Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Öckeröföretagare kritiserar julupphandling

Företagarföreningen i Öckerö riktar kritik mot kommunens upphandling av julgåva till personalen. Dessutom bör kommunens upphandlingspolicy förtydligas, enligt föreningen.

| 2021-12-28
Foto: Mostphotos

I en skrivelse till Öckerö kommun kritiserar styrelsen för föreningen Öckerö Företag kommunens upphandling av julgåva till kommunens anställda. 

Kravet på att lämna anbud via det elektroniska verktyget Tendsign samt irrelevanta krav har försvårat för små och medelstora företag att delta i upphandlingen, enligt föreningen. 

Eftersom Tendsign stod som avsändare har mejlet i vissa fall hamnat som spam eller inte uppfattats som en upphandling från Öckerö kommun, skriver Öckerö Företag vidare. 

Föreningen framför förslag på hur kommunen bör agera inför kommande upphandlingar.

– Inför varje upphandling bör ett mejl skickas till inbjudna företag från Öckerö kommun där de informeras om upphandlingen och hur processen ser ut. 

– I samband med upphandlingen bör inbjudna företag bjudas in till en informationsträff samt en kort utbildning i det elektroniska verktyg som kommunen har valt. 

Öckerö Företag vill också att kommunen lyfter fram de mindre företagen i sin upphandlingspolicy. Bland annat bör det tydliggöras att målsättningen är att dela upp kontrakt i mindre delar och att använda tidig dialog. 

Oskar Nilsson, ekonomichef på Öckerö kommun, utlovar en genomlysning.

– Ett väl fungerande samarbete med det lokala näringslivet är en viktig fråga för oss på Öckerö kommun. Vi arbetar hela tiden för att utveckla våra processer och välkomnar alltid förbättringsförslag. Nu ser vi över hur vi kan arbeta vidare med Öckerö Företagarförenings synpunkter och ha en dialog kring dessa, skriver Oskar Nilsson i ett mejl till Upphandling24.

Läs mer: Öckerö kommun

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

7 kommentarer på "Öckeröföretagare kritiserar julupphandling"

  1. Skattebetalare skriver:
    29 december, 2021 kl. 09:29

    Ojdå, inköpsenheten ska ansvara för de lokala företagens spaminställningar. Kanske även komplettera med brevutskick för säkerhets skull?

    Vad blir nästa steg? Ska inköpsenheten även skriva anbuden åt de lokala företagen?

  2. Ida skriver:
    29 december, 2021 kl. 11:01

    Håller med Skattebetalare. Samtidigt är detta ett tecken på att företagare är i stort behov av stöd och utbildning i upphandlingsfrågor. Kanske ett fokusområde för Upphandlingsmyndigheten. Det skulle underlätta för alla om fler fick stöd i hur upphandling kan och får genomföras.

  3. SME -företagare skriver:
    30 december, 2021 kl. 13:20

    Är ni småföretagare som lämnar anbud? För det första om man skall få reda på direktupphandlingar utan att kommunen i fråga meddelar direkt behöver man betala en påtaglig årsavgift till Tendsign. Sedan om det ställs krav på certifieringar och andra intyg ökar kostnaderna ännu mer. Intyg och krav som kanske inte har betydelse egentligen. Men som jag fått höra “det fanns inga andra krav så vi tog nåt” Då överstiger kostnaden i avgifter och nerlagd tid eventuell vinst om man skulle få tilldelning. Så tyvärr upphandlande myndighet behöver lägga lite tid på att ge fler möjlighet att lämna anbud om man vill få till “den goda affären” . Varför krångla till det så?

  4. Eva skriver:
    30 december, 2021 kl. 14:08

    Fast vilket merarbete skulle det inte innebära för den upphandlande myndigheten att sitta och _maila_ ut till varje företag som _kan_ tänkas vara intresserad?

    Det som SME-företagaren lyfter fram är ett annat problem som inte nämns ovan, men då får man be om en dialog med myndigheten och förklara.

  5. Po-andersson skriver:
    31 december, 2021 kl. 10:46

    Snacka om att gynna det lokala näringslivet.
    Vart tog LOU vägen?

  6. Silvio skriver:
    2 januari, 2022 kl. 14:29

    Bra kommuner har ständig dialog med både avtalsleverantörer och “externa” leverantörer för att skapa bra affärsrelationer, men även för att söka konkurrens och informera om kommande upphandlingar. Det är vad upphandlande myndigheter bör och ska göra.
    Jag vill dock se och höra talas om den dagen då företagarföreningar tar sina medlemmar i örat och talar om för dem att de måsta faktiskt läsa på kommunernas hemsidor om kommande upphandlingar. Företagarna behöver även säkerställa att deras kommunikationskanaler fungerar dvs att telefonnummer och epostadresser är korrekta , att när anställda slutar ska ersättaren ta över uppgiften att kontrollera annonser om upphandlingar. Viktigt är ju också att faktiskt läsa dokumenten och ställa en massa frågor i frågor och svar funktionen.

  7. David skriver:
    4 januari, 2022 kl. 07:55

    Hur ska kommunen välja ut vilka som skall få ett informationsmail om de pågående upphandlingarna? Skall inte alla ha tillgång till samma information?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026