Det var sedan Transportstyrelsen analyserat Nextjets ekonomi och funnit att de inte skulle kunna uppfylla sina åtaganden under en tolvmånadersperiod som den operativa licensen drogs in. I stället gäller en tidsbegränsad licens fram till och med den 17 november.
Nextjet har gått 40 miljoner kronor i förlust de senaste två räkenskapsåren och enligt SVT Norrbotten är de egna revisorerna tveksamma till fortsatt verksamhet.
Men det är inte första gången flygtrafiken varit hotad till destinationer i Sverige. Förra hösten sades den kommersiella anmälan upp på sträckan Gällivare-Arlanda sedan AG Travel begärt sig i konkurs tidigare i höstas. AG Travel är det bolag som från början velat driva trafiken på kommersiella grunder och därmed burit det ekonomiska ansvaret för sträckan. Nextjet har i egenskap av flygbolag uppdragits av AG Travel att flyga och sälja biljetter. Nextjet har därmed varit avtalspart mot Trafikverket.
I samband med att AG Travel försattes i konkurs lämnade Nextjet tillbaka sin kommersiella anmälan till Trafikverket. Nextjet bedömde då att Trafikverket skulle hinna genomföra en ny upphandling med trafikstart den 1 november. Därför aviserade Nextjet i samband med tillbakadragandet av den kommersiella anmälan att slutdatum för trafiken skulle vara den 31 oktober.
Nextjet fortsatte då, på eget bevåg, flygtrafiken och vann sedan upphandlingen.
För att lösa den akuta krisen som uppstått i och med Transportstyrelsens beslut hölls i fredags en extra bolagsstämma och där togs beslutet att ägarna ska skjuta till 42,5 miljoner kronor genom en nyemission.
Parallellt med detta genomförs ytterligare åtgärder, bland annat en modernisering av flygplansflottan där första steget är en avyttring av två flygplan, som ytterligare stärker bolaget finansiellt. Totalt kommer bolaget i detta skede att kapitaliseras med cirka 70 miljoner kronor.
Företagets ekonomi och indragna licens har skapat oro i flera Norrlandskommuner. Om inte ägartillskottet skett hade flygtrafiken stoppats under tiden ny upphandling gjordes till destinationer som Lycksele, Hemavan/Tärnaby, Vilhelmina, Arvidsjaur och Gällivare.
– Vi har flera företagare på orten som har sin verksamhet knuten till att flyget faktiskt fungerar. Men också andra resenärer ska kunna lita på att det är avgång och ankomst utifrån tidtabell, säger Lyckseles kommunalråd Lilly Bäcklund (S), till P4 Västerbotten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer