Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Oklokt med förbud mot nedre gräns för konkurrensfördel på pris”

DebattEtt tvång för myndigheter att premiera låga priser ända ner till botten leder till ett motbjudande resultat. Det prismässigt högst värderade anbudet blir det anbud som är ett öre dyrare än det anbud som ska uteslutas för att priset är orimligt lågt, skriver Casper Tham.

| 2019-04-03
Casper Tham.

Ett förbud för upphandlande myndigheter att använda sig av en nedre gräns för konkurrensfördel på pris, tycks vara på väg att utarbetas genom rättspraxis (se Kammarrätten i Göteborg mål nummer 2666-18).

Några argument för att tvinga myndigheter att alltid premiera låga anbudspriser anges inte i domskälen. Kammarrätten hänvisar endast till att det skulle strida mot likabehandlingsprincipen att hindra leverantörer från att konkurrera med ett lägre pris, och hänvisar till HFD 2018 ref 50.

Varför likabehandlingsprincipen skulle åsidosättas i mindre utsträckning vid upphandlingar med fasta priser och med all utvärdering på kvalitet framgår inte av domskälen.

Även om domskälen inte är så övertygande, tycks många ändå anse att slutsatsen är riktig. Att ett förbud skulle vara bra, eftersom det inte nödvändigtvis föreligger någon adekvat kausalitet mellan låga priser och bristande leveranser, utan endast en korrelation.

Upphandlande myndighet ska därför inte utvärdera efter symptomen, utan grunda utvärderingen på de verkliga orsakerna till de befarade leveransproblemen.

Kvalitetskriterier är i huvudregel grundade på faktorer som endast korrelerar med de verkliga negativa faktorer som leveransen befaras ge upphov till. Upphandlaren har exempelvis inget direkt intresse av hur chauffören i en sopbil upplever arbetsmiljön utan är mer intresserad är att behålla kompetent personal och undvika onödiga sjukskrivningar med mera.

Kvalitetskriterier har även som huvudregel en bortre gräns för mervärde. Att införa ett motsvarande förbud för kvalitetskriterier (alltså ett förbud mot ett övre tak) är en tanke som få tycks förespråka.

Den invändning som regelmässigt anförs mot jämförelser mellan kvalitets- och priskriterier är att priskriterier skulle skilja sig från kvalitetskriterier, eftersom ett lågt pris (till skillnad från kvalitet) alltid skulle vara en fördel.

Ett lågt pris innebär emellertid en ökad risk för att den kommande avtalsrelationen kommer att ta en halvtidstjänst i anspråk för upprättande av reklamationer och svarsbrev, efterforskningar och interna avstämningar för att kunna vederlägga olika påståenden från leverantören.

LOU medger klart och tydligt att det går att utesluta anbud på grund av orimligt lågt pris. Även om det i praktiken visat sig vara ganska svårt för myndigheter att använda sig av bestämmelsen, får det ändå anses klarlagt att lagstiftarens avsikt varit att ett lågt pris inte alltid ska anses utgöra en fördel.

Utan nedre gräns för mervärden på pris, blir det anbud som är 1 öre dyrare än det anbud som är precis så lågt att det ska uteslutas på grund av för lågt pris, det anbud som ska erhålla högsta möjliga mervärde för pris. Mellan det anbud som ska uteslutas och det anbud som ska erhålla högsta möjliga prispoäng skiljer alltså 1 öre. Hur en sådan konstruktion skulle kunna vara förenlig med proportionalitetsprincipen är svårt att föreställa sig.

Ett vanligt argument är att risken för leveransbrister ska hanteras genom avtalsuppföljning, och inte genom utvärdering. Det är korrekt att avtalsuppföljning är ett mycket viktigt verktyg för att erhålla avtalsenliga leveranser. Men det är inget bra skäl för att avstå från att samtidigt använda sig av andra verktyg i samma syfte. Än mindre är det ett bra argument för att premiera riskhöjande faktorer, bara för att dessa eventuellt kan övervinnas genom en resurskrävande avtalsuppföljning. Vid svår halka kan en förbättrad väghållning uppnås genom användandet av dubbade däck. En hal väg är likväl ingen fördel.

Även om ett förbud mot nedre gräns för konkurrensfördel på pris skulle införas genom ny rättspraxis, fråntar detta inte upphandlare möjligheten att besluta om vilken procentsats som gäller för viktning av pris.

Förbudet skulle heller inte tvinga upphandlaren att tillämpa en linjär poängskala för pris. Upphandlaren kan därmed kraftigt begränsa konkurrensfördelen av lågt pris, och därmed i praktiken åstadkomma samma sak som en nedre gräns för konkurrensfördel på pris.

Exempel: 70 % på pris varav 69 % fördelas på en linjär skala mellan 5 miljoner kr (bästa värde) och 10 miljoner kr (sämsta värde). Resterande 1 % fördelas mellan 0 (bästa värde) kr och 4 999 999 (sämsta värde) kr.

Ett anbud på 4 miljoner erhåller full pott på det övre priskriteriet (69 %) och 0,2 % på det lägre priskriteriet. Totalt 69,2 poäng för pris.

En invändning mot en sådan konstruktion skulle naturligtvis vara att detta i praktiken utgjorde en nedre gräns. Det skulle dock behövas ett flertal prejudicerande avgöranden innan rättsregelns innebörd skulle kunna fastställas.

Casper Tham
förbundsjurist, Vafab Miljö

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026