Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Otydlig modell för poängsättning av fritextsvar underkänns

RättsfallsanalysKammarrätten i Jönköping anser att ett förfrågningsunderlag står i strid med LOU på grund av en otydlig modell för poängsättning. Rätten menar att modellen dels försvårade för leverantörerna att ge ett konkurrenskraftigt anbud, dels medförde utrymme för en godtycklig bedömning. Nike Berlin och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2016-11-07

Fakta i målet

Landstinget Blekinge (”Landstinget”) genomförde en upphandling av radiologisk bröstdiagnostik. I uppdraget ingick drift av mammografiverksamhet för Landstinget.

Vid bedömningen av vilket anbud som utgjort det ekonomiskt mest fördelaktiga, utvärderades kriterierna (a) pris och (b) leverantörens planerade arbetssätt för att höja deltagarfrekvensen i mammografiscreening (”deltagarfrekvens”).

Avseende sistnämnda kriterium skulle anbudsgivarna bifoga en redogörelse av planerat sätt för att höja deltagarfrekvensen. I förfrågningsunderlaget angavs att redogörelsen bör innehålla resonemang kring fokusgrupper, motiverat val av konkreta metoder, handlingsplaner samt riktade insatser.

Vidare angavs att redogörelsen bör behandla relevanta aspekter såsom geografisk placering/annan tillgänglighet, metoder för information/kommunikation, potentiella samverkanspartners osv.  Anbudsgivaren kunde även redovisa resultat från likvärdiga uppdrag.

En referensgrupp skulle göra en helhetsbedömning av i vilken grad arbetssättet förväntades uppfylla Landstingets mål om högt deltagande i enlighet med förfrågningsunderlaget.

Vidare angavs att anbuden skulle erhålla 0-3 poäng beroende på hur väl kriteriet uppfyllts (3 poäng för utmärkt/bättre än förväntat, 2 poäng för bra/förväntat, 1 poäng för ganska bra/sämre än förväntat och 1 poäng för mycket sämre än förväntat/inte alls).

Unilabs AB (”Unilabs”) ansökte om överprövning till Förvaltningsrätten i Växjö och yrkade att upphandlingen skulle rättas, varvid bolaget skulle tilldelas tre poäng avseende ”deltagarfrekvens”, eller i vart fall ett poäng mer än den vinnande leverantören Curato Röntgen AS (”Curato”).

Landstinget bestred bifall till talan på den grunden att Unilabs redovisning bl.a. bedömts som bristfällig avseende resonemang om dels de konkreta förutsättningarna inom Landstinget, dels konkreta metoder/handlingsplaner för bolagets arbetssätt anpassat till förutsättningar i Blekinge, t.ex. samarbete med potentiella samarbetspartners eller lokala marknadsföringsåtgärder – vilket angetts i motiveringen till utvärderingen.

  1. Domstolarnas bedömning 

Förvaltningsrätten fann inledningsvis att Unilabs inte gjort sannolikt att bolaget gjort sig förtjänt av 3 poäng (bättre än förväntat) avseende kriteriet ”deltagarfrekvens”. Detta då anbudet ansågs innehålla brister i redovisningen.

Förvaltningsrätten konstaterade därefter att både Unilabs och Curatos anbud fått betyget 2 (förväntat) trots brister, varför Landstinget lämnat ett lika stort utrymme för brister i båda anbuden.

Slutligen fann förvaltningsrätten att Curatos anbud inte kunde anses uppfylla kriteriet ”deltagarfrekvens” sämre än förväntat, varför det saknades anledning att sänka betyget till 1 poäng. Ansökan om överprövning avslogs.

Unilabs överklagade till kammarrätten och yrkade, utöver rättelse, i andra hand att upphandlingen skulle göras om. Som grund anförde Unilabs att förfrågningsunderlaget var otydligt avseende kriteriet ”deltagarfrekvens”.

Kammarrätten konstaterade att förfrågningsunderlaget innehöll en närmare beskrivning av vad leverantörens redogörelse avseende ”deltagarfrekvens” bör innefatta.

Utvärderingsmodellen – enligt vilken leverantörerna skulle beskriva hur de avser uppnå givna mål på bästa sätt – stred därför inte som sådan mot LOU.

När det gällde poängsättningen fann kammarrätten däremot att det saknades tydlig ledning för vad leverantörerna skulle uppfylla för att få viss poäng. Det framgick således inte tillräckligt tydligt av förfrågningsunderlaget vad som skulle tillmätas betydelse vid tilldelningen av poäng.

Kammarrätten ansåg (med hänvisning till tidigare praxis) att detta dels försvårat för leverantörerna att ge konkurrensdugliga anbud, dels givit utrymme för godtycklig bedömning vid anbudsutvärderingen.

Sammanfattningsvis fann kammarrätten att förfrågningsunderlaget, såvitt avser modellen för poängsättning av kriteriet deltagarfrekvens, stred mot transparensprincipen, likabehandlingsprinci­pen och 1 kap. 9 § LOU. Upphandlingen skulle göras om.

  1. Analys

 För att säkerställa att tjänster som upphandlas kommer att utföras i enlighet med den upphandlande myndighetens krav och önskemål, är det ofta viktigt att tydliga kvalitetskriterier ställs i upphandlingen.

Kvalitetskriterier upplevs emellertid ofta som svåra att utforma på ett sätt som överensstämmer med LOU och upphandlingsrättsliga principer. Det kan därför vara lockande att utvärdera fritextsvar i anbuden avseende t.ex. leverantörernas verksamhet och arbetsmetoder, där leverantörerna själva utformar sin redogörelse.

Som kammarrätten funnit i det refererade målet behöver inte en sådan utvärderingsmodell i sig strida mot LOU. I kammarrättspraxis ställs dock höga krav på att förfrågningsunderlaget ger ledning för vad leverantörerna ska uppfylla för att få en viss poäng. Att en referensgrupp gör en samlad bedömning av anbudsgivarnas redogörelser anses i regel inte tillräckligt.

Om någon närmare ledning för poängsättningen inte ges i underlaget kan utvärderings­modellen anses ge upphandlande myndigheter ”obegränsad valfrihet”, något som i sig är otillåtet (jfr t.ex. EU-domstolens dom i mål C-513/99 Concordia).

I förfrågningsunderlaget i det refererade målet angavs relativt många parametrar som den upphandlande myndigheten ansåg viktiga för bedömningen av kriteriet deltagarfrekvens. Motiveringen till poängsättningen synes också ha haft en erforderlig koppling till dessa kriterier.

Vad som krävdes för att nå de olika poängnivåerna angavs dock inte på förhand, vilket enligt kammarrätten medförde ett utrymme för godtycklig bedömning av anbuden. Det finns en relativt rikhaltig flora av kammarrättsavgöranden beträffande liknande frågor.

Utöver den praxis från Kammarrätten i Jönköping som nämnts i den refererade domen kan här nämnas Kammarrättens i Stockholm dom av den 6 februari 2013 i mål nr 7362-12, där en del i kammarrättens motivering för att förfrågningsunderlaget öppnat för en godtycklig bedömning var att det varit svårt att utläsa av den utvärderingsrapport som bifogats tilldelningsbeslutet varför vissa anbudsgivare tilldelats en viss poäng eller inte tilldelats någon poäng alls för ett visst kvalitetskriterium.

I detta avseende kan en jämförelse göras med t.ex. t.ex. Kammarrättens i Jönköping dom den 9 september 2013 i mål 1245-13, där det mer konkret angivits vad som krävts för att få en viss poäng, och där kammarrätten godkände modellen för utvärdering av fritextsvar.

Vi vill även anföra något om den refererade domens förhållande till EU-domstolens dom den 14 juli 2016 i mål C-6/15 (en dom som nyligen analyserats för Upphandling24 av våra kollegor på Bokwall Rislund).

Av domen följer bl.a. att anbudsgivare inte nödvändigtvis på förhand måste få reda på den upphandlande myndighetens bedömningsmetod. Däremot måste som huvudregel denna metod fastställas innan anbuden öppnas.

Domen rör enligt vår mening huvudsakligen frågan om detaljerna i en utvärderingsmodell måste redovisas för anbudsgivarna på förhand, snarare än hur modellen ska vara utformad för att överensstämma med transparensprincipen.

Möjligen kommer vi framöver att se viss argumentation om detta i kölvattnet av nu nämnd dom från EU-domstolen, men rättsläget torde inte förändras vad avser frågan om utrymmet för godtyckliga bedömningar i en utvärderingsmodell.

Det kan noteras att EU-domstolens dom i mål C-6/15 inte omnämns i den refererade domen.

Vi anser sammantaget att den refererade domen är riktig och i linje med tidigare praxis vad gäller utformning av utvärderingsmodeller.

Domen bekräftar således vikten av att upphandlande myndigheter inte bara anger vilka faktorer som ska tillmätas betydelse vid utvärdering av anbud, utan även tillser att anbudsgivarna får information om vad som krävs för att erhålla en viss poäng.

  1. Målnummer och domstol

Kammarrätten i Jönköping, krj-751-16

  1. Sammanfattning

 En modell för utvärdering av fritextsvar, där leverantörerna själva ska lämna en redogörelse som sedan ska utvärderas, strider inte i sig mot LOU.

  • För att en sådan modell för utvärdering ska vara förenlig med LOU, måste den ge tydlig ledning för vad leverantörerna ska uppfylla för att få en viss poäng.
  • En modell för utvärdering av fritextsvar kan anses ge ett för stort utrymme för godtyckliga bedömningar även om förfrågningsunderlaget lämnar relativt detaljerade upplysningar om vad leverantörernas redogörelser bör innehålla.

 

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Otydlig modell för poängsättning av fritextsvar underkänns"

  1. Erik skriver:
    8 november, 2016 kl. 10:04

    Den här domen är problematiskt. Hur ska en upphandlande myndighet bedöma innovation och nya idéer om den måste den ge tydlig ledning för vad leverantörerna ska uppfylla för att få en viss poäng?

  2. Mikael skriver:
    8 november, 2016 kl. 16:11

    Även om jag tycker domen är riktig i de flesta fall, det ska finnas ordentliga kriterier för varje betyg, måste jag tyvärr hålla med Erik. När det gäller innovation och forskning blir det genast problem om UM måste tala om hur något ska lösas eller vad svar ska innehålla, då försvinner hela poängen men innovation och för forskning är det i många fall omöjligt att ange.

  3. FdUastudent skriver:
    9 november, 2016 kl. 12:32

    Jag instämmer fullt ut med Erik, och vill vidga det hela till att problemen faktiskt gäller rätt många tjänsteupphandlingar! Eftersom tjänsten “tillverkas när den utförs” och inte kan kontrolleras i förväg, leder långa detaljerade beskrivningar av krav och kriterier dels till att man begränsar sig till vad köparen känner till (statiskt och inte särskilt innovativt), och dels till att alla svarar “Ja/ok” och det som ger mest poäng… och då finns enbart pris kvar att utvärdera… hur nyskapande blev det då? Öppnar vi för utveckling av tjänstesektorn på det viset?
    Nuvarande svensk praxis kring “tydliga bedömningsgrunder” verkar skilja sig rejält från EU-domstolens syn på saken, och tycks betongfast förankrad i ett tänk om att det egentligen bara är pris som ska utvärderas…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026