Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Partsbyte på myndighetssidan – är det möjligt?

Juridisk krönikaEtt av ämnena på Upphandling24:s konferens Upphandlingsjuridik i praktiken var ändringar i upphandlade avtal. Jag var en av talarna och jag redogjorde bland annat för reglerna om leverantörsbyte i de nya direktiven, skriver Olof Larsberger.

| 2015-09-08

En av många intelligenta frågor från publiken var om motsvarande reglering finns beträffande myndighetssidan. Det korta svaret: Nej. En allmän följdfråga är om de nya direktiven ändå tillåter partsbyte på myndighetssidan. Det korta svaret: Möjligtvis och förhoppningsvis. Ytterligare en följdfråga är om det finns behov av några sådana möjligheter. Det korta svaret: Absolut.

Reglerna om partsbyte i de nya direktiven (artikel 72.1 d i det klassiska direktivet respektive artikel 89.1 d i försörjningsdirektivet) tar sikte på leverantörssidan. Den leverantör som ursprungligen tilldelats kontrakt kan bytas ut mot en ny leverantör utan att bytet anses utgöra en ”väsentlig förändring” (vilket inte är tillåtet med mindre än att en ny upphandling genomförs) i tre alternativa fall. Det första fallet är om bytet görs till följd av en ändringsklausul eller option.

Sådan klausul/option måste vara klar, exakt och entydig. Det måste framgå när klausulen/optionen kan komma i spel. Det andra fallet är byte till följd av företagsomstruktureringar, exempelvis i anledning av fusioner, förvärv eller insolvens. Den nya leverantören måste då uppfylla de kvalificeringskrav som ställdes i upphandlingen. Det tredje fallet är om den upphandlande myndigheten/enheten träder in i huvudentreprenörens ställe i förhållande till huvudentreprenörens underleverantörer.

Dessa klargöranden om möjligheterna till leverantörsbyte är mycket välkomna. Olika typer av företagsomstruktureringar kommer alltid att aktualiseras inom näringslivet. Det är tillfredsställande att EU-lagstiftaren nu tydliggjort att upphandlingsreglerna i normalfallet inte ska stå i vägen för sådana omstruktureringar oaktat om dessa skulle beröra offentligt upphandlade kontrakt. Och från EU-lagstiftarens sida handlar det just om klargöranden.

I skäl 107 till det nya klassiska direktivet respektive skäl 113 till det nya försörjningsdirektivet framgår att EU-lagstiftaren ansett det nödvändigt att klargöra under vilka omständigheter ändringar av ett kontrakt under dess fullgörande kräver ett nytt upphandlingsförfarande. Detta med hänsyn tagen till relevant rättspraxis från EU-domstolen. Med andra ord: Enligt EU-lagstiftaren är det frågan om kodifiering av EU-domstolens praxis på området. Reglerna om ”väsentliga förändringar” – liksom undantagen härifrån – skulle således vara gällande rätt redan idag.

Men vad gäller då på myndighetssidan? Kan en upphandlande myndighet/enhet under avtalstiden överlåta ett upphandlat kontrakt till en annan upphandlande myndighet/enhet? Eller kräver ett sådant byte alltid en ny upphandling? Annorlunda uttryckt: Är en upphandlande myndighet som önskar köpa exempelvis en viss vara eller tjänst alltid tvungen att genomföra en egen upphandling och är myndigheten/enheten således förhindrad att ta över ett tidigare upphandlat kontrakt? På denna fråga är de nya direktiven tysta. Är partsbyte på myndighetssidan därmed uteslutet? Nej, enligt min uppfattning.

Reglerna i de nya direktiven i fråga om ändringar av kontrakt under löptiden ska i och för sig vara uttömmande. I det fall en åtgärd bedöms som en ”väsentlig förändring” – och något uttryckligt undantag inte är tillämpligt – kräver åtgärden en ny upphandling. Bägge direktiven innehåller dock en reglering om att varje ändring som inte är att bedöma som ”väsentlig” är tillåten. Det kommer således alltjämt att finnas utrymme att i den framtida rättsutvecklingen närmare konkretisera begreppet ”väsentlig förändring” och vilka åtgärder som kräver ny upphandling och vilka åtgärder som inte kräver det.

Vidare är ändring av kontrakt (eller ett ramavtal) till följd av en ändringsklausul ett självständigt undantag (även om det också insorteras under ”leverantörsbytesfallet”), se artikel 72.1 a i det nya klassiska direktivet och artikel 89.1 a i det nya försörjningsdirektivet. Som sådant är undantaget också ”partsneutralt”; det kan avse förändringar på såväl myndighets- som leverantörssidan. I lagrådsremissen som kom härom veckan hänvisas det till detta undantag såvitt gäller möjligheterna för upphandlande myndigheter att ansluta sig till redan upphandlade ramavtal. Enligt regeringen finns det ett visst utrymme att inkludera nya avropande myndigheter i ett ramavtal med användning av en ändringsklausul (sidan 486 i lagrådsremissen). För regeringens del synes frågan röra transparens; man ska redan från början veta att skaran avropsberättigade kan komma att utökas under avtalstiden. Kan motsvarande appliceras ifråga om rena partsbyten på myndighetssidan?

Enligt min mening bör svaret vara ja. Enligt min uppfattning har frågan om partsbyte alltid varit en fråga om transparens. I den mån den upphandlade myndigheten redan under upphandlingen flaggat för att partbyte – på myndighetssidan och/eller leverantörssidan – kan komma att aktualiseras under avtalstiden och därtill inkluderat tydliga klausuler som reglerar denna fråga har jag aldrig sett det upphandlingsrättsliga problemet med ett partsbyte. Eventualiteten (motsvarande andra eventualiteter i enlighet med prisoptioner, förlängningsklausuler etc.) har ju därvid varit känd från början och något som leverantörerna kunnat beakta vid utformningen av anbuden. Därtill har konkurrensutsättningen redan skett – och marknaden är således ”stängd” – när väl ändringen aktualiseras. Som vi har sett kan leverantörsbyte – exempelvis i anledning av uppköp, fusion eller annan företagsomstrukturering – aktualiseras trots avsaknad av ändringsklausul.

Behovet av omstruktureringar kan många gånger vara lika stort på myndighetssidan som på leverantörssidan. Myndigheter slås ihop. Nya kommunala bolag bildas. Andra upphör att existera. Vissa verksamhetsgrenar flyttas från en myndighet till en annan. Gemensamt för så gott som samtliga offentliga aktörer torde vara att de ingått ett eller flera offentliga kontrakt med privata aktörer. Ska dessa kontrakt sätta stopp för offentlig omstrukturering? Är exempelvis det kommunala bolaget X i praktiken förhindrat att gå upp i det kommunala bolaget Y av den anledningen att X är mitt uppe i ett byggentreprenadprojekt, upphandlat av X, och att kontraktet inte kan övertas av Y?

Detta är, enligt min mening, inte rimligt. Upphandlingsreglerna ska inte utgöra något hinder för sunda omstruktureringar på vare sig myndighets- eller leverantörssidan. Eftersom omstrukturering enbart utgör ett undantag på leverantörssidan så bör, enligt min mening, i vart fall offentlig omstrukturering vara möjlig genom tillämpning av en ändringsklausul. Den framtida rättsutveckligen får utvisa om jag har rätt.

 

Läs mer: BranschJuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026