Supermiljöbilspremien infördes under 2012 för att stimulera introduktionen av nya bilar med extremt låga utsläpp av koldioxid. Premien är på 40 000 kronor och betalas ut till fordonets första ägare.
I och med att försäljningen har tagit fart under 2014 är årets anslag för premier på väg att ta slut. Det innebär rent praktiskt att köpare som köper bil nu i augusti riskerar att behöva upphandla till fullt pris.
– Hur länge pengarna kommer att räcka exakt kan vi inte svara på förrän vi handlagt alla nyregistreringar under juli och hittills i augusti, men vi bedömer att pengarna tar slut i närtid, säger Anna Elvkull, skatte- och avgiftsdirektör på Transportstyrelsen.
Totalt har 200 miljoner kronor avsatts för supermiljöbilspremien, varav hälften för år 2014. Fram till och med 5 augusti har 67,5 miljoner kronor betalats ut på årets pott och ett ökande antal nyregistreringar premien gör att stödet är på väg att ta slut.
Hur mycket pengar Transportstyrelsen har att använda för supermiljöbilspremier är en politisk fråga. Förändrade anslag kräver politiskt fattade beslut.
– I dagsläget är anslaget för i år 100 miljoner kronor och det är det vi arbetar utifrån, säger Anna Elvkull.
Såväl privatpersoner som företag och offentlig sektor kan dra nytta av premien. Detta under förutsättning att inte någon annan typ av statligt eller kommunalt ekonomiskt stöd har utgått. Av årets 1 688 utbetalda premier har 1 452 stycken gått till juridiska personer.
Premiestopp fördyrar bilupphandling
Transportstyrelsen flaggar för att supermiljöbilspremierna är på väg att ta slut. Utan premie blir supermiljöbilen 40 000 kronor dyrare för köparen.
| 2014-08-12
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer