Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Oklokt med förbud mot nedre gräns för konkurrensfördel på pris”

DebattEtt tvång för myndigheter att premiera låga priser ända ner till botten leder till ett motbjudande resultat. Det prismässigt högst värderade anbudet blir det anbud som är ett öre dyrare än det anbud som ska uteslutas för att priset är orimligt lågt, skriver Casper Tham.

| 2019-04-03
Casper Tham.

Ett förbud för upphandlande myndigheter att använda sig av en nedre gräns för konkurrensfördel på pris, tycks vara på väg att utarbetas genom rättspraxis (se Kammarrätten i Göteborg mål nummer 2666-18).

Några argument för att tvinga myndigheter att alltid premiera låga anbudspriser anges inte i domskälen. Kammarrätten hänvisar endast till att det skulle strida mot likabehandlingsprincipen att hindra leverantörer från att konkurrera med ett lägre pris, och hänvisar till HFD 2018 ref 50.

Varför likabehandlingsprincipen skulle åsidosättas i mindre utsträckning vid upphandlingar med fasta priser och med all utvärdering på kvalitet framgår inte av domskälen.

Även om domskälen inte är så övertygande, tycks många ändå anse att slutsatsen är riktig. Att ett förbud skulle vara bra, eftersom det inte nödvändigtvis föreligger någon adekvat kausalitet mellan låga priser och bristande leveranser, utan endast en korrelation.

Upphandlande myndighet ska därför inte utvärdera efter symptomen, utan grunda utvärderingen på de verkliga orsakerna till de befarade leveransproblemen.

Kvalitetskriterier är i huvudregel grundade på faktorer som endast korrelerar med de verkliga negativa faktorer som leveransen befaras ge upphov till. Upphandlaren har exempelvis inget direkt intresse av hur chauffören i en sopbil upplever arbetsmiljön utan är mer intresserad är att behålla kompetent personal och undvika onödiga sjukskrivningar med mera.

Kvalitetskriterier har även som huvudregel en bortre gräns för mervärde. Att införa ett motsvarande förbud för kvalitetskriterier (alltså ett förbud mot ett övre tak) är en tanke som få tycks förespråka.

Den invändning som regelmässigt anförs mot jämförelser mellan kvalitets- och priskriterier är att priskriterier skulle skilja sig från kvalitetskriterier, eftersom ett lågt pris (till skillnad från kvalitet) alltid skulle vara en fördel.

Ett lågt pris innebär emellertid en ökad risk för att den kommande avtalsrelationen kommer att ta en halvtidstjänst i anspråk för upprättande av reklamationer och svarsbrev, efterforskningar och interna avstämningar för att kunna vederlägga olika påståenden från leverantören.

LOU medger klart och tydligt att det går att utesluta anbud på grund av orimligt lågt pris. Även om det i praktiken visat sig vara ganska svårt för myndigheter att använda sig av bestämmelsen, får det ändå anses klarlagt att lagstiftarens avsikt varit att ett lågt pris inte alltid ska anses utgöra en fördel.

Utan nedre gräns för mervärden på pris, blir det anbud som är 1 öre dyrare än det anbud som är precis så lågt att det ska uteslutas på grund av för lågt pris, det anbud som ska erhålla högsta möjliga mervärde för pris. Mellan det anbud som ska uteslutas och det anbud som ska erhålla högsta möjliga prispoäng skiljer alltså 1 öre. Hur en sådan konstruktion skulle kunna vara förenlig med proportionalitetsprincipen är svårt att föreställa sig.

Ett vanligt argument är att risken för leveransbrister ska hanteras genom avtalsuppföljning, och inte genom utvärdering. Det är korrekt att avtalsuppföljning är ett mycket viktigt verktyg för att erhålla avtalsenliga leveranser. Men det är inget bra skäl för att avstå från att samtidigt använda sig av andra verktyg i samma syfte. Än mindre är det ett bra argument för att premiera riskhöjande faktorer, bara för att dessa eventuellt kan övervinnas genom en resurskrävande avtalsuppföljning. Vid svår halka kan en förbättrad väghållning uppnås genom användandet av dubbade däck. En hal väg är likväl ingen fördel.

Även om ett förbud mot nedre gräns för konkurrensfördel på pris skulle införas genom ny rättspraxis, fråntar detta inte upphandlare möjligheten att besluta om vilken procentsats som gäller för viktning av pris.

Förbudet skulle heller inte tvinga upphandlaren att tillämpa en linjär poängskala för pris. Upphandlaren kan därmed kraftigt begränsa konkurrensfördelen av lågt pris, och därmed i praktiken åstadkomma samma sak som en nedre gräns för konkurrensfördel på pris.

Exempel: 70 % på pris varav 69 % fördelas på en linjär skala mellan 5 miljoner kr (bästa värde) och 10 miljoner kr (sämsta värde). Resterande 1 % fördelas mellan 0 (bästa värde) kr och 4 999 999 (sämsta värde) kr.

Ett anbud på 4 miljoner erhåller full pott på det övre priskriteriet (69 %) och 0,2 % på det lägre priskriteriet. Totalt 69,2 poäng för pris.

En invändning mot en sådan konstruktion skulle naturligtvis vara att detta i praktiken utgjorde en nedre gräns. Det skulle dock behövas ett flertal prejudicerande avgöranden innan rättsregelns innebörd skulle kunna fastställas.

Casper Tham
förbundsjurist, Vafab Miljö

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026