider mot bestämmelserna i LOU eller de grundläggande principerna för offentlig upphandling.
Heja Västerås!