– Enbart för Region Stockholms färdtjänstavtal motsvarar skillnaden i index 150 miljoner kronor på årsbasis, säger Bawer Coskun, vd för branschorganisationen Taxiförbundet, som med 4000 medlemmar representerar närmare 70 procent av branschen.
Taxiindex är sedan 2016 en kundfinansierad tjänst med statliga statistikmyndigheten SCB som leverantör.
Tjänsten använd bland annat av regioner och kommuner för att justera ersättningen för olika former av upphandlad trafik som skoltransporter och färdtjänst.
SCB hänvisar i en analys, som även täcker åtgärdsförslag för att förhindra en upprepning, till den mänskliga faktorn för felvärden i index gällande de två senaste kvartalen.
En felrapport har gått ut till taxiföretag och upphandlande myndigheter. Enligt Taxiförbundet får missen stora ekonomiska konsekvenser och resulterar även i en hel del merarbete.
– Det är otroligt olyckligt och dessutom sker detta med sämsta tänkbara timing i ett läge när taxinäringen drabbas hårt av högre bränslekostnader. Det är som att råka ut för en jordbävning och inför uppröjningen drabbas av en ny naturkatastrof, summerar Bawer Coskun.
– För prisjusteringar generellt är det mycket arbete och så kommer det att bli för indexjusteringen för lång tid framöver.
Vad möter ni för reaktioner från upphandlande myndigheter?
– Överlag tycker jag att vi får förståelse – vi har en bra dialog med de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Indexjusteringen är ju inte vårt fel och det finns en förvåning över att en trovärdig myndighet missat på det här sättet.
Bawer Coskun tillägger:
– Tyvärr är väl risken att förtroendet för taxiindex som produkt påverkas. Vi har jobbat länge med att får regionerna att anamma taxiindex för upphandlingar och vi hoppas också få genomslag för en månadsvis indexering som bussbranschen har, istället för kvartal eller halvår som är vanligt inom taxi.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer