Vägledningen publicerades nyligen och har tagits emot med stort intresse.
Anna Englund har under närmare två år bidragit med upphandlarens perspektiv i projektet i samverkan med Upphandlingsmyndigheten och referensgrupper.
– Jag får erkänna att jag från början inte hade full koll på klimatanpassning som ämne. Men det har på sätt och vis varit en fördel i min roll att få med upphandlarens situation.
– Klimatanpassning är en stor och viktig fråga, men den riskerar ju att bli lite för liten i en upphandlingsprocess som innehåller så mycket. Risken är då att det bara blir en av en mängd faktorer man måste ta hänsyn till och inte riktigt förstår, medan konsekvenserna av att inte ta hänsyn till risk för ett förändrat klimat kan bli väldigt stora, säger Anna Englund.
På ett par välbesökta webbinarier har vägledningen presenterats och där har Anna Englund delat med sig av ett ”knep” för att få ut mest nytta av stödet.
– Gå in i vägledningen och lek lite med den. Testa hypotetiska fall för att bygga upp arbets- och tankesätt. Det ser jag som största vinsten med vägledningen – inte att man direkt försöker använda sig av det beslutsträd som finns för en specifik upphandling som man jobbar med.
Och det är där som poeten Karin Boye kommer in?
– Ja, just hennes bevingade rader: Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd. Det tror jag är nyttigt för den som tar sig an vägledningen och det har jag och Jens Johansson på Upphandlingsmyndigheten också haft som något av ledstjärna i arbetet med densamma.
På sikt hoppas Anna Englund att klimatanpassning ska bli en del av Upphandlingsmyndighetens kriterietjänst.
– Det kräver dock en hel del resurser och ett lämpligt mellansteg kunde vara att lyfta fram intressanta exempel – att såhär gjorde Trafikverket och andra upphandlande myndigheter som ligger i framkant. Det tror skulle vara bra för att få spridning på material och att inspirera varandra.
Anna Englund började på SMHI för drygt två sedan på en enhet i Norrköping som består av sju upphandlare och inköpare samt enhetschef. Från nyår gäller en ny placering i myndighetens organisation – från ekonomiavdelningen till nybildade ”Lov”, lednings- och verksamhetsstöd.
– För mig blev övergången till SMHI lite av en förändring efter att ha varit jurist på Transportstyrelsens inköpsenhet under åtta år, även om jag varit upphandlare tidigare också på LFV och Kriminalvården.
– Det är en otroligt spännande verksamhet där det ofta handlar om relativt små inköp sett till värden men som samtidigt har stor strategisk betydelse. Marknaden kan vara smal, ofta internationell, med utmaningen för oss att väcka intresse för myndighetens affärer.
En sak märkte Anna Englund direkt som nyanställd: SMHI:s höga igenkänningsfaktor.
– Barnen lärde sig aldrig var jag jobbade förut men det tog bara en vecka så satt det att mamma jobbar på SMHI, säger hon med ett skratt.
Det är bra att en sådan erfarenhet, som inte är relaterad ur en synvinkel, kan användas i ett så ansvarsfullt arbete som upphandling. Men å andra sidan kan alla lära sig att göra något nytt så länge de vill.